وزیر ارشاد:

زبان فارسی در بردارنده غنی‌ترین لذات سمعی و بصری است

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۱۶:۳۶:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۱۱
زبان فارسی در بردارنده غنی‌ترین لذات سمعی و بصری است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زبان فارسی میراثی است كه در بردارنده غنی‌ترین اندیشه فلسفی عرفانی، زیباشناسی كلام و لذات سمعی و بصری است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا، «سید محمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به ششمین همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه مازندران گفت: زبان فارسی، زبان یك قوم و حتی یك ملت نیست بلكه میراث مشترك اندیشه ورزی بخش وسیعی از ملل مشرق زمین در طی هزاره هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زبان فارسی میراثی است كه در بردارنده غنی‌ترین اندیشه فلسفی عرفانی، زیباشناسی كلام و لذات سمعی و بصری بوده و تاریخ ملت های فارسی زبان محسوب می شود.

حسینی، بابیان اینكه زبان فارسی، پس از زبان عربی، دومین زبان جهان اسلام است، گفت: البته برخی از ملل و اقوام مسلمان بیش از فارسی زبانان ایرانی، تاجیك، افغان و ازبك، حتی تا مرز 300 میلیون سخنگو دارند اما آنچه زبان فارسی را در مقام زبان دوم جهان اسلام قرار می‌دهد، ذخایر فرهنگی، ادبی، عرفانی، اخلاقی و دینی آن است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زبان فارسی كه پشتوانه 12 قرن ادب نظم و نثر مكتوب دارد در میان حدود چهارهزار زبان و لهجه زنده جهان، نقش و اهمیت كم نظیری دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود با اشاره به اینكه زبان شناسان زبان فارسی را دومین زبان از نظر آسان آموزی شناخته‌اند، گفت: موقعیت تمدن اسلامی و فرهنگ ایرانی اسلامی و انقلابی، جاذبه آموختن زبان فارسی را دو چندان كرده است.

حسینی در این پیام، مقدم استادان، محققان، دانشجویان و دانش پژوهان زبان فارسی داخل و خارج از كشور را به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران گرامی داشت.

وی در پایان این پیام، با تشكر از برگزار كنندگان این گردهمایی علمی، اظهار امیدواری كرد كه این انجمن علمی در تاسیس كلاس‌های آموزش زبان فارسی در اقصی نقاط دنیا و همچنین در اعزام استادان زبان فارسی به مراكز ایران شناسی و اجرای طرح‌های مشترك با دانشگاه‌های خارج در راستای تحقق بخشیدن به اهداف خود با همكاری دانشگاه تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای مرتبط، بیش از پیش موفق و موید باشد.

نظر شما