در صدو سی و پنجمین شب «بخارا»

شب جوزپه توماز دی لامپه دوزا برگزار شد

۱۳۹۲/۰۷/۲۳ - ۱۴:۵۱:۵۷
کد خبر: ۱۴۴۶۴۳
شب جوزپه توماز دی لامپه دوزا برگزار شد
صد و سی و پنجمین شب از شبهای نشریه « بخارا»با برپایی بزرگداشت « جوزپه تومازی دی لامپه دوزا» نویسنده ایتالیایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات برنا،در این مراسم که شامگاه بیست و دوم مهرماه در مدرسه ایتالیایی ها، برگزار شد دکتر کارلو چرتی گفت:ما در این هفته دربارۀ فرهنگ ایتالیا و ادبیات ایتالیا برنامه‎هایی داشتیم از جمله جلسه خاصی درباره ترجمه‎های حافظ به زبان ایتالیایی که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
 
دکتر چرتی در بخشی دیگر از سخنان خود از « جوزپه تومازی دی لامپه دوزا» یاد کرد و گفت: این نویسنده از اهمیت خاصی در زمینه دوران گذرا به ادبیات مدرن ایتالیا برخوردار است.

سپس نوبت به کلارا کورونا رسید که به داستان‎های کوتاه این نویسنده پرداخت و گفت: 
تأکید من بیشتر بر دیگر آثار این نویسنده است زیرا " یوزپلنگ" به اندازۀ کافی شناخته شده است.من قصد دارم دربارۀ داستان کوتاه " پری دریایی " صحبت کنم. این داستان در سال 1961 و پس از مرگ نویسنده منتشر شد و یکی از جذاب‎ترین داستان‎های کوتاه ادبیات ایتالیایی به شمار می‎آید.
 
ماریا رتزونیکو از دیگر سخنرانان این نشست بود که شخصیت جوزپه تومازی دی لامپه دوزا را مورد بررسی قرار داد و گفت: نویسنده کتاب یوزپلنگ، در هنگام چاپ اثرش در سال 1958، در دنیای ادبی چهره ای ناشناخته بود. یک نجیب زاده سیسیلی به نام جوزپه تومازی دی لامپه دوزا متولد سال 1896 میلادی در شهر پالرمو.چاپ رمانش پس از مرگ، موفقیت بی نظیر و بحث و جدلهایی که به همراه داشت، همه و همه او را به یک "مورد" خاص تبدیل می کنند.

وی درادامه در توضیح بیشتر این اثر گفت:«یوزپلنگ» در چشم انداز ادبی ایتالیای سال 1958، در میان آخرین انشعابات نئورئالیزم و تقاضا های نو برای جریانهای پیشگام،از سوی روشنفکران و در صدر آنها ویتتورینی، به عنوان یک اثر ارتجاعی، مردود اعلام می شود. در هر صورت یوزپلنگ اثری غیر معمول به نظر می آمد که در رده بندیهای متداول آنزمان نمی گنجید.

این منتقد ادبی در ادامه خاطر نشان کرد:با این وجود، یوزپلنگ كاملا از رمانهای تاریخی یا واقع گرای قرن نوزدهم متمایز است: بیش از آنكه به روایتگری بپردازد تحلیل می كند، بیش از آنكه واقعیت را به تصویر بكشد آنرا تفسیر می كند. «یوزپلنگ» به زعم شاعر ایتالیایی ائوجنیو مونتاله ،اندیشه ای در باره مفهوم جهانی زمان و تاریخ، زندگی و مرگ است.

در ادامه این مراسم،بخش هایی از کتاب «یوزپلنگ»برای حاضرین قرائت شد.
«یوزپلنگ»ازجمله آثار ادبیات ایتالیا است که در سال 1959 برنده جایزه ادبی سترگا نیز شد. این اثر پر فروش‌ترین کتاب دوره‌ پس از جنگ جهانی ایتالیا محسوب می‌شود به طوری که به فاصله‌ی دوسال در دسامبر 1960 برای شصت و چهارمین بار به چاپ رسید. این کتاب درایران نیز از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

 دکتر آنتونیا شرکاء آخرین سخنران این نشست بود که با موضوع« زوال اشرافیت در تلاقی با رویش بورژوازی» سخن گفت و فیلمی که براساس همین رمان ساخته شده را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد.

این برنامه با  همکاری مؤسسه فرهنگی هنری ملت، سفارت ایتالیا در تهران و مدرسه ایتالیایی‎ها ( پیترودلاواله) برگزار شد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز