همایش بین المللی بازتوانی قلبی در اصفهان آغاز شد

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۱۶:۱۱:۳۵
کد خبر: ۲۳۰۹۰۸
همایش بین المللی بازتوانی قلبی در اصفهان آغاز شد
نخستین همایش بین المللی بازتوانی قلبی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز به کار کرد، این همایش به همت مرکز تحقیقات بازتوانی قلب پژوهشکده قلب و عروق اصفهان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، نخستین همایش بین المللی بازتوانی قلبی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز به کار کرد، این همایش به همت مرکز تحقیقات بازتوانی قلب پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با همکاری فدراسیون جهانی قلب (WHS) و انجمن بین المللی پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و بازتوانی به مدت سه روز برگزار می شود.

هدف از برگزاری این همایش ارائه آخرین یافته های علمی و پژوهشی درباره پیشگیری ثانویه از بیماری های قلبی عروقی و بازتوانی قلبی است.

دبیر علمی همایش بین المللی بازتوانی قلبی در آیین آغاز بکار این همایش گفت: متخصصانی از کشورهای ایران، انگلیس، کوبا، هند، امارات و لبنان در این گردهمایی به ارائه دستاوردهای پژوهشی خود می پردازند.

معصومه صادقی با اشاره به ارسال 250 مقاله علمی به دبیرخانه همایش افزود: از این تعداد 120 مقاله پذیرفته شده که 35 مقاله بصورت سخنرانی و سایر آنها به شکل پوستر ارائه می شود.

وی گفت: دوره بازتوانی قلبی برای بیمارانی است که ناراحتی قلبی عروقی دارند یا عمل جراحی قلب انجام داده اند و بطور معمول شامل مشاوره های تغذیه و روانپزشکی و فعالیت های ورزشی است که با هدف بازگرداندن بیماران قلبی به زندگی عادی و افزایش کیفیت زندگی آنها انجام می شود.

وی همچنین از برگزاری سه کارگاه و هشت نشست تخصصی در این همایش خبر داد.

رئیس پژوهشکده قلب و عروق اصفهان نیز در این آیین گفت: امروزه سه بیماری قلبی عروقی، دیابت و سرطان بعنوان بیماریهای غیرواگیردار مورد توجه مجامع بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

نضال صراف زادگان افزود: سیگار کشیدن، تغذیه ناسالم، ورزش نکردن و مصرف الکل چهار عامل اصلی شیوع این بیماریها در دنیاست.

این کارشناس سازمان بهداشت جهانی، اظهار کرد: بر اساس آمار سال 2010 حدود 50 میلیون نفر در دنیا فوت کردند که دلیل مرگ 35 میلیون نفر آنها، بیماری های غیرواگیر بوده است.

وی ادامه داد: 80 درصد بیماران فوت شده در اثر بیماری های غیرواگیر نیز در 23 کشور با درآمد متوسط و کم دنیا بودند.

وی بهترین راه پیشگیری از این بیماری ها را کاهش 15 درصدی مصرف نمک و 20 درصدی مصرف دخانیات و افزایش 60 درصدی دسترسی مردم به داروها عنوان کرد.

صراف زادگان با اشاره به برنامه سازمان بهداشت جهانی برای سال 2025 گفت: کشورهای عضو این سازمان متعهد شده اند تا این سال مصرف نمک و سیگار و افزایش فشار خون را در کشورشان تا 30 درصد کاهش دهند.

این فوق تخصص قلب و عروق افزود: بر اساس این برنامه باید دسترسی به داروهای مورد نیاز تا 50 درصد و داروهای ضروری تا 80 درصد برای مردم بیشتر و چاقی و دیابت کنترل شود.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه از سال 2010 آغاز شده است، اظهار کرد: وضع ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه خاورمیانه در این زمینه بهتر است.

صراف زادگان همچنین با اشاره به بازتوانی قلبی گفت: در دنیا فقط 15 تا 25 درصد بیماران قلبی عروقی در دوره بازتوانی قلبی شرکت می کنند.

وی برخی از دلایل این مشارکت پایین را نبود دیدگاه مناسب نسبت به آن، تعرفه ها، تحت پوشش بیمه نبودن و فقدان ظرفیت های لازم خواند و تاکید کرد: ایران تنها کشوری در خاورمیانه است که خدمات بازتوانی قلبی در آن زیر پوشش بیمه است.

وی تصریح کرد: اگر بیماری در دوره بازتوانی قلبی شرکت کند احتمال سکته های مجدد یا مرگ در آن 35 تا 40 درصد کاهش می یابد.

وی همچنین با بیان اینکه مرکز تحقیقات بازتوانی قلب و عروق اصفهان از اعضای فدراسیون جهانی قلب است، گفت: دفتر اصلی این فدراسیون در شهر ژنو سوییس است و با هدف مبارزه با بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی بویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته فعالیت می کند.

به گزارش ایرنا، بازتوانی قلبی، اثر فعالیت بدنی و ورزش، رژیم غذایی و کنترل وزن، ترک سیگار و مداخلات روانشناختی در بازتوانی قلب و بازتوانی در نارسایی قلب در بیماری های مادرزادی قلب، بازتوانی در منزل و در افراد پرخطر، آریتمی ها و بازتوانی قلب، صرفه اقتصادی بازتوانی قلب، درمان دارویی و غیردارویی، تعیین ریسک در بیماران بازتوانی قلب و جراحی قلب از محورهای این همایش است.

به گفته کارشناسان و مسئولان، بیماری های قلبی عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا و شایع ترین علل مرگ و میر در کشور ایران است.

افزایش این بیماری ناشی از تغییر در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات است.

پژوهشکده قلب و عروق اصفهان از سال 1373 با هدف اجرای طرح های پژوهشی ملی و بین المللی درباره بیماری های قلبی عروقی آغاز بکار کرد و همکار سازمان بهداشت جهانی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز