دیدگاه اهالی قلم نسبت به حذف ممیزی /۶

قبول مسئولیت ممیزی به وسیله ناشر و مولف به صلاح نیست/وزارت ارشاد میان‌داری کند

۱۳۹۲/۰۷/۱۹ - ۰۶:۱۳:۲۲
کد خبر: ۱۴۳۸۸۹
قبول مسئولیت ممیزی به وسیله ناشر و مولف به صلاح نیست/وزارت ارشاد میان‌داری کند
فیروز زنوزی جلالی گفت:قبول مسئولیت ممیزی به صلاح ناشر و مولف نیست.

فیروز زنوزی جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات برنا با اشاره به این که با برداشتن ممیزی و سپردن آن به دست ناشر و مولف مخالف هستم گفت:تصور می کنم این کار یک جور انداختن توپ به زمین نویسندگان است و آنها نباید زیر بار چنین کاری بروند.زیرا قبول این مسئولیت تبعات زیادی دارد.

وی اضافه کرد:اگر نویسنده متوجه این مسئولیت خطیر شود به این نکته پی می برد که پذیرفتن تعهدات پس از چاپ یک کتاب اصلا به صلاح او نیست.بنابراین،حل چنین مشکلی نیازمند برپایی جلسات رودرو بین مولف و ناشربا سیاست گذاران وزارت ارشاد است.

این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه خاطرنشان کرد:وزارت ارشاد با توجه به تصدی گری که دراین زمینه دارد می تواند به وسیله مشارکت و برخورداری از نظرات ناشران و نویسندگان در مرتفع کردن این مشکل تاثیر گذار باشد.مدتی پیش نیز شنیده شد که قرار است ناشران، ممیزی آثار ادبی را برعهده بگیرند که به نظرم این هم نظر صائب و صحیحی نیست و تبعات زیادی می تواند برای ناشر در پی داشته باشد.

زنوزی جلالی اضافه کرد:به عنوان مثال،ناشری که برای انتشار یک کتاب هزینه و وقت زیادی را صرف کرده است،وقتی این کتاب را به مرحله انتشار برساند و پس از چاپ با ممیزی مواجه شود،سرمایه اش عملا نابود می شود.

وی در پاسخ به این سوال که پس به نظر شما وزارت ارشاد باید به روال سابق تصمیم گیرنده نهایی برای چاپ یک کتاب باشد نیز گفت:به نظر می رسد تنها نهادی که
می تواند دراین زمینه میاندار باشد و با سیاست های تعدیل شده و گام های موثر دراین زمینه قدم بردارد وزارت ارشاد است.وزارت ارشاد می تواند با برنامه ریزی و تجدید نظر در زمینه روند صدور مجوزهای کتاب،پرده های بی اعتمادی را کنار بزند و فضای سالمی را برای اهالی قلم مهیا کنند.

زنوزی جلالی بیان کرد:از این ها گذشته مذاکره و صحبت رودروی نویسندگان و کارشناسان حاضر در وزارت ارشاد می تواند نیمی از مشکلات نشر را برطرف کند.

این نویسنده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که برخی از نویسندگان و ناشران براین باورند که بررس هایی که دراداره کتاب وظیفه ممیزی و گزینش آثار را برعهده دارند از سواد اندک ادبی و مطالعه برخوردارند پس با این اوصاف مذاکره رودرو بین نویسندگان و ناشران با این کارشناسان چه تاثیری می تواند داشته باشد نیز گفت:این هم یکی دیگراز معضلاتی است که طی سال های اخیر گریبان وزارت ارشاد را گرفته بود و جای آن است که در دولت جدید به شکل وسیع تری به این معضل نگاه شود و تغییراتی در روند ممیزی کتاب ها به دست این کارشناسان صورت گیرد تا افراد زبده ومتخصص به این وادی در مصدر کار قرار بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز