بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز، پذیرای گردشگران نوروزی است

۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۳:۲۴:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۷۰
بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز، پذیرای گردشگران نوروزی است
بازار تاریخی تبریز، دومین بنای جهانی آذربایجان شرقی در روزهای آغازین نوروز پذیرای تعداد زیادی از گردشگران نوروزی بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز هوای مطبوع بهاری و جاذبه‌های منحصر به‌فرد بزرگترین سازه سرپوشیده جهان، موجب جذب گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و سایر کشورهای جهان شده است.

بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده به هم پیوسته جهان دارای ویژگی‌های بسیاری از دوره‌های مختلف تاریخی است و بازدیدکنندگان و گردشگران شهر تبریز، دیدار از این بنای زیبا و تاریخی را از دست نمی‌دهند.

در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای حفظ و معرفی بخشهای مختلف بازار تاریخی تبریز صورت گرفته و مرمتگران و متخصصان سازمان بی‌وقفه در تمام قسمتهای این سازه عظیم مشغول به فعالیت هستند.

وسعت و گستردگی بازار تبریز با حدود یک میلیون مترمربع مساحت به شکلی که 70 هکتار آن را حریم و 30 هکتار را عرصه تشکیل می‌دهد، شایسته عنوان بزرگترین سازه سرپوشیده جهان است.

در این مجموعه بیش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مکان کامل و جامعی برای هر نوع فعالیتی تبدیل کرده است.

وجود 23 کاروانسرا،22 دالان، 20 تیمچه، 28 مسجد، 8 مدرسه، 7 بازارچه، 5 حمام، 2 یخچال و یک زورخانه در این مجموعه نشان از اهمیت بازار تاریخی تبریز برای ساکنان شهر و فعالان در این مجموعه دارد.

تعبیه شدن تعداد زیادی آب انبار در بخشهای مختلف بازار تبریز با اینکه مجموعه کامل و به هم پیوسته‌ای بوده، اما در عین حال استقلال هر بخش را نیز مراعات نموده و هر قسمت تا حد امکان تمام نیازها ضروری خود را داشته است که از آن میان می‌توان به ساخت آب انبارهای بسیاری که تقریبا در تمام بخشهای بازار دیده می شوند اشاره نمود.

اهمیت بازار در زندگی مردم قدیم تا حدی بوده که 4 دروازه از دروازه های شهر تبریز در محدوده بازار بودند و درب نوبر، درب خیابان، درب سرخاب و درب باغمیشه که از دروازه های مهم شهر بودند به دلیل اتصال این مجموعه با شاهراه ارتباطی ابریشم، در بازار قرار داشتند.

پس از ارسال پرونده بازار به عنوان اثر پیشنهادی کشورمان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، کارگروهی با ریاست استاندار آذربایجان شرقی و با حضور تمامی مدیران سازمانها و ادارات و نهادهای وابسته به مساله بازار تشکیل شد و تا امروز و پس از ثبت جهانی این اثر همچنان با برگزاری جلساتی برای تامین نیازهای بازار اقدامات موثری انجام گرفته است.

گفتنی است کل مجموعه بازار تاریخی تبریز که تاریخی از دوره زند تا صفوی و قاجار و معاصر دارد، در سال 1354 با شماره 1097 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از آن پس ابنیه موجود در بازار نیز به تفکیک در فهرست آثار ملی ثبت شدند و مجموعه بازار تاریخی تبریز در سال 1389 به عنوان یازدهمین اثر کشورمان در حافظه جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

نظر شما