در زمینی به مساحت ۱۳۸۰ متر مربع

باغ رز دانشگاه تبریز افتتاح شد

۱۳۹۰/۰۳/۱۶ - ۱۷:۴۱:۰۰
کد خبر: ۵۴۵۵۲
باغ رز دانشگاه تبریز افتتاح شد
باغ رز دانشگاه تبریز به عنوان بخشی از مجموعه باغ تحقیقاتی این دانشگاه طی مراسمی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز،رییس دانشگاه تبریز در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه فضای سبز در این دانشگاه گفت: در سالهای اخیر و با تلاش‌های انجام شده فضای سبز این دانشگاه از 36 هکتار در سال 84 به بیش از 52 هکتار در سال 89 رسیده است.

سید محمد تقی علوی با بیان اینکه تعداد اصله درخت کاشته شده در این دانشگاه نیز طی این مدت از 14 هزار و 693 به 36 هزار و 870 اصله نهال رسیده است، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا دانشگاه‌ها محیط اصلی فضای سبز شهرها را به خود اختصاص می‌دهند که دانشگاه تبریز با توجه به قرار گرفتن در مرکز شهر و دارا بودن فضای لازم ظرفیت خو.بی را در این خصوص دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز درختکاری فضای اطراف کتابخانه مرکزی دانشگاه ، توسعه فضای سبز داخل دانشگاه و سایت خلعت پوشان را با همکاری شهرداری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز در دستور کار خود دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز برای آبیاری فضای سبز موجود تنها از آب 11 حلقه قنات متعلق به دانشگاه بهره می‌گیرد که با تلاش‌های انجام شده لایروبی چند حلقه از این قناتها نیز به اتمام رسیده و بقیه نیز در حال انجام است.

علوی با قدردانی از تلاش مدیریت امور اداری و امور فنی دانشگاه تبریز در ایجاد و توسعه فضای سبز گفت: دانشکاه تبریز برای توسعه فضای سبز هیچ محدویتی ندارد چرا که هرچقدر دانشگاه سرسبزتر باشد دانشجویان، اساتید و کارکنان با آرامش بیشتری می‌توانند به فعالیت‌های خود بپردازند.

رییس دانشگاه تبریز فرهنگ‌سازی استفاده از فضای سبز در کنار توسعه آن را نیز مهم خواند و گفت: نگهداری مطلوب از فضای سبز ایجاد شده و نهادینه شدن آن در سطوح مختلف که از سفارشات دین مقدس اسلام نیز می-باشد در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد.

علوی به برنامه‌‎های دانشگاه تبریز در زمینه فرهنگ سازی درختکاری اشاره کرد و گفت: به اعضای هیئت علمی و همچنین مسئولین چاپخانه دانشگاه اعلام شده است که به دنبال انتشار هر عنوان کتاب یا جزوه جدید به صورت نمادین یک درخت در دانشگاه کاشته شود و علاوه بر این پیشنهاد شده است که توسعه فضای سبز تنها به محوطه های بیرونی خلاصه نشود و فضاسازی داخل ساختمانهای دانشگاه و دفاتر کاری نیز با استفاده از گلدانهای متناسب تزیین شود چرا که این امر در روحیه همکاران و دانشجوان اثرات مثبت دارد.

وی در ادامه از شهرداری و سازمان پارکها و فضای سبز تبریز خواست تا با گسترش همکاری‌های خود زمینه توسعه فضای سبز مناسب را در این دانشگاه که اثرات مستقیم بر فضای شهر را دارد فراهم نمایند.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم با پرده برداری از سنگ‌نوشته معرفی باغ رزتوسط رییس دانشگاه تبریز این باغ به بهره برداری رسید.

مدیر امور اداری دانشگاه تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه باغ رز به عنوان یکی از فازهای اجرایی مجموعه باغ تحقیقاتی این دانشگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: باغ رز به وسعت یک هزار و 380 مترمربع و با هزینه ای بالغ بر 200 میلیون ریال طی مدت 2 سال از سوی اداره باغبانی و فضای سبز این دانشگاه احداث شده است.

سید صمد حسینی با بیان اینکه این باغ به منظور جمع‌آوری و تحقیق علمی روی انواع مختلف گل رز راه اندازی شده است، اظهار داشت: گل رز یکی از بهترین گل‌های شناخته شده در سطح جهان بوده که اهمیت آن از لحاظ جنبه های مختلف به گذشته‌های بسیار دور بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 120 رقم از انواع گل رز در این باغ کاشته شده‌اند، افزود: از این تعداد تاکنون 35 رقم با همکاری اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با تهیه شناسه مورد شناسایی قرار گرفته‌اند که بقیه نیز در حال مطالعه و تکمیل شدن شناسه هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز