فعالان ترویج کتاب‌خوانی تقدیر شدند

۱۳۹۳/۰۸/۳۰ - ۱۸:۰۳:۴۱
کد خبر: ۲۳۹۱۲۹
فعالان ترویج کتاب‌خوانی تقدیر شدند
سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت‌های گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی را احترام‌برانگیز و جنبش اجتماعی نوپدیدی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا،بر اساس گزارش رسیده، مراسم پایانی اولین دوره‌ تقدیر از فعالان ترویج کتاب‌خوانی (پنج‌شنبه، ۲۹ آبان‌ماه) در تالار ایوان شمس با حضور و سخنرانی سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برزین ضرغامی، دبیر اجرایی بیست‌ودومین دوره هفته کتاب و گروه‌های مختلف فعال در ترویج کتاب‌خوانی از سراسر کشور برگزار و از گروه‌های برگزیده تقدیر شد.


در این مراسم، سیدعباس صالحی گفت: در طول هفته کتاب، این برنامه از بهترین برنامه‌هایی بود که در آن شرکت کردم، چرا که هم برنامه تازه و بکری است و هم فرآورده‌های جدید، آموختنی و شعف‌انگیز دارد. کار این گروه‌ها باعث ارتقای غرور ملی من شده است و به گمانم مروجان کتاب غرور ملی همه ایرانیان را افزایش می‌دهند. باعث خوشحالی است که انسان‌هایی در کشور زندگی می‌کنند که دلخوشی آنها کتاب و فرهنگ است. تلاش اینها باعث شده تا فرهنگ ایرانی همیشه رو به جلو حرکت کند و در معرض ابتذال قرار نگیرد.


وی ضمن اشاره به نگرانیِ هیئت اجرایی برنامه‌های هفته‌ کتاب درباره‌ استقبال از این طرح، افزود: پس از گذشت 48 ساعت از انتشار فراخوان جشنواره، 90 طرح جدی اجراشده در زمینه ترویج کتابخوانی از سوی گروه‌های مردم‌نهادِ غیروابسته به دولت، به دبیرخانه این جشنواره رسید. این در صورتی بود که نه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای این جشنواره انجام شد و نه زمان زیادی برای برگزاری آن وجود داشت. این مسئله نشان می‌دهد که کتاب و کتابخوانی به عنوان نخستین رسانه انتقال‌دهنده فرهنگ ایرانی هنوز هم فعال و قوی است.


او ادامه داد: طرح‌هایی که به دبیرخانه جشنواره تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی رسید، نشان‌دهنده فعالیت‌های احترام‌برانگیز جنبش‌های اجتماعی در حوزه کتابخوانی در کشور است. این جنبش‌ها یک سرمایه اجتماعی هستند که می‌توان روی آنها حساب ویژه‌ای باز کرد.


معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی ویژگی‌های طرح‌های رسیده به بومی و مردمی بودن، داوطلبانه و گروهی بودن، خوش‌ساخت و سالم بودن طرح‌ها ازنظر اقتصادی، استفاده خلاقانه از رسانه‌های جدید و توجه و تمرکز بر مخاطبان کودک و نوجوان، استفاده خلاقانه و اخلاقی از امکانات موجود، ضریب نفوذ خیلی بالا در منطقه، جلب مشارکت مردمی، اثرگذاری بی‌نظیر و پایداری خوب در برابر تغییر دولت‌ها اشاره کرد.


در بخشی دیگر از این مراسم، دبیر اجرایی بیست‌ودومین دوره‌ی هفته‌ کتاب سخنرانی کرد و اضافه شدن جشنواره‌ تقدیر از فعالان ترویج کتاب‌خوانی را مهم‌ترین ویژگی این دوره‌ هفته کتاب دانست.


برزین ضرغامی درباره‌ شیوه‌ برگزاری این جشنواره، داوری طرح‌های رسیده و... گفت: در یک فاصله زمانی حدود ده روزه نزدیک به صد طرح به دبیرخانه این طرح رسید که خیلی فراتر از انتظار ما بود. فوری کمیته‌های کارشناسی و علمی برای ارزیابی طرح‌ها تشکیل شد و در یک شرایط کاری فشرده و جهادی، ارزیابی‌های اولیه انجام شد. سپس پیشنهاد شد که شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی حرفه‌ای‌تری به‌کار گرفته شود تا نتایج ارزیابی دقیق‌تر باشد. به همین خاطر از پنج نفر از استادان و پژوهشگران فعال این حوزه درخواست کردیم تا در قالب کمیته داوری به ما در ارزیابی طرح‌های رسیده کمک کنند.


دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی (رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا)، دکتر حسین پاینده (منتقد ادبی، پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌ طباطبایی)، دکتر سیدکاظم حافظیان رضوی (پژوهشگر)، اسماعیل یزدان‌پور (پژوشگر و مترجم حوزه‌ی دیجیتال) و بلقیس سلیمانی (نویسنده و منتقد ادبی) گروه داوری اولین دوره‌ تقدیر از فعالان ترویج کتاب‌خوانی بودند.


در این مراسم، سیدکاظم حافظیان رضوی بیانیه‌ گروه داوری را خواند و گفت: داوری و ارزیابی کارهای رسیده کار دشواری بود که فقط با کمک «گروه‌های کارشناسی» و «تجربه‌های مستندشده در خودِ طرح‌ها» آسان‌تر شد. چون این طرح برای اولین بار اجرا می‌شد، استانداردهای ارزیابی از پیش تعریف‌شده و روشنی وجود نداشت و استانداردهای آکادمیک و مرسوم به‌خوبی پاسخگوی تنوع و خلاقیت‌های موجود نبود. با اتکا به تجربه هیئت‌داوران، معیارهای اصلی از درونِ خودِ طرح‌ها استخراج شد.


او با تبریک به همه‌ شرکت‌کننده‌ها، از آن‌ها خواست تا از این فرصت‌ برای پیشبرد اهداف خیرخواهانه خود بهره گرفته و از راه ارتباط و تبادل تجربه با یکدیگر، اقدامات خود را سرشار از تجربه و آگاهی کنند. همچنین از دولت و مسئولان دولتی خواست که قدر این گروه‌های داوطلب ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را بیشتر بدانند و از مشارکت دلسوزانه و تجربه‌های واقعی آن‌ها در مدیریت و اجرای طرح‌های فرهنگی بیش‌ازپیش بهره گیرند.

در این مراسم نوش‌آفرین انصاری، بلقیس سلیمانی، محمدهادی محمدی، محبوبه نجف‌خانی، فرمهر منجزی، جعفر توزنده‌جانی، محمود برآبادی، زهره قائینی و عزت‌الله الوندی حضور داشتند. در پایان نیز برگزیدگان و تقدیرشدگان معرفی شدند.


گروه‌های برگزیده‌ نخستین مراسم قدردانی از فعالان ترویج کتابخوانی عبارت بودند از:


کتابخانه میوه‌ای


به دلیل ابتکار در ترویج کتاب در مناطق محروم سیستان و بلوچستان از طریق راه‌اندازی باغ کتاب‌خوانی و همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی در شهرستان خاش، روستای سنگان


انجمن فرهنگی هنری ویرا


به دلیل ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همراه اجرای برنامه‌های داستان‌خوانی و قصه‌پردازی در پارک‌ها، مدرسه‌ها و مهد کودک‌های استان ایلام


مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان


برای طرح «با من بخوان» به دلیل ترویج گسترده و مستمر کتابخوانی در میان کودکان خانواده‌های ساکن استان‌های مرزی و محروم، انجام فعالیت‌های هنری در پیوند با کتاب و کتابخوانی، تربیت مربیان حرفه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی


موسسه شهرکتاب و فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان


برای فهرست لاک‌پشت پرنده به دلیل ارزیابی کتاب‌های کودک و نوجوان در هر فصل، تدوین کتاب‌های باارزش در فهرست لاک‌پشت پرنده و برگزاری جشن امضای فصلی برای کتاب‌های راه‌یافته به فهرست در کتابفروشی‌

خرد سپاهان


به دلیل تشکیل کلاس‌های کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوان، تشکیل گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی، برگزاری همایش «بچه‌ها، کتاب»، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد کتاب در سطح شهرهای مختلف، ایجاد کتابخانه یا کیسه کتاب برای امانت دادن به مادران در استان اصفهان

همچنین از جایزه مهر طه (به‌خاطر تجربه سه دوره برگزاری جایزه مهر طه با مشارکت دختران نوجوان بنیاد نیکوکاری مهرطه و چند نهاد خیریه دیگر)؛ نذر کتاب (به‌خاطر گردآوری کتاب‌های نو و دست دوم از ناشران و شهروندان و توزیع آنها در روستاها، مؤسسات خیریه، و سازمان‌های مردم‌نهاد حمایتی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، خرید کتاب برای کودکان و نوجوانان از طریق انجام فعالیت‌های خیریه)؛ خانه کتابدار (به‌خاطر اختصاص یک واحد مسکونی در شهر تهران به عنوان یک کتابخانه چهارطبقه برای محله، ایجاد دو کتابخانه «کودک و نوجوان» و «خانواده»، برپایی نمایشگاه‌های دوره‌ای، آموزش شیوه‌های درست خواندن و لذت بردن از کتابخوانی، اجرای برنامه‌های قصه‌گویی و آشنایی با فضاهای سنتی ایران و ارائه مشاوره و راهنمایی برای راه‌اندازی کتابخانه)؛ گروه جهادی محسنین (به‌خاطر فعالیت در قالب گروه جهادی از طریق احدات و تجهیز کتابخانه‌های روستایی و اجرای کارگاه آموزشی با هدف علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی، برگزاری جلسات همفکری گروهی درباره فعالیت کتابخانه)؛ کانون توسعه فرهنگی کودکان (به‌خاطر تأسیس ۱۵ کتابخانه در روستاها و مناطق محروم، و تجهیز و فعال‌سازی ده‌ها کتابخانه موجود، آموزش خانواده‌ها و معلمان برای مدیریت کتابخانه‌های محلی) نیز تقدیر شد.

نظر شما