ولایتی در آیین رونمایی"نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران:

سعی کردم با نگاهی نو به تاریخ تشیع و تاثیر آن در ایران بپردازم

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۹:۳۶:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴
سعی کردم با نگاهی نو به تاریخ تشیع و تاثیر آن در ایران بپردازم
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: آنچه در این کتاب آورده‌ام بضاعت اندکی بود که در راه آستان مقدس امام علی(ع) به کار بستم و تلاش کرده‌ام از یک نگاه نو و جدیدی به تاریخ تشیع و تاثیر آن در فرهنگ ایرانی بپردازم و توجه به ایرانیان را در آن لحاظ کرده
به گزارش خبرنگار ادبیات برنا، علی اکبر ولایتی در آیین رونمایی از کتاب "نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" گفت: در طول تاریخ اسلام بارها تشیع و شیعه به لحاظ فرهنگی و دینی مورد انکار قرار گرفته است که البته بزرگان عرصه علم، فرهنگ وتمدن طی 1400 سال کارهای ارزشمندی عرضه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ معاصر ما نیز «احمدعلی مصری» و «جرجی زیدان» در کتاب‌های خود به نوعی این انکار را تکرار کرده‌اند، افزود: این امر موجب شد 3 تن از بزرگان شیعه از جمله مرحوم حاج آقا اسلامی، مرحوم سید محسن امین تهرانی و سید حسین صدر در پاسخ به انکار این افراد کارهای مهمی انجام دهند.

ولایتی در ادامه به اثر خود اشاره کرد و گفت: آنچه در این کتاب آورده‌ام بضاعت اندکی بود که در راه آستان مقدس امام علی(ع) به کار بستم و تلاش کرده‌ام از یک نگاه نو و جدیدی به تاریخ تشیع و تاثیر آن در فرهنگ ایرانی بپردازم و توجه به ایرانیان را در آن لحاظ کرده‌ام.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل این اثر را کتابی چند منظوره دانست و تصریح کرد: در این کتاب ابتدا به نقش شیعه در فرهنگ اسلامی و اشاراتی اجمالی به سیر تاریخی آن پرداخته شده و در ادامه به اولین دانشگاه در تاریخ اسلام که توسط امام صادق(ع) تاسیس شده، اشاره دارد.

ولایتی گفت: دانشگاه امام صادق(ع) به اجماع علماء شیعه، سنی و کسانی که از محضر ایشان استفاده کرده‌اند قریب به 4 هزار نفر بوده که ما در تاریخ چنین سابقه ای را نداریم.

وی همچنین از بخش های دیگر این کتاب را تاسیس اولین حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: این حوزه علمیه بعد از غیبت امام عصر(عج) توسط آل بویه بنا شده که بزرگانی مثل شیخ مفید، شیخ طوسی و سید رضی از محصولات این حوزه علمیه بوده‌اند.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: کتاب نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران همچنین در بخش دیگر خود به نقش ایرانیان در تمدن اسلامی اشاره دارد و برای اینکه قدمت تشیع و علوم حاصل از آن مشخص شود باید به سراغ مبداء آن که ایران بوده است رفت.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل همچنین از نگارش کتاب نقش ایرانیان در تمدن اسلامی خبر داد و گفت: این کتاب کار تحقیقاتی بسیار حجیمی است که تقریباً دو برابر این اثر خواهد شد.

ولایتی در پایان با تاکید بر اینکه خوانندگان کتاب "نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" به نقش شعرا، اهل ادب و هنر در این کتاب توجه کنند خاطر نشان کرد: این هنرمندان در ترویج تشیع نقش بسیاری داشته‌اند و بسیاری از این ادبا را که در تاریخ ادبیات می‌شناسیم یا شیعه بوده‌اند یا گرایش بسیاری به اهل بیت داشته‌اند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز