توسط سه دانش آموز تبریزی

سامانه هوشمند آبیاری در تبریزاختراع شد

۱۳۹۰/۰۶/۲۷ - ۱۵:۵۸:۴۶
کد خبر: ۷۷۱۵۸
سامانه هوشمند آبیاری در تبریزاختراع شد
مدیرگروه سازنده سامانه هوشمند آبیاری تبریز گفت: با ارایه کشف سامانه هوشمند آبیاری و عرضه آن در تبریز، شاهد کاهش 30 درصدی مصرف آب در آبیاری تحت فشار خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز، علیرضا فرجی‌کلوانق، مدیرگروه سازنده سامانه هوشمند آبیاری، در حاشیه مراسم رونمایی از اختراع سامانه هوشمند آبیاری تحت فشار مزارع با بیان اینکه این دستگاه با اندازه‌گیری و کنترل میزان رطوبت خاک توسط سنسورهای هوشمند برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آب در کشاورزی طراحی و ساخته شده است، گفت: این سیستم از جنبه نوآوری و کاربرد آن در سیستم‌های آبیاری تحت فشار حائز اهمیت بوده و دوم شهریور ماه سال جاری تحت شماره 71220 در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به مزایای این سامانه، تصریح کرد: این سامانه در شرایط خشکسالی از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند، لذا با توجه به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و پیش‌بینی‌های موجود برای مشکل جهانی کمبود آب، نیاز را بر آن دانستیم که با روشی نو میزان مصارف آب در کشاورزی را کاهش دهیم.

فرجی‌کلوانق با بیان اینکه در این اختراع سه عدد سنجنده داریم که هر کدام از آنها از دو الکترود ساخته شده‌اند، ادامه داد: با توجه به میزان رطوبت موجود میان دو الکترود و با توجه به اینکه هر چه رطوبت افزایش یابد، رسانایی میان دو الکترود نیز افزایش می‌یابد، عددی در بازه صفر تا هزار روی نمایشگر نشان داده می‌شود که هر چه رطوبت زیاد باشد، میزان رطوبت به هزار نزدیک می‌شود.

مدیرگروه سازنده سامانه هوشمند آبیاری تبریز افزود: مجموع این 3 سنجنده که عدد رطوبت هر کدام به‌طور جداگانه روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود و ما از طریق وارد کردن حد نصاب رطوبت در قسمت تنظیمات دستگاه می‌توانیم زمان قطع یا وصل آبیاری را کنترل نماییم.

وی با بیان اینکه حدنصاب رطوبت با توجه به چند عامل از جمله دمای محیط و میزان نیاز گیاه به آب تعیین می‌شود که برای گیاهان مختلف در مناطق یا فصول زمانی مختلف قابل تنظیم است، ادامه داد: زمانی که مجموع رطوبت به حدنصاب وارده رسید، آبیاری با استفاده از قطع برق شیر الکترونیکی توسط رله قطع می‌شود تا زمانی که رطوبت از حدنصاب ما کمتر شود، در این صورت است که دوباره آبیاری شروع می‌شود.

فرجی‌کلوانق در ادامه با بیان اینکه در این طرح باید دیواره‌های محیط عایق‌بندی شده تا از نفوذ آب اعماق زمین جلوگیری شود، بیان داشت: فزونی الکترودها باعث بالارفتن حساسیت سیستم شده و ضریب اشتباه را کاهش می‌دهد.

مدیرگروه سازنده سامانه هوشمند آبیاری تبریز، با اشاره به اینکه در این سیستم میزان آبیاری برای گیاهان مختلف قابل تنظیم است، خاطر نشان کرد: در اختراعی که ارایه شده است از نفوذ آب به اعماق زمین جلوگیری می‌شود و این روش باعث صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف آب در کشاورزی است.

وی در ادامه با تاکید براینکه دستگاه طراحی شده کاملا هوشمند بوده و بدون نیاز به نیروی انسانی نیز می‌تواند آبیاری را انجام دهد، گفت: این دستگاه، رشد همسطح گیاهان را سبب شده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایی از قبیل نیروی انسانی، آب‌بها و قابل اتصال به سایر روش‌های آبیاری مانند آبیاری قطره‌ای و بارانی است.

گفتنی است، این سیستم توسط سه دانش‌آموز تبریزی بنام‌های بهنام امینی، علیرضا فرجی‌کلوانق و سپهر ذریه طراحی و به ثبت رسیده است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز