محبت:

داوری‌ها به کنگره شعر دفاع مقدس اعتبار می‌بخشد

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۴:۳۴:۰۰
کد خبر: ۸۵۲۴
داوری‌ها به کنگره شعر دفاع مقدس اعتبار می‌بخشد
این شاعر با بیان اینکه کنگره سراسری شعر دفاع مقدس یکی از معدود جوایز معتبر در سطح کشور است، وجود داوری‌های دقیق و کارشناسی شده در این کنگره را عامل اصلی اعتبار آن دانست.
به گزارش سرویس فرهنگ‌وهنر برنا، محمدجواد محبت شاعر پیشکسوت آیینی گفت: به طور کلی برگزاری هر کنگره ادبی در کشور مطلوب است و می‌تواند در پیش‌برد ادبیات موثر باشد، اما این کنگره‌ها نباید در محدوده‌های مشخصی محصور بماند.

وی از کنگره سراسری شعر دفاع مقدس به عنوان یکی از معدود جشنواره‌های ادبی که دامنه آن تمام ایران را در بر می‌گیرد، یاد کرد و افزود: به خاطر سپردن یاد و خاطره رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس وظیفه بزرگی است که امروزه کنگره سراسری شعر دفاع مقدس عهده‌دار آن شده است و همه ما باید به آن کمک کنیم.

شاعر "از مرزهای فریاد" با اشاره به نقش اثرگذار داوران در میزان اعتبار بخشی به كنگره‌ها، متذکر شد: هیات برگزاری کنگره سراسری شعر دفاع مقدس باید همواره این مساله را به عنوان یک اصل در نظر داشته باشند و از یاد نبرند که اعتبار این جایزه در گرو داوری‌های عالمانه آن است.

وی وجود کلیدواژه‌هایی چون ایثار، شهادت، تفنگ و... در شعر دفاع مقدس را برخاسته از بطن فرهنگ اسلامی دانست و یادآور شد: اساسا مساله دفاع مقدس ما فراتر از یک جنگ زمینی صرف بود و دستاوردهای درخشانی هم که از این ره‌گذر عاید ایران شد، محصول تلاش‌های علمی و عملی دلاوران مخلصی بود که در قلب همه ما جا دارند.

این شاعر اضافه کرد: درست است که فضای جنگ سهم مهمی در تحریک احساسات شاعرانه اهالی شعر آن روزگار داشت، اما به هر جهت شاعران انگشت‌شماری آن وقایع را از نزدیک لمس کرده‌اند و به همین دلیل، کنگره شعر دفاع مقدس باید توجه به این دست از شاعران را در صدر اهداف خود قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سرودن درباره وقایع دفاع مقدس محدود به هیچ طیف و طبقه خاصی از شاعران نمی‌شود و همه می‌توانند در این عرصه گسترده وارد شوند، کما اینکه وارد هم شده‌اند و امروزه بخشی از بهترین اشعار جنگ متعلق به گروهی از شاعران است که اساسا تجربه مستقیمی از آن نداشته‌اند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز