فرماندار چالدران

سیل سالیانه ۴میلیون متر مكعب خاك اراضی چالدران را نابود می‌كند

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۳:۳۱:۱۰
کد خبر: ۶۹۰۸۲
سیل سالیانه ۴میلیون متر مكعب خاك اراضی چالدران را نابود می‌كند
فرماندار چالدران گفت: سیل‌های گاه و بیگاه در چالدران باعث شده سالیانه چهار میلیون متر مكعب خاك اراضی مستعد كشاورزی این شهر نابود شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان‌غربی، سالها است که مردم ایران، چالدران را به‌عنوان شهر بی كولر می شناسند زیرا واقع شدن در دامنه سلسله جبال زاگرس كه آنرا از شمال تا جنوب چون نگینی دربرگرفته است هوای خنكی را بر مردم رقم زده است.

وجود 160 هزار هكتار مراتع سرسبز همه ساله پذیرای بیش از 20 هزار نفر از عشایر كوچنده از شهرستان های پلدشت –ماكو و شوط است كه احشام خود را برای تعلیف به این منطقه می آورند و خود نیز از آب و هوای مطبوع آن استفاده می كنند ولی امسال با گرم شدن هوا در نقاطی از كشور، هوای این شهرستان طی چند روز اخیر نسبت به سنوات گذشته گرم شده است تا جایی كه بعضی از اهالی به فكر تهیه كولر افتاده اند.
 
در این راستا احمدرضا قلی‌پور فرماندار چالدران با اشاره به ویژگی های طبیعت این شهرستان گفت: در سال های گذشته این شهرستان تا حدی دارای هوای معتدل و مطبوعی بود که مردم این شهرستان در گرمای فصل تابستان به جای استفاده از پارک ها و یا فضاهای سبز ترجیح می دادند در خانه های خود بمانند. 

قلی‌پور ادامه داد: اما امسال با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر کشور، این ویژگی منحصر به فرد طی گرمای چند روز اخیر در چالدران نیز دچار تغییر شده و مردم را وادار به خروج از خانه های خود کرده و یا شهروندان را به تهیه دستگاه های خنک کننده مجبور ساخته است.

وی با بیان اینکه این گرایش شهروندان به استفاده از دستگاه های خنک کننده علاوه بر تحمیل هزینه های خرید موجب افزایش برق و آب مصرفی در شهر خواهد بود، خاطر نشان کرد: مردم باید مواظبت کنند که در مصرف برق و آب اسراف نکنند و جانب احتیاط را نگه دارند چرا که استفاده بیش از حد این منابع به التبع خود معایب و مشکلاتی را نیز برای آنها به وجود خواهد آورد.

وی یکی از دلایل این گرمی هوای شهرستان را از بین رفتن پوشش گیاهی بر اثر سیل های اخیر عنوان کرد و افزود: همه ساله به علت وقوع پدیده سیل بیش از چهار میلیون مترمكعب خاك اراضی و مراتع این شهرستان از بین می‌رود.

فرماندار چالدران از مردم خواست با تحمل گرمای چند روزه تابستان که در ماه مبارک رمضان خالی از اجر اخروی نیز نخواهد بود از تحمیل بار مالی به خانواده پرهیز کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز