اختصاصی برنا/

آمادگی نوجوانان برای مقابله با جنگ نرم در نمایشگاه قرآن

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۷:۲۲:۱۵
کد خبر: ۶۹۱۶۷
آمادگی نوجوانان برای مقابله با جنگ نرم در نمایشگاه قرآن
مدیر بخش نوجوان نمایشگاه قرآن گفت: وبلاگ‌نویسی نیاز نوجوان امروز است چون فرزندان ما نیز باید به آن چه دیگران مجهزند، مجهز باشند و آموخته‎های خود از قرآن را انتشار دهند.
«اصغر مهرآیین» مدیر بخش نوجوان نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی برنا در توضیح فعالیت‌های بخش نوجوان در نمایشگاه بیان کرد: «خانواده و نوجوان» بخشی است که از سه کارشناس با سابقه‌ برای حضور دعوت کردیم تا مشکلات میان خانواده‌ها و فرزندان‌شان یا مشکلات شخصی نوجوانان در خانواده را بررسی کنند. تمام این مشاوره‌ها بر اساس آموزه‌های قرآنی خواهد بود. «اندیشه و قلم» بخشی است که آیات و روایاتی جمع‌آوری شده و در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد و نوجوانان می‌توانند بر اساس آن چه از آیات و روایات در ذهن دارند و یا بر اساس آن‌چه که به آن‌ها ارائه می‎شود، تراوشات ذهنی خود را در قالب شعر، قطعه ادبی و ... بنویسند.

بخش دیگر، «سوالات تستی قرآن» است که این سوالات پیش‌تر تعیین شده و به صورت مسابقه‌ تستی در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد. مهرآئین معتقد است غرفه سوالات تستی به جهت استفاده از رایانه، یکی از غرفه‌های جذاب برای نوجوانان خواهد بود.

بنا بر اعلام مدیر بخش نوجوان، در بخش «وبلاگ‌نویسی»، نوجوانان وبلاگ‌نویسی را فرامی‌گیرند تا بتوانند در پی این آموزش، نوشته‌های شخصی خود را بر روی اینترنت منتشر کنند. مهرآئین معتقد است وبلاگ‌نویسی نیاز نوجوان امروز است چون فرزندان ما نیز باید به آن چه که دیگران مجهزند، مجهز باشند و تراوشات ذهنی خود و آن‌چه را که از قرآن آموختند، را انعکاس دهند.

«مسابقه کتابخوانی» به شیوه‌ای جدید در حال ارائه است که گزیده‌ای از کتاب‌ها بر روی دیوار نصب شده و نوجوانان با ورود در غرفه، آن‌ها را می‌خوانند و در زمان خروج، به برخی سوالات در زمینه آن کتاب پاسخ می‌دهند.

به گفته مهرآیین، «عکاسی با موضوعات قرآنی»، «پاسخ به سوالات دینی برای دختران و پسران»، «نمایش مجسمه‌های انسان‌های عجیب‌الخلقه»، «طراحی چهره»، «خوشنویسی قرآنی»، «گفت‌وگوی خودمانی ویژه خانم‌ها»، «اجرای تئاتر»، «نشست‌های روانشناختی با حضور خانواده‌ها و نوجوانان» از دیگر غرفه‌های بخش نوجوان نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هستند.

وی اظهار می‌کند: «مجسمه‌های انسان‌های عجیب‌الخلقه» در بر گیرنده تعدادی از مجسمه‌های مومی انسان‌های عجیب‌الخلقه از موزه سن پترزبورگ روسیه است که این مجسمه‌ها را به منظور اطلاع رسانی و نشان دادن تفاوت در خلقت انسان‌ها به نمایش گذارده شده است.

مدیر بخش نوجوان نمایشگاه قرآن درباره جذاب‌تر کردن این بخش برای نوجوانان به خبرنگار برنا گفت: بخش نوجوان تقریباً به سمت اندیشیدن و ارائه شاخص‌های کمال یافتگی حرکت می‌کند و امکان ندارد شخصی به سمت کمال حرکت کند و جذب قرآن نشود. با آیات و روایاتی که در بخش نوجوان در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد، به طور غیرمستقیم مخاطبان به سمت قرآن سوق می‌یابند و ترجیح دادیم در این بخش، به صورت مستقیم به آموزش قرآن روی نیاوریم، چون در کل نمایشگاه قرآن، بخش‌ها و غرفه‌های دیگر به وفور به این امر پرداخته‌اند.

مهرآیین در توضیح دکور ساده بخش نوجوان بیان کرد: برنامه‌هایمان را بر حسب بودجه‌ای که در اختیارمان قرار دادند، سامان دادیم؛ یعنی با توجه به بودجه و فضای کم این بخش، برخی برنامه‌هایی که در نظر داشتم را حذف کردم. علت سادگی غرفه این بود که متاسفانه اصلا فرصت آرایش این غرفه را نداشتیم.

وی با اشاره به این‌که در فعالیت‌های هنری این بخش چون «کاغذ و تا» و «خوشنویسی» از مفاهیم قرآنی بهره گرفته شده، افزود: در صدد بودیم تا از فعالیت‌های هنری در این بخش استفاده کنیم، اما به دلیل این‌که در بخش‌های دیگر نمایشگاه به این مباحث پرداخته می‌شود، مسوولان نمایشگاه، ما را از گسترده بودن مباحث هنری در این بخش منع کردند و به حداقل‌ها بسنده کردیم.

نظر شما