وفایی در نشست خبری مجمع بین‌المللی استادان زبان فارسی

۷۰ درصد سخنرانان همایش زبان و ادبیات فارسی مهمانان خارجی هستند

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۵:۳۹:۰۰
کد خبر: ۸۶۰۴
۷۰ درصد سخنرانان همایش زبان و ادبیات فارسی مهمانان خارجی هستند
دبیر مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی، گفت: ما تلاش کرده‌ایم که 70 درصد سخنرانان مجمع بین‌المللی استادان زبان فارسی استادان خارجی باشند.
به گزارش خبرنگار ادبیات برنا، عباس‌علی وفایی دبیر مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی در نشست خبری هفتمین مجمع این همایش که صبح امروز دوشنبه 27 دی ماه در هتل لاله برگزار شد، گفت: این مجمع از نظر کمیت و کیفیت کاملاً متفاوت با دوره‌های قبل برگزار خواهد شد.

حضور 250 استاد خارجی در همایش زبان و ادبیات فارسی
وی افزود: 250 استاد زبان فارسی از کشورهای خارجی در این همایش حضور خواهند داشت که این تعداد نسبت به دوره قبل دو برابر شده است.

دبیر مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی، ادامه داد: دبیرخانه مرکز گسترش سازمان زبان فارسی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از 10 ماه پیش فعالیت خود را برای برگزاری این همایش با فراخوان مقاله آغاز کرده است که حدود 350 مقاله داخلی و خارجی برای حضور در این همایش ارسال شده است.

حضور 180 استاد و دانشجوی داخلی در همایش زبان و ادبیات فارسی
وفایی با اشاره به اینکه بسیاری از استادان و دانشجویان دکترای زبان فارسی که حدود 60 نفر هستند از دانشگاه‌های فردوسی مشهد، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و دانشگاه تهران در این همایش حضور خواهند داشت، گفت: همچنین 120 نفر از استادان زبان فارسی از شهرستان ها و مراکز استان‌های مختلف برای حضور در این همایش دعوت شده اند.

وی همچنین به حضور شاعران برجسته ایرانی و خارجی در این همایش اشاره کرد و گفت: شاعرانی از جمله عبدالملکیان، محمد علی بهمنی، عرفان نظر آهاری، محمود اکرامی‌فر  از ایران و فیض محمود و یسنا از جمله شاعران خارجی این همایش هستند.

دبیر مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی در ادامه به رویکرد دولت دهم که کاملاً فرهنگی است اشاره کرد و افزود: با توجه به این رویکرد و با هماهنگی‌های انجام شده با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفتیم این همایش را به لحاظ کمی و کیفی در سطح بسیار بالا برگزار کنیم.

رونمایی از دو نرم‌افزار در همایش زبان و ادبیات فارسی
وفایی از جمله رونمایی دو نرم افزار در این مجمع خبر داد و گفت: یک لوح فشرده که شامل چهار بخش است توسط شورای گسترش زبان فارسی تدوین شده که شامل 9 جلد کتاب است که در این همایش رونمایی خواهد شد. همچنین لوح فشرده ای با عنوان آموزش زبان فارسی به فرانسوی ها نیز در این همایش رونمایی می شود.

وی از جمله کشورهایی که در این همایش حضور پیدا می‌کنند را کشورهایی چون آذربایجان، اوکراین، اردن، ارمنستان، بلاروس، افغانستان، انگلیس، پرتغال، ترکیه، تاجیکستان، چک، روسیه، سودان، چین، عراق، فرانسه، صربستان، سوریه، ونزوئلا، ایتالیا و مجارستان عنوان کرد.

بررسی ادبیات انقلاب در همایش زبان و ادبیات فارسی
دبیر مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی، تصریح کرد: این مجمع دو روزه با یک افتتاحیه ، اختتامیه و 6 برنامه جانبی برگزار می‌شود که محورهای این شش برنامه به ترتیب روش آموزش زبان و ادبیات فارسی، ادبیات تطبیقی، ادبیات انقلاب، تاثیر ادبیات فارسی بر زبان های دیگر و سیمای جهان ادبیات فارسی است.


70 درصد سخنرانان همایش زبان و ادبیات فارسی خارجی هستند
وفایی با اشاره به اینکه ما تلاش کرده‌ایم که 70 درصد سخنرانان این برنامه استادان خارجی باشند خاطر نشان کرد: همچنین در حاشیه این همایش نمایشگاه از آثار ادبی از ناشران امیر کبیر، سخن، مروارید، جامعه المصطفی قم، مرکز، فردوسی، نشاط شقایق و مرکز گسترش زبان فارسی برگزار خواهد شد که این ناشران آثار خود را با 20 درصد تخفیف ارائه خواهند داد.

حضور رییس جمهور و وزیر ارشاد در افتتاحیه همایش زبان و ادبیات فارسی
وی در توضیح مراسم افتتاحیه و اختتامیه گفت: 9 صبح فردا سه شنبه 28 مرداد مراسم افتتاحیه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد که ابتدا سخنرانی سید محمد حسینی وزیر ارشاد را خواهیم داشت و در ادامه شعر خوانی یک شاعر ایرانی و خارجی و به احتمال زیاد سخنرانی رییس جمهور و در پایان افتتاحیه محمدباقر خرمشاد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنرانی خواهد کرد.

حداد‌عادل سخنران اختتامیه همایش زبان و ادبیات فارسی
وفایی همچنین از غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران اختتامیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات برنا، هفتمین مجمع بین‌المللی استاد زبان و ادبیات فارسی طی روزهای 28 و 29 دی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.



نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز