صادق زیباکلام: بی. بی. سی جریان‌ساز نیست، همان‌طورکه صدا و سیما نیست!

۱۳۹۲/۰۱/۲۵ - ۱۸:۵۸:۳۶
کد خبر: ۱۱۸۰۶۵
صادق زیباکلام گفت: بدبختانه ما از یک جایی به بعد اقبال مردم از دست دادیم. دیگرانی مثل «من و تو» آمدند، زدند و مخاطبان ما را با خود بردند.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی شبکه دو سیما، صادق زیباکلام در برنامه «پندار» شبکه دو به واکاوی سیاست‌های پشت‌پرده بنگاه‌های خبری فارسی‌زبان خارج از کشور و رصد فعالیت رسانه‌های داخل کشور در حوزه تولید خبر پرداخت.

صادق زیباکلام درباره تأثیرگذاری بنگاه‌های خبری فارسی‎زبان خارج از کشور گفت: خیلی‌ها بر این باور هستند که رسانه‌هایی مثل بی. بی. سی فارسی، صدای امریکا، دویچه‌وله و رسانه‌های دیگر جریان‌ساز هستند، اما من معتقدم نه بی. بی. سی و هر رسانه خارجی و نه حتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جریان‌ساز نیستند.

وی تصریح کرد: به‌نظر من، تنها کاری که رسانه‎ای مثل بی. بی. سی می‌کند، انعکاس جریان‌هایی است که دارد ورق می‌خورد. این رسانه می‌تواند حسب اینکه جریان، چه جریانی باشد، اهمیت قضیه را کم‌رنگ و یا پررنگ کند. اما باید به‌خاطر داشته باشیم که این به‌معنای جریان‌سازی نیست.

این فعال سیاسی در پاسخ به اظهارنظر امیرحسن ندایی، مجری-کارشناس رصد، مبنی بر اینکه امروز نوع جنگ در جهان تغییر کرده و ابرقدرت‌ها به‌جای اسلحه از رسانه‌ها درراستای تأمین مقاصد خود بهره می‌گیرند، گفت: معتقدم همه کسانی که بخش های خبری رسانه‌هایی مثل بی. بی. سی و الجزیره را می‌سازند، درباره ایران و مسائل آن دیدگاه‌های مشخصی دارند. مهم این است که چقدر اخبار و برنامه‌های رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان به نظرات شخصی تهیه‌کنندگان و زیرمجموعه‌ها آلوده شده‌اند و چقدر منعکس‌کننده واقعیت‌هایی هستند که ممکن است آن‌ها دوست نداشته باشند؟ 

زیباکلام با بیان اینکه رسانه قدرتمند، اعتماد مخاطب را همراه خود دارد، افزود: اساساً اعتماد چیزی نیست که یک‌باره به‌وجود آید یا یک‌مرتبه ازبین برود. یادم هست در دوران انقلاب، حتی جنگ تحمیلی، همه، اخبار را ازطریق رادیو بی بی. سی فارسی پیگیری می‌کردند. وقتی انقلاب شد، کسی به بی. بی. سی، صدای آمریکا، دویچه‌وله و ... گوش نمی‎کرد. اعتماد به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جلب شده بود. مردم صدا و سیما را از خود می دانستند و آن را مرجع دریافت اخبار قرار داده بودند. اما بدبختانه ما از یک جایی به بعد اقبال مردم از دست دادیم. دیگرانی مثل «من و تو» آمدند، زدند و مخاطبان ما را با خود بردند. واقعاً باید از خود سؤال کرد که چه اتفاقی افتاده است؟

زیباکلام با بیان اینکه این اتفاق مشکلی است که خودمان مسبب آن هستیم، تصریح کرد: معتقدم اگر بخش‌های خبری رسانه ما 5 درصد درست شود، 40 درصد رسانه‌های خارجی مخاطب خود را ازدست می‌دهند. وی تأکید کرد: کم نیستند کسانی که بی. بی. سی نگاه می‌کنند، اما با بندبند خود به جمهوری اسلامی معتقدند. شب اخبار بی. بی. سی گوش می‌‍دهند و صبح اگر خبری بشود، تفنگ دست می‌گیرند تا از همین حکومت دفاع کنند.

در ادامه این برنامه، فؤاد ایزدی، دکتر ارتباطات، نیز با بیان اینکه در عصر معاصر دیگر محدود کردن اطلاعات جواب نمی‌دهد، افزود: زمانی موفق خواهیم بود که اجازه ‌ندهیم طرف مقابل آن را توصیف کند. برای جلب اعتماد مخاطب باید اگر ایرادی هم داریم خودمان درباره آن صحبت کنیم، نه اینکه جلوی انتشار آن را بگیریم.

این کارشناس تصریح کرد: متأسفانه ما در تکنیک‌های تولید خبر به‌روز نشده‌ایم. ما هنوز از مباحثی که در دنیا جا افتاده است، استفاده نمی کنیم. با سیستمی که سی سال پیش تأثیرگذار بوده می‌خواهیم جوانان امروز را مدیریت کنیم؛ اتفاقی که در جهان معاصر امکان‌پذیر نیست.

«پندار» کاری از گروه معارف شبکه دو سیماست که جمعه‌ها به تهیه‎کنندگی محمد تاجیک روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. در سری جدید این برنامه با عنوان «رصد»، عملکرد و سیاست‌های پشت‌پرده شبکه‌های فارسی‎زبان خارج از کشور مورد بررسی قرار می گیرند.

نظر شما