آیین پایانی جشنواره موسیقی نواحی/ شاه‌آبادی:

امیدوارم کاروان موسیقی نواحی بازنایستد

۱۳۹۰/۰۲/۲۹ - ۱۷:۰۹:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۷۲
امیدوارم کاروان موسیقی نواحی بازنایستد
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حفظ گلخانه‌ای موسیقی نواحی فقط یک گام است و متاسفانه ما به حداقل‌ها عادت کرده‌ایم.
به گزارش خبرنگار موسیقی برنا، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار کرد: خوشحالم که کاروان موسیقی مقامی در کشور به راه افتاد. امیدوارم با نگاه تیزبین هنرمندان و فرهیختگان موسیقی، این کاروان بازنایستد بلکه به رونق و سرعت آن افزوده شود.

وی افزود: اقوام ارزشمند و سختکوش کشور ما همچون دانه‌ای تسبیح در کنار یکدیگر واقع شده‌اند و هنر موسیقی، این دانه‌ها را متحدتر کرده است. جا دارد این جشنواره که چنین منشا خیر و برکت است به اتحاد ملت مسلمان نیز کمک کند.

شاه‌آبادی درباره تاثیر موسیقی نواحی بیان کرد: یک جشنواره زمانی مهم و موثر خواهد بود که آینده آن ترسیم شود. آنچه که در این جشنواره انجام گرفت قطعه‌ای از پازل موسیقی است بنابراین گام‌های موثر بعدی باید برداشته شود تا این ظرفیت عظیم، تاثیرگذاری خود را نشان دهد.

معاون امور هنری وزیر ارشاد با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی جدی در موسیقی، راه و رسم آینده را به ما نشان داده است، افزود: بزرگان موسیقی در این باب پژوهش‌های بسیار کرده‌اند و سخن‌های فراوان گفته‌اند که سیاست کلان نسبت به تاثیر موسیقی مغفول مانده است و سهم آن در سبد شنیداری مردم نادیده گرفته شده است. شاید ما به عنوان مسوولان امر به این موضوع توجه نکرده‌ایم. اینک پذیرفته‌ایم که آثار بزرگان موسیقی مقامی را باید حفظ کنیم و همین موضوع که در وجود این هنر مورد خطر قرار گرفته است سبب شده است تا حرکت‌هایی آغاز شود.

وی ادامه داد: شاید شناسایی بخش‌هایی از ظرفیت موسیقی نواحی ما را اغنا کرده است اما حفظ گلخانه‌ای موسیقی نواحی فقط یک گام است و متاسفانه ما به حداقل‌ها عادت کرده‌ایم. هنری که پیام خود را همواره در طول تاریخ منتقل کرده است و چنین افتخاراتی را با خود به همراه دارد حفظ گلخانه‌ای‌اش امری لازم است اما کافی نیست.

شاه‌آبادی بیان کرد: در زمانه‌ای که موسیقی سخیف در جامعه تاخت و تاز می‌کند ما از موسیقی اصیل خودمان که پیام‌آور فرهنگ‌مان صیانت نکرده‌ایم و گوش ملت‌مان را در هجمه‌ صداهای بیگانه رها کرده‌ایم به این معناست که ما به حداقل‌ها اکتفا کرده‌ایم. در این شرایط نمی‌گویم که کار تلفیقی برای توجه جوانان انجام دهیم. در همین جشنواره ما شاهد استقبال باشکوه جوانان بودیم. همین امر برای ما کفایت می‌کند تا این نوع موسیقی را مورد حمایت ویژه قرار دهیم.

معاون امور هنری اظهار امیدواری کرد هنرمندان موسیقی با صدا و نگاه کارشناسانه‌شان مدیران را هوشیارتر کنند و افزود: جا دارد از کسانی همچون استاد محمدرضا درویشی که آغازگر چنین حرکت ارزشمندی بودند تشکر کنم و بخواهم نگاه جامع و بلندمدتی به تاثیرگذاری این سرمایه ملی داشته باشند و ان‌شاءالله این تلاش‌ها به سرمنزل مقصود برسد.

هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از 24 تا 28 اردیبهشت‌ماه در تهران و کرمان برگزار شد.


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز