مسعود جعفری جوزانی در گفت‌وگو با برنا:

«پوریای ولی» همچنان متوقف است/ جوزان فیلم به هیچ وجه از جوانان سوءاستفاده نمی‌کند

۱۳۹۲/۰۲/۱۳ - ۱۵:۵۱:۵۷
کد خبر: ۱۲۰۲۰۹
«پوریای ولی» همچنان متوقف است/ جوزان فیلم به هیچ وجه از جوانان سوءاستفاده نمی‌کند
مسعود جعفر ی جوزانی از توقف سریال «پهلوان پوریای ولی» به‌علت عدم پرداخت بودجه توسط صدا و سیما خبر داد.

مسعود جعفری‌جوزانی در گفتگو با خبرنگار سینمایی برنا ، در مورد ساخت سریال «پوریای ولی» گفت: داستان ساخت «پوریای ولی» به سال 1375 باز می‌گردد، در آن زمان من به فكر ساخت یك فیلم سینمایی به نام «پوریای ولی» افتادم، سه فیلمنامه نوشته شد و با سفر به كشورهای تركمنستان و ازبكستان قرارداد‌هایی هم با آنها بستیم كه متاسفانه به علت تغییر و تحولات سیاسی آن روزها، همه چیز متوقف شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به سراغ «پوریای ولی» رفتید توضیح داد: بی‌تردید مرام و اندیشه پرگهر «پوریای ولی» عنصر اصلی انتخاب من است. محمود خوارزمی مشهور به «پوریای ولی» فقط یك پهلوان كشتی گیر نبوده، بلكه پیشتازی پیكارجو در عرصه جوانمردی و عرفان هم است. او سراینده اشعاری خوب و رباعیاتی بسیار زیبا و پر مغز است، مثنوی «كنزالحقایق» از جمله آثار اوست.

علیقلی خان داغستانی در كتاب «ریاض الشعرا» درباره او نوشته: «پهلوان معركه دانش پژوهی، زور آزمای عرصه والا شكوهی، نطعی پوش میدان ولایت و سرحلقه كشتی گیران زورخانه شجاعت».

مسعود جعفری جوزانی با بیان اینکه سریال «پهلوان پوریای ولی» اواخر مهر ماه سال گذشته به اتمام رسید، گفت: این سریال به عنوان الف ویژه مصوب شد و بلافاصله بعد از آن مقدمات طراحی سایت برای انتخاب و جذب بازیگر و طراحی دکورها زده شد.

*طراحی و نقشه استودیو در خارج از كشور انجام شده است
وی با بیان اینکه قرار است با ساخت یك استودیوی استاندارد به منظور ارتقاء كیفیت جلوه های بصری این مجموعه تاسیس شود، گفت: بسیاری از صحنه‌های فیلم باید در استودیو و با استفاده از ابزار دیجیتال ساخته شود. بنابراین ساخت یك استودیوی استاندارد از نیازهای اولیه ساخت چنین مجموعه‌ای است.

او در ادامه افزود: طراحی و نقشه استودیو در خارج از كشور انجام شده و برای بومی کردن آن توسط مهندسین ایرانی تغییراتی در آن بوجود آمده و در حال حاضر آماده شروع احداث هستیم.

تهیه کننده سریال «پهلوان پوریای ولی» درباره طراحی لباس‌ها نیز گفت: ما احتیاج به نقاشی‌هایی از قرن هفتم و هشتم داشتیم زیرا باید از این نقاشی ها برای طراحی صحنه ها و لباس ها استفاده می کردیم و به همین دلیل تا حد ممكن كپی نقاشی‌های مربوط به این قرن‌ها را ازهمه نقاط دنیا خریداری كردیم. ضمن اینکه این نقاشی‌ها هم در نوشتن و کامل کردن فیلمنامه و هم در چیدمان و میزانسن به ما كمك زیادی می‌كنند.

وی با بیان اینکه برای ساخت این سریال به کشورهای زیادی سفر شده است توضیح داد: با توجه به اینکه مزار پدر «پهلوان پوریای ولی» درشهر كهنه اورگنج ، كه اكنون در كشور ترکمنستان واقع است، قرار دارد و مقبره خودش در شهر خیوه كه امروز در كشورازبکستان واقع است، سفرهایی به این دو کشور داشتیم ضمن اینکه فیلم‌های ویدئویی و عکس های زیادی برای کامل شدن اطلاعاتمان گرفته شد. همچنین با سفر به چین و هندوستان كه قسمت‌هایی از این مجموعه در آنها فیلمبرداری خواهد شد، سفرها انجام گرفت.

جعفری جوزانی توضیح داد در این سفرها سفارش‌هایی نیز برای ساخت سلاح های جنگی مانند شمشیر و تیر و كمان داده شد.

* توقف «پوریای ولی» به علت عدم پرداخت بودجه صدا و سیما
وی در مورد به تعویق افتادن ساخت این سریال گفت: با اینکه ساخت این سریال در اولویت بود و پیش از نوروز 92 دكتر دارابی معاون سیما تلاش زیادی کرد تا مراحل تولید آن هر چه زودتر شروع شود اما متاسفانه ساخت سریال در همین مرحله به علت عدم پرداخت بهنگام بودجه صدا و سیما متوقف شد.

جعفری جوزانی درباره سایتی که به منظور ثبت نام برای جذب و انتخاب بازیگران برای این سریال باز شد گفت: فراخوانی دادیم تا جوان‌های بین 16 تا 23 سال در این سایت ثبت نام کنند. با اینکه ثبت نام در سایت «پوریای ولی» شامل خانم‌ها نمی‌شد، خانم‌های زیادی ثبت نام کرده بودند كه ما هم كوشش خواهیم كرد، تا حقی از آنها گرفته نشود.

وی درباره نحوه انتخاب بازیگران دراین سایت توضیح داد: در مرحله اول جلسه‌ای پنج نفره از هنرمندان طراز اول کشور تشکیل دادیم و از كسانی كه فرم فراخوان را پركرده بودند 500 نفر انتخاب شدند. در مرحله دوم هفت نفر از هنرمندان سینما، تئاتر به شكل حضوری از این 500 نفر تست خواهند گرفت و در نهایت 100 نفر از بین آنها برگزیده خواهند شد.

جوزانی همچنین افزود: این نکته را هم باید یادآور شوم که استادانی از داخل و خارج از کشور برای آموزش سوار کاری و شمشیربازی به هنرجویان استخدام خواهند شد تا به آنها تعلیم بدهند.

این تهیه کننده یادآور شد: بازیگران توانمند و با تجربه زیادی ازتئاتری های توانمند کشورمان هم در این سایت ثبت نام کردند و ما هم به حرمت این لطف صادقانه، از تمامی آنها دعوت خواهیم كرد. تا در سریال حضور داشته باشند.

*حضور پیشکسوتان بزرک کشور در سریال
جعفری جوزانی با اشاره به اینکه بازیگران و شخصیت های بزرگی در این سریال شرکت خواهند داشت، گفت: انتخاب ژاله علو، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، علی نصریان و داریوش ارجمند برای حضور در سریال «پهلوان پوریای ولی» قطعی است، مگر آنكه خود این هنرمندان بزرگ به علتی نتوانند، بیایند.

او گفت: هنگام نگارش فیلمنامه بعضی از شخصیت ها را بر اساس هنرمندان عزیزمان نوشتم، به خصوص خانم ژاله علو، آقای جمشید مشایخی و محمدعلی كشاورز.

وی با اشاره به نقش مهم جمشید مشایخی در این سریال خاطر نشان کرد: مشایخی در این سریال نقش آقانورالدین را دارد و من معتقدم، غیر از او کسی نمی تواند این نقش را ایفا کند ضمن اینکه آقانورالدین در این سریال از شاخص‌ترین نقش‌ها است.

وی با بیان اینکه چندین هنرمند از هند، چین، تاجیکستان و ازبکستان در این سریال حضور دارند گفت: ازهدیه تهرانی، سیما تیرانداز و سحر جعفری جوزانی نیز برای بازی در این سریال دعوت خواهیم كرد.

این كارگردان همچنین گفت: همیشه آرزو داشتم تا به جوانان با استعداد وطنم تعلیم رایگان بازیگری دهم زیرا بسیاری از آنها استعدادهای لازم برای بازیگری را دارند اما والدین آنها هزینه پرداخت کلاس های بازیگری را ندارند. بنده معتقدم تا امكان مساوی برای همه فراهم نباشد امکان تشخیص استعدادهای واقعی كشور وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه معتقد است این مردم و ملت هستند که به هر کشوری معنا و ارزش می دهند، خاطر نشان کرد: من در جوزان زاده شده‌ام و زمانیکه می‌بینم در روستاهای كشور جوان های با استعدادی برای بازیگری حضور دارند اما امکانات لازم برای محک زدن خود ندارند، افسوس می‌خورم به همین دلیل در تلاش هستم تا بتوانم کاری برای آنها انجام دهم. كسانی كه استعدادشان لای چرخ دنده اقتصاد له می‌شود.

وی همچنین درباره بازیگرانی که در سایت پوریای ولی ثبت نام کرده اند گفت: نا امید نشوند. به هرحال وضعیت متغیر است. من تردید ندارم، اگر بودجه صدا و سیما درست و به هنگام پرداخت می شد، تا امروز وضع ثبت نام كنندگان هم معلوم شده بود. امیدوارم هرچه زودتر مشكل صدا و سیما حل بشود تا شما هم به آرزویتان برسید.

جعفری جوزانی همچنین یادآور شد: تعداد زیادی از ورزشکاران رزمی، شمشیربازان و کشتی گیران مطرح کشور نیز در این سایت ثبت نام کرده اند که قطعاً از وجود آنها در این سریال استفاده خواهیم کرد.

تهیه کننده سریال «پهلوان پوریای ولی» در پایان گفت: ساخت این سریال در حال حاضر موقتا متوقف شده است و اتفاقی که برای دلارافتاده باعث شد تا هزینه ها سه برابر شود ضمن اینکه ساخت این سریال هزینه بالایی دارد زیرا بخش هایی از آن در کشورهای دیگر ساخته می شود.

*وضعیت سینما اسفبار است
جوزانی در مورد بودجه سریال نیز توضیح داد: بودجه عجیب و غریبی نیست. واقعیت اقتصادی موجود و تورم ناخواسته به شكلی كاملا طبیعی بودجه را برای همه طرح ها و مجموعه های تلویزیونی حداقل سه برابر كرده است. وضعیت سینما كه اسفبار است. بخش خصوصی كاملا در حال از بین رفتن است، هر چه هم دولت بودجه می دهد، متاسفانه صرف ندانم كاری مسئولین فرهنگی كشورمی شود.
/سپیده حیدرآبادی/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز