استاندار اردبیل:

معاونت سیب زمینی در جهاد کشاورزی استان تشکیل شود

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۱۴:۱۱:۴۷
کد خبر: ۲۶۲۶۷۴
معاونت سیب زمینی در جهاد کشاورزی استان تشکیل شود
استاندار اردبیل گفت: با توجه به میزان تولید سیب زمینی و نقش این محصول در بخش تولید استان،تشکیل معاونت سیب زمینی در سازمان جهاد کشاورزی این استان ضروریست.
به گزارش خبرنگار برنا در اردبیل، به نقل از روابط عمومی استانداری، مجید خدابخش در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: کشاورزی یکی از محورهای توسعه این استان است ، در این میان میزان قابل توجهی از تولیدات این بخش را سیب زمینی تشکیل می دهد و با توجه به مشکلاتی که بازار این محصول با آن روبروست ، جهاد کشاورزی می تواند در این مورد به صورت خاص وارد عمل شود.
وی گفت: تولید کنندگان و صادر کنندگان سیب زمینی استان با مشکلاتی مواجه هستند که به دوره ای خاص محدود نمی شود و باید به صورت ریشه ای بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام شود.
خدابخش با بیان این که دولت باید در قوانین صادراتی ثبات ایجاد کند ، اظهار کرد: دولت ها به اجرای قوانین فکر می کنند و نگاه اقتصادی نسبت به مسائل در این زمینه ندارند از این رو در بحث سیب زمینی نیز انتظارات از دولت باید معقول باشد.
او بیان کرد: گرچه می توان از اهرم های فشار برای رفع کوتاه مدت مشکلات بازار صادرات سیب زمینی استفاده کرد اما کشاورزان باید تولید خود را بر اساس نیاز بازار تنظیم کنند.
استاندار اردبیل افزود: پیش تر دنیای تجارت بین الملل بسیار بی رحم بود و اقدام در جهت حذف رقیبان بود اما مدت هاست که دنیای تجارت به سمت اتحاد پیش رفته و ما نیز باید از الگوهای موفق در این زمینه بهره برداری کنیم.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم در بازارهای جهانی حضور موفق داشته باشیم باید مسائل مختلفی را در نظر بگیریم و از این رو باید برای ایجاد تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیب زمینی اقدام شود.
خدابخش گفت: تجارت خارجی بازاری یک بار فروش نیست و باید به صورت مستمر به آن نگاه کرد، از طرفی دولت نمی تواند در همه زمینه ها ورود کند و از این رو باید تلاش کنیم با استفاده از قانون بهره وری و در نتیجه کاهش هزینه های تولید حضور خود را در بازارهای بین المللی تثبیت کنیم.
او افزود: با راه اندازی منطقه آزاد و ویژه در این استان ، اردبیل می تواند به مرکز تجارت کشور با منطقه آسیای میانه تبدیل شود اما این امر پیش نیازهایی دارد که باید به آن توجه شود.
استاندار اردبیل گفت: برای حضور موفق در دنیای تجارت امروز باید حتما در زمینه بسته بندی و سورتینگ کار کرده و به تولیدات خود احترام بگذاریم.
وی یکی دیگر از راه های بهره برداری مناسب از تولید سیب زمینی را راه اندازی صنایع تبدیلی دانست و افزود: هم اکنون سیب زمینی آن هم به شکل سنتی خام فروشی می شود، اما تجارت امری کوتاه مدت نیست و باید این رویه به تدریج تغییر کند.
خدابخش در ادامه از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیب زمینی خواست بجای عنوان مشکلاتی که بارها عنوان شده راه حل هایی برای رفع مشکلات ارائه کنند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز