همزمان با سالروز تولد بانوی شعر و ادب فارسی

فاز نخست خانه پروین اعتصامی در تبریز به بهره‌برداری می‌رسد

۱۳۹۰/۱۲/۲۲ - ۱۳:۱۲:۲۵
کد خبر: ۹۷۰۹۱
فاز نخست خانه پروین اعتصامی در تبریز به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: همزمان با سالروز تولد پروین اعتصامی، فاز نخست خانه مرمت شده وی در تبریز بهره برداری می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از تبریز، تراب محمدی افزود: بهره برداری از فاز اول خانه پروین اعتصامی، همزمان با با سالروزتولد این شاعر نامدار ایرانی با حضور استاندار آذربایجان شرقی انجام می گیرد.
وی تصریح كرد: خانه پروین اعتصامی پس از تكمیل مرمت و بازسازی فاز اول آن ، به مركز دائمی نمایشگاه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل می شود .
محمدی با اشاره به بخش های مختلف این خانه گفت: خانه پروین اعتصامی از دو طبقه و یك زیر زمین تشكیل شده كه دو اتاق و یك سالن در طبقه اول شامل دو ورودی شرقی و غربی و دو بهار خواب، سه اتاق كه یكی از آنها به آب انبار قدیمی راه دارد و یك تنور پخت نان كه طی مرمت از زیر خاك بیرون آمد در طبقه بالای راه پله قرار دارد.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی مساحت كلی این خانه را هزار و 300 متر مربع اعلام كرد و افزود: زیر زمین خانه نیز از یك حوضخانه با سقف كلیل آذری و پنج اتاق گهواره ای تشكیل شده است و بیش از 920 متر مربع از مساحت خانه پروین اعتصامی به حیاط اختصاص دارد. 
محمدی با اشاره به اقدامات مرمتی انجام گرفته در این خانه خاطرنشان كرد: تعویض نمای ساختمان، تعویض تیرهای چوبی سقف، درهای ورودی به داخل ساختمان و پنجره ها، مرمت كلی بهارخواب ها و ساخت سردرب برخی از مرمت های انجام گرفته در این اثر به شمار می رود.
وی تشریح كرد: تقویت، سفیدكاری و گچ كاری شده دیوارهای زیرزمین، كفسازی حیاط، اضافه كردن نگهبانی و سرویس بهداشتی به حیاط و اضافه كردن هشتی ورودی به ساختمان از دیگر عملیات بازسازی و مرمتی در خانه پروین اعتصامی محسوب می شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، پروین اعتصامی را یكی از افتخارات و مشاهیر تبریز دانست و گفت: اشعار پروین اعتصامی بیشتر شامل مضامین اخلاقی و عرفانی بود كه موضوعات حکمتی و اخلاقی را با زبانی ساده و شیوا بیان می كرد.
محمدی خاطرنشان كرد: با گذشت هفتاد سال از درگذشت این شاعر گرانقدر، هنوز اشعار حكیمانه و سرشار از مفاهیم اخلاقی و پندآموز وی تحسین شده و از پروین اعتصامی به عنوان یكی از بزرگترین شاعران زن معاصر یاد می شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز