پیوند همیشگی با شهیدان و شهادت در آذربایجان غربی

۱۳۹۱/۰۷/۰۵ - ۱۸:۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۰۳۱۸۸
پیوند همیشگی با شهیدان و شهادت در آذربایجان غربی
محمد آقایی پر

به گزارش خبرگزاری برنا، استان آذربایجان غربی در شمال غرب کشور به ایرانی کوچک شبیه است که تقریباً با همه مسائل مربوط به یک دولت، درگیر است.

1000 کیلومتر مرز مشترک دارد و با سه کشور هم مرز است که هر یک از آنها دارای ویژگی‌های خاصی در چگونگی برقرار روابط دیپلماتیک هستند.

قومیت‌های مختلف در آذربایجان غربی زندگی می‌کنند و ادیان گوناگون نیز در این استان پیروانی دارند و همچنین مذاهب اسلامی نیز در آذربایجان غربی در کنار یکدیگر هستند.

در این استان همچنانکه خشکی وجود دارد، دریا و مسائل مربوط به آن نیز در واحدهایی کوچکتر یافت می‌شود گرچه دریاچه ارومیه در این سال‌های اخیر حال و روز خوشی نداشته اما پیوسته در منظر افکار عمومی به عنوان دریا از آن یاد شده و نگاه مسوولان نیز منبعث از مطالبات افکار عمومی به این دریاچه بوده است.

استان آذربایجان غربی استانی است که با محوریت کشاورزی از آن یاد می‌شود، اما همزمان در حال گذر به مرحله صنعتی با محوریت صنایع غالباً وابسته به بخش کشاورزی است که با سپری شدن سال‌ها، چهره صنعتی نیز به خود گرفته است.

شاید تمامی این عوامل به بارز بودن چهره متفاوت فرهنگی این استان انجامیده است به‌طوریکه در ابعاد فرهنگی می‌توان نام رنگین کمانی از فرهنگ‌ها را به این استان نهاد.

در حوزه فرهنگی آذربایجان غربی ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان با بهره‌مندی از آن تصویر دیگری از چهره این استان به همگان ارایه کرد.

اما در سه دهه اخیر یک ویژگی منحصر به فردی در استان آذربایجان غربی به چشم خورده و وجود خود را پیوسته در قالب رویدادهایی اثبات کرده است.

آذربایجان غربی یک استان شهیدپرور به معنی واقعی کلمه است و سال‌هاست که این استان با گذر از تعداد 12 هزار شهید همچنان در طریق شهادت رو به تعالی حرکت می‌کند.

در باغ شهادت که شاید یکی از درهای بهشت نیز باشد همیشه در سرزمین بی نظیر و الهی آذربایجان غربی باز است و مردم، مسوولان و دولتمردان همیشه به این ویژگی منطقه افتخار کرده و در فاصله میلیمتری با شهادت ارایه خدمت می‌کنند و در عین حال این موضوع را با دید الهی نگریسته و بسان فرصتی می‌نگرند که قرین بودن با آن فرصت الهی اندیشیدن و الهی خدمت مردن را برایشان امکان پذیر ساخته است.

شهریورماه امسال مراسم‌های رسمی در آذربایجان غربی با عجین شدن به همین ویژگی در حالی رقم خورد که باز، رنگ قرمز خون شهدا به عنوان تضمین درستی راه خدمتگذاران انقلاب اسلامی، امضاء سند جاوید عزت و افتخار خدمت در این استان شد.

آذربایجان غربی در خط نخست مقابله با دنیایی است که سه دهه است قصد دارد از هر طریقی به ایران اسلامی شده پس از انقلاب انواع ضربه‌ها را وارد سازد و در این میان هر جا امکان رخنه بیابد دریغ نکرده است.

با این حال تجربه ملت در منطقه آذربایجان غربی سرشار از رویدادهایی است که در نهایت جز شکست و زبونی برای منافقان داخلی و استیصال و درماندگی دشمنان خارجی چیزی در پی نیاورده است چراکه ملتی که به شهادت به عنوان یک مسیر تعالی برای حفظ آرمان‌های انقلابی اش بنگرد هیچ گاه شکست نخواهد خورد.

در سالی که گذشت باز این استان معبر شهادتی بود برای مردان آسمانی شده‌ای که قرار بود امسال آنها سند عزت و شرف مردم منطقه در پایبندی به آرمان‌های انقلاب را با خون سرخ شان امضا کنند و از این روز بود که افتتاح یک سد در نقطه‌ای دور افتاده از جنوب استان آذربایجان غربی و در حومه سردشت برای اثبات تداوم برنامه محرومیت زدایی از منطقه تنها بهانه‌ای بود تا باز یادآوری شود که مسیر این انقلاب در پیوند با آموزه‌های عاشواریی است و هیچ گاه این پیوند قطع نخواهد شد.

شهریور 91 در آذربایجان غربی عطر و بوی خدایی داشت و شهدای سانحه سقوط بالگرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بعضاً یا هم سن و سال خود انقلاب بوده‌اند و یا در کل سال‌های انقلاب لباس رزم را از تن بدر نکرده بودند موجب افتخار مردمی شدند که شهره بر شهر سرداران شهید هستند.

گرچه مردم آذربایجان هنوز در شوک زلزله هریس، ورزقان و اهر بودند اما نهادهای امدادی و خدماتی استان آذربایجان غربی چنان در این منطقه به ارایه خدمت پرداختند که گویی هیچ مرز استانی وجود ندارد و به همین خاطر بود که همزمان با هفته دولت جمعی از مسوولان استان در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی نیز حضور یافتند تا از نزدیک پیگیر جریان بازسازی این مناطق که به استان ما واگذار شده است باشند.

دولتمردان در آذربایجان غربی معتقدند اقتدار و امنیت موجود در استان را مدیون دلاورمردان بزرگی همچون سردار شهید بهرامی و دیگر شهدای استان هستیم و مردم و مسوولان به وجود چنین انسان‌هایی در استان که جان خود را در راه دفاع از آرمان‌های والایی اصیل اسلامی گذاشته‌اند افتخار می‌کنند.

به زعم مسوولان استان شهادت نصیب پاکترین و برگزیده ترین انسان‌های خدا می‌شود و خداوند بهترین‌ها را برای ایثار گری و جانفشانی در راه آرمان‌های والای خود انتخاب می‌کند.

از منظر متولیان مدیرت استان آذربایجان غربی، ما سرداران و رزمندگان دلاور زیادی در استان داریم که جان خودشان را در راه دفاع از حریم ولایت و اسلام ناب محمدی فدا می‌کنند و در این راه مقدس هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند.

سردار شهید بهرامی که در هفته دولت امسال پرواز به ملکوت را به پرواز با هلکوپتر ترجیح داد و به یاران شهیدش پیوست از جمله سرداران و رزمندگان فداکار این استان بود که در عملیات های مختلف با فرماندهی‌های مدبرانه خود باعث پیروزی در این عملیات‌ها شد و بعد از بیش از 30 سال خدمت بی منت در راه آرمان‌های اصیل جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

در دولت های پس از انقلاب و پس از آنکه هفته ای بنام دولت از روز شهادت شهیدان رجایی و باهنر نامگذاری شد تکریم شهدا و تجدید پیمان هرساله دولتمردان با آنها و تکریم خانواده هایشان یادگار و سنتی پیوسته بوده است و از این روست که باغ رضوان ارومیه برای مسئولان غریب نیست و مناسبت های هفته دولت نیز نخست از تجدید میثاق مدیران و مسئولان با شهدا در این نقطه آغاز می شود و نسخه های شهرستانی این تجدید میثاق ها با شهدا نیز توسط فرمانداران شهرهای جنوب و شمال استان به اجرا در آمده است.

اگر فراموش نکنیم که شهدا زنده اند و در مقامی رفیع تر شاهد اعمال مدیران این استان هستند خواهیم توانست به مردم این استان که حقیقتاً شایسته خدمت و احترامند خدمت کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز