رییس شورای فنی صنایع‌دستی استان :

هنر و صنعت دست هنرمندان نقره‌كار آذربایجان‌شرقی ثبت ملی شد

۱۳۹۰/۰۴/۲۲ - ۱۴:۲۰:۵۷
کد خبر: ۶۲۹۸۷
هنر و صنعت دست هنرمندان نقره‌كار آذربایجان‌شرقی ثبت ملی شد
رییس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی آذربایجان‌شرقی از ثبت هنر حكاكی روی نقره در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز، تراب محمدی با بیان این مطلب افزود: هنر و صنعت دستان هنرمندان نقره كار با ثبت ملی، حفظ و به نسلهای بعدی منتقل می شود.

وی تصریح کرد:این هنر به محدوده خاص اجتماعی منتهی نشده و افراد مختلفی از اقشار متفاوت جامعه می توانند در آن فعالیت كنند.

محمدی گفت: با توجه به تغییرات مداوم در فن آوری تولید صنایع دستی و هنرهای گوناگون و تسهیل در روش های تولید، خطر تغییر روش تولید از سنتی به ماشینی و نیمه صنعتی و نیز فراموشی برخی تكنیكهای این هنر همچون نقره كاری به روش سیاه قلم، شیوه تولید این نوع هنر را تهدید می كند.

وی اظهار داشت: شیوه تولید سنتی، حكاكی با استفاده از قلم هایی خاص، تركیبی بودن هنر مذكور كه نقایص آن را به حداقل می رساند، تنوع در آثار تولیدی و كاربردی بودن آنها، مقاوم بودن آثار كاربردی در هنگام استفاده، قابلیت احیا، بازسازی و مرمت آثار از جمله ویژگی های منحصر به فرد این نوع هنر نقره كاری است.

رییس میراث فرهنگی آذربایجان شرقی یادآور شد: حضور این آثار فرهنگی، هنری در اقصی نقاط كشور و حتی خارج كشور و فروش آنها علاوه بر منافع اقتصادی، موجب معرفی این هنر منحصر به فرد شده و سلایق و توانایی های هنرمندان این منطقه را به مخاطبین منتقل نموده و نیز باعث ایجاد رغبت در علاقه مندان برای خرید یك تكه صنایع دستی به عنوان یادمانی از یك منطقه كشور می شود.

محمدی خاطرنشان كرد: در مود نقره كاری به روش سیاه قلم باید گفت این نوع هنر ارزش بسیار بالایی داشته و چندین برابر قیمت حكاكی های معمول به فروش می رسد اما در حال حاضر این نوع هنر به دست فراموشی سپرده شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: میراث زمینه آموزش این هنر را فراهم كرده و یكی از هنرمندان این رشته در سال 87 از سازمان بین المللی یونسكو مهر اصالت دریافت كرده است.

گفتنی است حكاكی روی نقره بر روی ورقه هایی از آلیاژ نقره و مس پس از پیاده كردن طرح اولیه، با قلمزنی و بنا به ضرورت طرح، برش كاری، خم كاری، لحیم كاری و در نهایت كمك گرفتن از برخی توانمندی های علوم و فنون مختلف همچون فعالیت های شیمیایی، در قالب برخی ظروف، وسایل و تابلوهای هنری و غیره انجام می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز