توسط متخصصان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی

نخستین نیروگاه هیبریدی کشور راه‌اندازی شد

۱۳۹۰/۰۳/۱۶ - ۱۴:۳۲:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۸۲
نخستین نیروگاه هیبریدی کشور راه‌اندازی شد
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: نخستین نیروگاه هیبریدی(بادی - خورشیدی) کشور، توسط متخصصان جهاد دانشگاهی استان راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز، احمد فرشبافیان با بیان این مطلب افزود: عملیات ساخت این نیروگاه توسط متخصصین گروه انرژی‌های نو جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی 4.5 ماه طول کشید و در طول 10 روز در منطقه پایانه های نفتی جزیره خارک نصب شد.

وی تصریح کرد کرد: این نیروگاه هیبریدی (بادی - خورشیدی) كه توان تولید 50 كیلووات برق را در روز دارد برای روستاهای كمتر از 20 خانوار مناسب است و می‌تواند تمام انرژی الكتریكی آن‌ها را در طول روز تامین كند.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان این‌كه این طرح برای تولید برق الكتریكی به كمك منبع انرژی تجدیدپذیر و از نوع بادی و خورشیدی به كار می‌رود، تصریح كرد: برای انتقال برق به صورت كابلی به ازای هر روستا حدود یك میلیارد تومان هزینه صرف می‌شود اما هزینه نیروگاه هیبریدی از مرحله طراحی و ساخت تا نصب كمتر از یك سوم آن می‌شود و این در حالی است كه این نیروگاه دارای ویژگی‌هایی مانند تولید انرژی پاك، نگهداری ارزان و راحت نسبت به نیروگاه‌ها و تعمیر و سرویس‌دهی آسان است.

وی با اشاره به این كه پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی این نیروگاه خریداری شده است، ‌خاطر نشان كرد: در حال حاضر تمامی دانش فنی تولید تجهیزات این نیروگاه از طریق مهندسی معكوس توسط متخصصان جهاددانشگاهی این استان به دست آمده و درصددیم كه در ساخت نمونه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

فرشبافیان با بیان این‌كه توانایی تولید نیروگاه‌های هیبریدی (بادی - خورشیدی) از 50 كیلووات تا دو مگاوات در جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی وجود دارد، اذعان كرد: پروپوزال این طرح به سفارش مدیریت پژوهشی پایانه‌های نفتی جزیره خارك از خرداد ماه سال گذشته نوشته شد و مراحل عملیاتی آن در آبان ماه آغاز و تا پایان اسفند ماه سال گذشته به پایان رسید و هفته گذشته با بارگیری آن به مقصد رسید و در جزیره خارك نصب شد.

نظر شما