خطر حاشیه نشینی جدید در تبریز؛

انتقاد شهردار تبریز از نبود استراتژی توسعه فضای سبز در این کلانشهر

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۵:۲۹:۴۲
کد خبر: ۱۶۳۰۳۵
انتقاد شهردار تبریز از نبود استراتژی توسعه فضای سبز در این کلانشهر
نجفی گفت: شهرداری تبریز برای حفاظت و توسعه فضای سبز این شهر سالانه 50 میلیارد تومان هزینه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز، شهردار تبریز با هشدار نسبت به احتمال ایجاد مناطق حاشیه نشین جدید در غرب تبریز گفت: توسعه ی شهری به غیر از پول و امکانات مالی، نیازمند تزریق فکر و اندیشه ی جدید است.

صادق نجفی با اشاره به وضعیت مناطق حاشیه غرب تبریز افزود: نگرانی ما این است که موج جدیدی از حاشیه نشینی در کلانشهر تبریز ایجاد شود.

وی با تاکید بر لزوم نوآوری و ارائه پیشنهادات سازنده از سوی کارشناسان و مدیران شهرداری تبریز اظهار داشت: لازم است مناطق شهرداری کلانشهر تبریز با ارایه طرح های مختلف و آزادسازی مناطق حاشیه ای، نسبت به توسعه و آبادانی این شهر اقدام کنند.

وی همچنین از طرح شهرداری تبریز برای انتقال حاشیه نشینان این شهر خبر داد و گفت: با خرید 41 هکتار در منطقه کرکج، تعداد 100 هزار واحد مسکونی احداث و بخش عمده جمعیت حاشیه نشین تبریز به این منطقه منتقل خواهد شد.

شهردار کلانشهر تبریز با بیان اینکه ارایه طرح های جدید شهری، نجات بخش این کلانشهر خواهد بود، تاکید کرد: بخشی از وقت کاری مدیران شهرداری باید به نوآوری و برنامه ریزی برای توسعه و زیبایی مناطق اختصاص یابد.

نجفی یادآور شد: دلیل اصلی توسعه شهرهای اروپایی، وجود نیروهای متخصص، متعهد و متعصب در قالب مشاوران و مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر است و شهرداری تبریز نیز هدف خود را برای استفاده از چنین نیروهایی معطوف خواهد کرد.

شهردار کلانشهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با وجود زحمات شبانه روزی همکاران شهرداری، بازهم رضایتمندی مردم جلب نمی شود، گفت: هنر مدیران شهرداری به این سمت سوق یابد که ضمن ارایه خدمات بهینه، رضایت عموم شهروندان جلب شود.

نجفی با اشاره به جلسات ملاقات عمومی شهرداران مناطق با شهروندان اظهار داشت: در این جلسات باید به جای سرگردان کردن مردم، راهکارهای مناسب برای حل و فصل مشکلات و رفع موانع غیرضروری اتخاذ شود.

وی روانسازی و تسهیل امورات مردم را اصل مهم خدمات رسانی در شهرداری عنوان کرد و گفت: بهترین راهکاری تبلیغ و جلب رضایت مردم، صبر و شکیبایی در پاسخگویی به شهروندان خواهد بود.

وی، از مغفول ماندن ظرفیت های جاده سنتو انتقاد کرد و گفت: تاکنون هیچ یک از جاده های ورودی کلانشهر تبریز به مانند جاده سنتو احداث نشده با اینحال اما ظرفیت های نهفته در این مسیر بلااستفاده مانده است.

وی اراضی متعلق به گمرک و راه آهن در حاشیه جاده سنتو را یکی از بهترین مکان های مورد نیاز برای زیباسازی چهره ورودی غرب تبریز خواند و افزود: شهرداری تبریز آمادگی دارد در صورت موافقت مسئولان گمرک و راه آهن، با حفظ مالکیت برای نهادهای فوق، اراضی خالی حاشیه جاده سنتو را به پارک و فضای سبز و اماکن تفریحی تبدیل کرده و نگهداری این اماکن را نیز تقبل کند. 

وی از مدیران شهرداری تبریز خواست برای زیباسازی و توسعه این کلانشهر نسبت به مذاکره و حصول توافق برای همکاری های بین بخشی با سازمان های دیگر اقدام کنند.

شهردار کلانشهر تبریز یادآور شد: امروز با فضای تعاملی به‌وجود آمده بین شهرداری و سازمان‌های دیگر مانند دادگستری، نیروی انتظامی، استانداری و .... فرصتی طلایی برای حصول توافقات مورد نیاز به‌دست آمده است. 

وی ضمن رضایت مندی از اقدامات انجام گرفته در منطقه و با بیان اینکه غرب تبریز می تواند یکی از بهترین و توسعه یافته ترین مناطق این کلانشهر باشد تصریح کرد: متاسفانه روند توسعه در محلاتی مانند قراملک، مایان، جاده سنتو و شهرک امام (ره) به صورت اصولی و کارشناسی نبوده است. 

نجفی خطاب به مدیران شهرداری منطقه 6 یادآور شد: با توجه به قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی، وجود کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنفی مختلف در غرب تبریز، حوزه منطقه 6 می تواند توسعه یافته ترین و برخوردارترین منطقه کلانشهر تبریز باشد اما برای رسیدن به این هدف باید برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد.

شهردار کلانشهر تبریز در ادامه سخنان خود با برشمردن پتانسیل های موجود در منطقه 6 اظهار داشت: جاده سنتو به عنوان یکی از بهترین مسیرهای ورودی تبریز نیاز به بدنه سازی مناسب و تغییر کاربری واحدهای موجود دارد تا ضمن درآمدزایی بهینه، نسبت به زیبایی جلوه شهری اقدام شود.

وی بر لزوم ساماندهی و تغییر کاربری برخی از کارخانجات قدیمی در حاشیه تبریز تاکید کرد و افزود: برخی از اراضی کارخانجات قدیمی تبریز که به‌دلیل توسعه شهری، هم اینک در محدوده تبریز جای گرفته اند، باید ساماندهی و تغییر کاربری شده و ضمن درآمدزایی برای واحدهای مذکور، تبدیل به اماکن جدید با کاربری های مختلف شوند.

شهردار تبریز همچنین از نبود استراتژی توسعه فضای سبز در این کلانشهر انتقاد کرد و افزود: مدیران این بخش باید با بررسی شرایط محیطی و آب و هوایی و امکانات تبریز، نسبت به تدوین استراتژی های هدفدار در این زمینه اقدام کنند.

نجفی تصریح کرد: شهرداری تبریز برای حفاظت و توسعه فضای سبز این شهر سالانه 50 میلیارد تومان هزینه می کند این درحالی است که این رقم نه تنها به چشم نمی آید بلکه موجبات رضایت عمومی را نیز فراهم نکرده است.

نظر شما