نشست خبری سی و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد؛

صالح پور: مسوولین به داد تئاتر برسند/ امسال در شهرستان ها جشنواره تئاتر فجر نداریم

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۱۵:۲۷:۲۰
کد خبر: ۲۵۳۵۲۲
صالح پور: مسوولین به داد تئاتر برسند/ امسال در شهرستان ها جشنواره تئاتر فجر نداریم
اردشیر صالح پور دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال به دلیل کمبود بودجه در شهرستان ها اجرا نداریم اما حضور شهرستانی ها در جشنواره امسال افزایش داشته است.

در نشست خبری سی و سومین جشنواره تئاتر فجر که صبح امروز در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد اردشیر صالح پور دبیر این جشنواره با ابراز تاسف از غیبت جشنواره در شهرستان ها گفت: امسال متاسفانه به دلیل کمبود بودجه فرصت حضور در شهرستان ها و اجرای تئاتر با شهرستانی های مستعد و پرانرژی را از دست دادیم اما همانطور که در جدول برنامه های ارائه شده می بینیم که حضور شهرستانی ها نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار سرویس تئاتر خبرگزاری برنا نشست خبری سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز 23 دی ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست که با حضور مهدی حاجیان، اردشیر صالح پور دبیر جشنواره و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می شد اهالی رسانه از صالح پور درخواست کردند که وقت کمتری برای توضیحات درباره برنامه های این جشنواره ارائه دهد تا آن ها بتوانند سوالات خود را در خصوص حواشی پیرامون مراحل اجرایی جشنواره تئاتر فجر پیش آمده، بپرسند.

اردشیر صالح پور در ابتدای سخنان خود گفت: از اینکه چنین مسوولیت سنگین و مهمی بر دوش من است احساس نگرانی نمی کنم و امیدوارم که با کمک اهالی تئاتر و شما اصحاب رسانه بتوانیم از بزرگترین رویداد تئاتری کشور حمایت کنیم و سربلند بیرون بیاییم.

وی افزود: استقبال اهالی تئاتر امسال همه را شگفت زده کرده و نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته که این مورد مسوولیت ما را به عنوان متولیان برگزاری این جشنواره سنگین تر می کند. فقط امیدوارم که مسوولین ما را تنها نگذارند و به داد حال خراب این روزهای تئاتر برسند چراکه همه می دانیم من به عنوان سرپرست اداره هنرهای نمایشی و یا دبیر جشنواره نمی توانم کار مخصوص و بزرگی را انجام دهم مگر اینکه حمایت مسوولین و اهالی تئاتر را در کنارم حس کنم.

صالح پور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با عنوان حواشی پیش آمده در خصوص پوستر طراحی شده جشنواره گفت: همه شما یارتا یاران را به عنوان هنرمند هنرهای تجسمی می شناسید. شخص ناآشنا و یا وصله ناجور نبوده که بخواهیم به زور آن را به این رویداد هنری تزریق کنیم. آقای یاران به شخصه خود از ما خواست که این پوستر را طراحی کند و توقع دریافت هیچ گونه پول و پاداشی نداشت.

وی افزود: بیاییم با همدیگر مهربان تر باشیم و اگر نقدی به کار هر هنرمندی داریم آن را منصفانه مطرح کنیم. در این مدت کوتاه از زمان رونمایی پوستر می گذرد متاسفانه آقای یاران تهمت ها و توهین های بسیاری را متحمل شدند و از خود او شنیدم که می گفت کاش میان این همه حواشی فقط یک نفر منصفانه کارم را نقد می کرد.

صالح پور ادامه داد: خوشحالم که حتی پوستر یک رویداد تئاتری تا این حد توانسته واکنش و حساسیت اهالی تئاتر را برانگیزد و این نویدبخش آگاهی و همیشه در صحنه بودن هنرمندان کشورمان است. خوشبختانه با واکنش های درست فرصت را برای جبران اشتباه باقی گذاشتیم و از تمام هنرمندان طراح خواستیم که پوسترهای پیشنهادی را به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر ارسال کنند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به کاهش بودجه برگزاری این رویداد هنری نسبت به سال گذشته گفت: بودجه و هزینه اجرایی برگزاری جشنواره تئاتر فجر نسبت به سال قبل کاهش داشته و ما با بضاعتی کم و با چنگ و دندان تلاش می کنیم این جشنواره را آبرومندانه و در شان اهالی تئاتر برگزار کنیم.

صالح پور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره برگزاری جشنواره تئاتر در شهرستان ها گفت: متاسفانه به دلیل هزینه های سنگینی که برگزاری جشنواره به صورت همزمان با تهران در شهرستان ها وجود دارد و به دلایلی که به آن اشاره کردم نمی توانیم امسال این رویداد هنری را در شهرستان های کشور برگزار کنیم اما همانطور که در برنامه اجراها دیدید امسال حضور شهرستانی ها نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته و حدود 65درصد از کل اجراها را در بر می گیرد. 


این پژوهشگر و نویسنده تئاتر با اشاره به وضعیت نابسامان تئاتر کشور، گفت: دوستان اوضاع تئاتر خیلی بد است و بیش از آنکه شما بدانید، من می‌دانم که در تئاتر چه خبر است، اما این خود ما هستیم که باید وضعیت را درک کنیم و تلاش کنیم که مشکلات برطرف شود. نمی‌دانید که من چقدر در رنج هستم که می‌بینم دوستان من پول ندارند و برای کوچک‌ترین مساله‌شان در مضیقه هستند. سال گذشته بودجه جشنواره تئاتر فجر 2.5 میلیارد تومان بود اما امسال به نسبت پارسال این بودجه کمتر شده و ما تنها یک میلیارد و 800 تومان در اختیار داشتیم و من نیز به این شرط این مبلغ را قبول کردم که از باقیمانده آن مطالبات بچه‌های تئاتر پرداخت شود.


وی با اشاره به حضور گروه‌های بین‌الملل در ایران، توضیح داد: متاسفانه با وضعیتی که داشتیم، نمی‌توانستیم هزینه حضور گروه‌های خارجی را در شهرستان‌ها تقبل کنیم. به این دلیل جشنواره تئاتر فجر امسال در شهرستان‌ها برگزار نمی‌شود، اما شهرستان‌ها حضور پررنگی با آثارشان در جشنواره دارند.

صالح‌پور با اشاره به اضافه شدن پردیس تئاتر خاوران به سالن‌های جشنواره، گفت: پردیس خاوران سالنی در حد و قواره تالار وحدت دارد. این سالن همچنین 6 بلک باکس نیز دارد که می‌تواند به تئاتر ما کمک بسیاری کند. ما امسال دو نوع جدول طراحی کردیم؛ یکی با وجود پردیس خاوران و دیگری بدون آن. به این مفهوم که اگر تا زمان جشنواره توانستیم تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران امضا کنیم، سه تا از سالن‌های این مجموعه در اختیار جشنواره قرار خواهد گرفت، اما اگر نتوانیم، جدول به همین صورتی که در اختیار شما قرار گرفته و بدون حضور پردیس خاوران، تئاتر مولوی و برخی تالارهای تئاتر شهر ارائه خواهد شد.

وی در ادامه درباره اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در جشنواره، تصریح کرد: در سال‌های گذشته تنها راه اجرای عمومی آثار، گذشتن از فیلتر جشنواره بود اما این روند صحیح نیست و در آن زمان هم تا این اندازه تعداد گروه‌های نمایشی زیاد نبود. درباره اجرای عمومی در این دوره هم باید بگویم که الان هر سالن هم مدیر و هم شورای انتخاب دارد. پس ما نمی‌توانیم فقط کارهای جشنواره را برای اجرا به آنها ارائه کنیم. در حال حاضر سالن‌های خصوصی بسیاری در نقاط مختلف شهر در حال فعالیت‌ هستند. وقتی مسئولان ما به فکر نیستند، خود هنرمندان، تئاتر را زنده نگه داشته‌اند اما اولویت ما در مورد آثار بخش تازه‌های تئاتر، اجرا در سالن‌های تئاتر شهر و ایرانشهر است که حتما آنها را برای اجرای عمومی، به این تالارها ارجاع خواهیم داد.



دبیر جشنواره تئاتر فجر در ادامه با اشاره به اینکه تابحال دو بار از دبیری جشنواره استعفا داده، عنوان کرد: من دو بار استعفا دادم، اما من را نگه داشتند و به این دلیل سرپرستی اداره کل هنرهای نمایشی را هم پذیرفتم که چون هر مدیری که قرار بود بیاید، من باید از ابتدا تمام مسائل مربوط به جشنواره را برایش توضیح می‌دادم و با سلیقه او کنار می‌آمدم اما در چند روز باقی مانده به جشنواره، تصمیم گرفته شد که من سرپرستی اداره کل هنرهای نمایشی را بر عهده بگیرم و حداقل این مشکل به وجود نیاید. در طول مدتی که سکان‌دار مدیریت هستم، تنها وظیفه من این است که درب‌های تئاتر را به روی اهالی آن باز کنم تا هنرمندان به خانه‌شان بازگردند. کار دیگری که باید انجام دهم این است که تئاتر را به اهلش بازگردانند. اگر در این دو کار موفق شوم، به هدفم رسیده‌ام.

وی درباره پذیرش بیش از اندازه آثار در بخش انتخاب متون نیز بیان کرد: انتقادی که مطرح می‌شود، کاملا درست است و نباید تعداد زیادی متن را در مرحله اول بپذیریم و بعد تنها 12 اثر را انتخاب کنیم. ما قرار بود دو یا سه برابر تعداد متون را اعلام کنیم اما برخی به ما گفتند که به گروه‌ها فرصت دهید تا آثارشان را آماده کنند. شاید در مرحله بازبینی اجرا مورد پذیرش قرار گیرد. درست است من معتقدم باید به نیامده‌ها هم کمک هزینه تعلق گیرد تا حداقل شرمنده پول چایی‌شان نشویم.

صالح‌پور درباره بخش تولید متون و هیات انتخاب نیز توضیح داد: 231 نفر در بخش تولید متون به دبیرخانه آثارشان را ارسال کرده‌اند که از این میان پنج نمایشنامه انتخاب شده و طبق رسم هر سال، این آثار را در اختتامیه جشنواره اعلام می‌کنیم. همچنین این انتقاد نیز درست است که افراد هیات انتخاب نباید خودشان در آن بخش‌ها متنی را داشته باشند. حتی امیر دژاکام و فارِس باقری که در یکی از بخش‌ها، متون‌شان حضور داشت، انصراف داده‌اند اما یکی از بازبین‌ها، نمایشنامه‌ای در یکی از بخش‌های جشنواره دارد که این اتفاق صحیح نبود و حتی ما به آن هنرمند گفتیم که نظری در مورد آن نمایش ارائه نکند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز