معاون دفتر امور آب‌وخاک کشاورزی در گفت‌وگو با برنا

بستر رقابت برنج ایرانی با کشورهای همسایه فراهم می‌شود

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۵:۲۱:۰۰
کد خبر: ۸۵۷۳
بستر رقابت برنج ایرانی با کشورهای همسایه فراهم می‌شود
معاون فنی دفتر امور آب و خاک کشاورزی گفت: با تامین زیر ساخت‌های مکانیزاسیونی لازم برای کاهش هزینه‌‌‌های تولید بستر توان رقابتی در محصول برنج با کشورهای همسایه فراهم می‌شود.

بایرامعلی قلندرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار برنا در البرز گفت: تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های گیلان و مازندران در اولویت قرار گرفته و حدود 400 هزار هکتار از اراضی این دو استان هدف گذاری شده است.

وی افزود: هم اکنون طرح تجهیز و نوسازی 120 هزار هکتار از اراضی این دو استان اجرا شده و امید می رود تا پایان برنامه پنجم توسعه به صورت کامل به اتمام برسد.

این مسئول ادامه داد: این اقدام در راستای ایجاد بستر های مناسب، ارتقا سطح مکانیزاسیون اراضی و نیز ارتقا راندمان و کارایی مصرف آب کشاورزی و در نهایت کاهش هزینه های تولید اجرایی شده تا بستر رقابت قیمت تمام شده برنج ایرانی با برنج کشورهای همسایه همچون هند و پاکستان فراهم شود.

وی ارزان بودن نیروی کار در کشورهای همسایه را عامل مهمی در جهت پایین بودن قیمت برنج در این کشورها دانست و گفت: پایین بودن دستمزد کارگران سبب می شود تا محصول برنج این کشورها با قیمت پایین در بازار عرضه شود و در این راستا مکانیزه شدن تجهیزات کشاورزی می تواند با کاهش هزینه ها این نقطه ضعف را به قوت تبدیل و در نهایت منجر به پایین آمدن قیمت تمام شده برنج ایرانی شود.

قلندرزاده در ادامه بیان داشت: تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی سایر استان ها از جمله خوزستان و فارس نیز در اولویت های بعدی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: زیرساخت های خوبی در زمینه تامین آب در خوزستان اجرا شده و این امر باید در مرحله رسیدن و بهره برداری در داخل مزارع پیگیری شود.


معاون فنی دفتر امور آب و خاک کشاورزی، معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی تصریح کرد: استان فارس نیز پتانسیل مطلوبی در بخش کشاورزی دارد و با علمی کردن و بهره گیری از ماشین آلات لیزری به عنوان نخستین استان کشور در این بخش پیشتاز است و در بحث تجهیز و نوسازی نیز سومین استان کشور است.

قلندزاده در پایان بیان داشت: اعتبارات خوبی در حوزه شبکه های فرعی و اجرای عملیات آب و خاک در برنامه پنجم توسعه تدوین شده که امید است با تخصیص آنها شاهد رفع کاستی های و بهبود کامل این بخش باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز