سعیدلو تاکید کرد

تمام ظرفیت‌ها برای توسعه روابط ایران و ترکیه به کار گرفته ‌شود

۱۳۹۱/۰۸/۲۹ - ۱۲:۳۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۶۹۷۱
تمام ظرفیت‌ها برای توسعه روابط ایران و ترکیه به کار گرفته ‌شود
معاون امور بین الملل رییس جمهور بر به‌کار گرفتن تمام ظرفیت‌ها برای توسعه روابط ایران و ترکیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی، علی سعیدلو معاون امور بین الملل رییس جمهور در نشست نخبگان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و تركیه در سالن اجتماعات دانشگاه ابراهیم چچن استان آغری این کشور گفت: وحدت و همبستگی دو ملت ایران و تركیه برای ددمنشان سلطه گر قابل تحمل نیست.

وی با اشاره به لزوم تحكیم وحدت بین دو كشور و تقویت دیدگاه‌های مشترک در برابر دشمنان اظهار داشت: اگر دو كشور با یكدیگر روابط خود را به هم پیوسته كنند، ددمنشان سلطه‌گر، حتی جرأت ظلم به دوستان ما در سایر نقاط جهان را به خود نمی‌دهند.

معاون امور بین الملل رییس جمهور تصریح كرد: دو كشور از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردارند ولی هنوز در سطح عالی از آن استفاده نشده است و باید از تمام این ظرفیت‌ها برای پیشرفت دو ملت استفاده كنیم.

معاون امور بین الملل رییس جمهور با اشاره به اینكه ایران به باشگاه فضایی و هسته‌ای در دنیا پیوسته، خاطر نشان كرد: پیشرفت ایران فقط در زمینه‌های علمی و اقتصادی نیست بلكه امروز در زمینه‌های نانو تكنولوژی، تولید داروها و هوافضا نیز پیشرفت‌های قابل توجهی برخوردار است و آمادگی دارد در اختیار دوستان خود قرار دهد.

سعیدلو با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران و تركیه هر كدام از امكانات وسیع و گسترده‌ای در زمینه اقتصادی و فرهنگی و سیاسی برخوردار هستند كه در كنار یكدیگر و با بهره‌‌مندی از استعدادهای هم می‌توانند به پیشرفت‌های بزرگی در سطح جهانی دست یابند.

در این مراسم وحید جلال زاده استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: مسوولان محلی و منطقه‌ای نقش ویژه و سنگینی در توسعه مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بر عهده دارند.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری مداوم اجلاس همکاری‌های استانداران مرزی ایران و ترکیه در زمان مسوولیت خود گفت: برگزاری این اجلاس نشان از عمق علاقه مسوولان دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه برای توسعه و گسترش روابط همه جانیه است.

جلال زاده با اشاره به حضور مقامات عالی رتبه ایران و ترکیه و همچنین حضور فعال تجار و بازرگانان دو کشور در این اجلاس گفت: حضور این افراد نشان از نزدیکی قلب‌ها به یکدیگر است و امروز باید خوشحال باشیم به واسطه این همدلی، تعهدات میان دو کشور برای رسیدن به حجم مبادلات به 30 میلیارد دلار تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: مسوولان دولتی و فعالان بخش خصوصی دو کشور در رسیدن به این موفقیت‌ها مشارکت دارند.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با تقدیر از سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: سفیر ایران در ترکیه نقش ویژه‌ای در توسعه مناسبات میان دو کشور دارند.

جلال زاده تصریح کرد: معتقدم در یک جلسه و نشست نمی‌توان مشکلات را حل کرد ولی می‌توان یک قدم در مسیر توسعه همکاری‌ها برداشت.

وی افزود: تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و ایجاد بسترهای لازم و ارایه راهکارهای جدید برای توسعه روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه انجام می‌دهم.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: مسوولان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه نسبت به توسعه روابط فی مابین نظر مساعد دارندو مسوولان محلی و منطقه‌ای نیز در رسیدن به اهداف توسعه روابط میان دو کشور نقش و مسوولیت سنگینی بر عهده دارند.

جلال زاده در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره حمله دد منشانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، جنایات این رژیم نامشروع را به شدت محکوم و از مجامع بین المللی خواست برای نجات مردم غزه سریعا وارد عمل شوند.

همچنین جودیت ییلماز وزیر توسعه و برنامه ریزی کشور ترکیه نیز در این مراسم گفت: کشور ترکیه به قدرت جمهوری اسلامی ایران اعتقاد کامل دارد.

وی با تاکید بر این که ترکیه و ایران دارای تاریخ هزار ساله مشترکی هستند، گفت: استان آغری کشور ترکیه نقطه طلاقی این دو فرهنگ بزرگ است.

ییلماز ادامه داد: ترکیه و ایران دو کشور بزرگ منطقه با قدرت اقتصادی و وسعت بالا هستند اما در این راستا هنوز نتوانسته‌ایم بهره لازم را ببریم.

وی تاکید کرد: دو کشور ظرفیت‌های بالایی را برای ارتباطات بیشتر در زمینه‌های مختلف دارند.

وزیر توسعه و برنامه ریزی کشور ترکیه یادآور شد: مسوولان دو کشور در مذاکرات مشترک خود تاکید دارند که باید سطح مبادلات اقتصادی دو کشور به 30 میلیارد دلار برسد.

ییلماز افزود: سطح مبادلات اقتصادی دو کشور در 9 ماه اول سال 2012به 18 میلیارد دلار رسید.

وی با یادآوری این که ترکیه از نظر اقتصادی در دنیا رتبه 16 را دارا است، گفت: کشور ترکیه از نظر اقتصادی در سطح اروپا نیز رتبه ششم را کسب کرده است.

وزیر توسعه و برنامه ریزی کشور ترکیه خاطرنشان کرد: در طی سه سال اخیر اقتصاد کشور ترکیه به سرعت رشد کرده است.

ییلماز اظهار امیدواری کرد: روابط سیاسی ترکیه با جمهوری اسلامی ایران بتواند در افزایش سطح مبادلات اقتصادی نیز تاثیرگذار باشد.

ییلماز ادامه داد: ممکن است جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌ها نتواند قدرت خود را به نمایش بگذارد ولی ما به قدرت جمهوری اسلامی ایران اعتقاد کامل داریم.

وی افزود: هدف ما این است که با تجارت و سرمایه گذاری بیش از پیش از ظرفیت‌های دو کشور بهره ببریم و در این راه موانع بر سر راه تجارت را برداریم.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه اظهار امیدواری کرد: قرارداد تجارت ترجیهی میان دو کشور هر چه زودتر به امضا برسد.

ییلماز با یادآوری این که این قرارداد مراحل پایانی خود را طی می‌کند، گفت: در این راستا گام‌های نهایی برداشته می‌شود.

وی در ادامه از فعالان اقتصادی ایران و ترکیه خواست تا دست در دست یکدیگر پروژه های اقتصادی در دو کشور را به ثمر برسانند.

وزیر توسعه و برنامه ریزی کشور ترکیه همچنین گفت: این کشور همچنین خواهان تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذاری است.

ییلماز همچنین با دعوت از فعالان اقتصادی ایران و ترکیه برای انجام سرمایه گذاری مشترک تاکید کرد: تمام سرمایه‌های تشویقی که در اختیار فعالان اقتصادی ترکیه قرار می‌گیرد در اختیار فعالان اقتصادی ایرانی نیز گذاشته می‌شود.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه افزود: مرزهای دو کشور نقطه انفصال نیستند بلکه نقطه اتصال هستند.

در پایان این نشست با حضور معاون امور بین الملل رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه پروتکل‌های اقتصادی توسط استانداران آذربایجان غربی و آغری امضا شد.

همچنین مسوولان دو کشور هدایایی را به رسم یادبود به یکدیگر تقدیم کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز