بازار تئاتر کودک و نوجوان باید دبیرخانه دایمی داشته باشد

۱۳۹۲/۰۳/۰۷ - ۱۳:۲۴:۴۵
کد خبر: ۱۲۳۷۷۴
بازار تئاتر کودک و نوجوان باید دبیرخانه دایمی داشته باشد
مدیر مرکز سرگرمی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بازار تئاتر کودک و نوجوان باید دبیرخانه ثابت و فعال داشته باشد تا منجر به خروجی متنوعی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجید قادری با بیان این‌که برای رونق تئاتر در کشور باید افراد را در سن کودکی با این هنر آشنا کرد، گفت: بازار تئاتر کودک و نوجوان حرکت ارزشمند و قابل تقدیری است و می‌تواند این نقش را در جهت معرفی تئاتر به اقشار مختلف مردم ایفا کند.

وی برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان را فرصتی برای ارتباط میان مردم و هنرمندان دانست و افزود: تعامل میان هنرمندان فعال حاضر در این بازار و عموم مردم آغاز مناسبی برای توجه جدی و مهم‌تر به نمایش کودک است.

این مدرس دانشگاه چشم‌انداز خود را از برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان، توسعه فرهنگ و تئاتر در بین مخاطبان دانست و تصریح کرد: امیدوارم بازار کمک کند فرهنگ دیدن نمایش و تجربه آن گسترده شود و همچنین به رونق اقتصادی عوامل فعال در تئاتر کودک و نوجوان بی‌انجامد.

قادری افزود: دست‌اندرکاران تئاتر کودک می‌توانند در این بازار طرح‌های خود را در تمام زمینه‌ها چون طراحی صحنه و تولید انواع پوشش‌های عروسک‌ها معرفی کنند. بازار می‌تواند زمینه مناسبی برای گروه‌های شهرستانی هم باشد تا کارهای خود را معرفی کنند و با هنرمندان فعال بیشتر آشنا شوند.

وی با این توضیح که بازار تئاتر کودک و نوجوان باید دبیرخانه فعال و ثابتی داشته باشد، گفت: فعالیت دبیرخانه منجر به خروجی متنوعی خواهد شد که انتشار کتاب راهنما حاوی معرفی خلاصه توانایی گروه‌ها و چاپ کارت پستال از عروسک‌های ساخته شده از آن جمله است. همچنین بازار می‌تواند سایتی راه اندازی کند تا فعالیت نمایشی در طول سال و عوامل هنری را معرفی کند و علاقه‌مندان بتوانند از آن بهره ببرند.

مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزاری بازار را اتفاق مهم فرهنگی دانست و اضافه کرد: بسیاری از مدیران روابط عمومی سازمان‌های دولتی و خصوصی در پی این هستند که برای فرزندان همکاران خود برنامه‌ای داشته باشند که با حضور در بازار تئاتر کودک و نوجوان می‌توانند با گروه‌های مختلف نمایشی، عروسک‌سازان، هنرمندان و محصولات نمایشی آشنا شوند و این ارتباط برقرار شود.

وی با بیان این که برگزاری بازار تئاتر کودک فعالیت رسانه‌ای زیادی می‌طلبد، اظهار داشت: برگزاری بازار تئاتر چندان معمول نبوده و برای بسیاری که با این فضا آشنا نیستند قابل درک نیست. به همین جهت برای معرفی بازار به ویژه که این نوآوری تجربه جدیدی محسوب می‌شود نیاز به فعالیت رسانه‌ای و معرفی گسترده است. اما با توجه به این که سال اولی است که برگزار می‌شود نواقص آن قابل اغماض است.

قادری درباره حضور مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون در بازار تئاتر کودک و نوجوان توضیح‌هایی ارایه داد و اضافه کرد: دو کارگاه «عروسک سازی» و «نقاب‌سازی» تدارک دیده شده. «با وسایل ساده نقاب بسازیم» محصولی است که از چند سال پیش تولید می‌شود و با استقبال مربیان کانون سراسر کشور روبرو بوده. این سرگرمی به کودکان یاد می‌دهد چگونه به شکل‌های مختلف نقاب درست کنند.

همچنین از فرزانه بابایی، عروسک ساز دعوت شده با حضور در این بازار روش‌های ساده عروسک‌سازی نمایشی را با وسایل ساده آموزش دهد.

این مدرس دانشگاه گفت: از آخرین تولیدات این مرکز با گرایش عروسک‌های سنتی، عروسک «تکم» تولید شده که با استقبال زیادی هم روبرو بود. این عروسک سابقه‌ی فرهنگی دارد. در تلاشیم ساختار جدید تکم که یک بز است، برای نخستین بار در بازار عرضه شود تا مربیان فرهنگی و هنری با تهیه آن بتوانند از زبان این بز قصه و روایت‌های مختلفی را برای کودکان روایت کنند.

بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» از 8 تا 12 تیر ماه با دبیری مجید امرایی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

نظر شما