مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان

آذربایجان‌شرقی پایلوت نصب دستگاه‌های ضد تگرگ در کشور می‌شود

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۸:۲۲:۰۹
کد خبر: ۶۹۲۴۸
آذربایجان‌شرقی پایلوت نصب دستگاه‌های ضد تگرگ در کشور می‌شود
سعداله اسکندری گفت: با نصب دستگاه‌های ضد تگرگ در اراضی آذربایجان‌شرقی این استان پایلوت نصب این دستگاه ها در کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز، مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان با بیان این مطلب افزود: برای بررسی نحوه نصب سیستم ها و دستگاه های ضد تگرگ، کارشناسانی به ترکیه، ارمنستان و استان آذربایجان غربی اعزام شده اند.

وی با اشاره به اینکه تگرگ همه ساله خسارات زیادی به محصولات كشاورزی و باغات آذربایجان شرقی وارد می سازد گفت : جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی برای كاستن از میزان این خسارات تصمیم به نصب این دستگاه ها در استان گرفته است.

اسکندری با بیان اینکه هركدام از این دستگاه ها قادر است بیش از 150 هكتار از اراضی اطراف خود را زیر پوشش قرار دهد افزود: این دستگاه ها كه با استفاده از گاز بوتان و پروپان كار می كنند و 12كیلومتر برد دارند ، قادرند از طریق شلیك امواج صوتی به داخل توده های ابر تگرگ زا از بارش تگرگ جلوگیری و آن را تبدیل به باران كنند.

وی با اعلام اینکه این دستگاه ها به صورت كنترل از راه دور كار می كنند و حتی می توان با استفاده از تلفن همراه آنها را فعال كرد افزود : امیدواریم با تامین اعتبار خرید این سیستم ها و با نصب این دستگاه ها در مناطق مختلف استان از میزان خسارات سالانه تگرگ در آذربایجان شرقی به میزان قابل توجهی كاسته شود.

مدیر امور باغبانی سازمان با اشاره به اینکه طبق برآوردهای انجام گرفته و استعلام صورت گرفته قیمت هریک از این دستگاه ها 120 میلیون ریال است، افزود : امیدواریم هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی خود متولی خرید این سیستم ها گردیده و براین نکته واقف شود که نصب این دستگاه ها هم به نفع کشاورزان بوده و هم به نفع صندوق است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز