مدیر کل حفاظت محیط زیست اصفهان :

پلمپ دستگاه های مازوت سوز نیروگاه های اصفهان

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۱۴:۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۳۳۴۹۷
پلمپ دستگاه های مازوت سوز نیروگاه های اصفهان
دو نیروگاه اصفهان با وجود استفاده از سوخت مازوت بر کنترل آلایندگی مصمم نبودند و استفاده از این سوخت در آلایندگی هوای اصفهان بسیار تاثیرگذار بود که بر این اساس پلمب شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان استقرار حدود دو سوم واحدهای صنعتی و خدماتی در شش درصد مساحت استان و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها را مهمترین دلایل آلودگی هوای اصفهان دانست و تاکید کرد: به هیچ عنوان در قبال این آلایندگی ها مماشات نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان پس از تهران دومین شهر آلوده کشور است، اظهار کرد: اصفهان بیشترین تعداد واحدهای صنعتی فعال را در خود جای داده و پس از جدا شدن استان البرز از تهران، اصفهان رتبه نخست استقرار صنایع را در کشور به خود اختصاص داده است. 

ظهرابی با بیان اینکه توسعه ناپایدار اصفهان اثرات مخرب بسیار زیادی بر محیط زیست این استان داشته است، افزود: بخش عظیم این خسارت در هوای آلوده اصفهان قابل مشاهده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با ابراز خرسندی از تهیه برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان در دولت جدید، گفت: استفاده نیروگاه های اصفهان از سوخت مازوت و انتشار حداقل 450 تن گوگرد در هوای اصفهان در شبانه روز یکی از مهم ترین دلایل آلودگی هوای اصفهان بود که خوشبختانه با همراهی و همکاری کلیه مسوولان استان، استفاده از این سوخت در اصفهان به پایان رسید.

*** محیط زیست اجازه استفاده از مازوت را به نیروگاهها نمی دهد

ظهرابی تصریح کرد: با توجه به پلمب شدن دستگاه های مازوت سوز نیروگاه های اصفهان، محیط زیست حتی در صورت اجبار در زمستان هم اجازه استفاده از مازوت را به آنها نخواهد داد.

ظهرابی درباره پلمب دستگاههای مازوت سوز نیروگاههای اصفهان توضیح داد: دو نیروگاه اصفهان با وجود استفاده از سوخت مازوت بر کنترل آلایندگی مصمم نبودند و در نتیجه استفاده از این سوخت در آلایندگی هوای اصفهان بسیار تاثیرگذار بود که بر این اساس در تابستان با همیاری دادستانی اصفهان دستگاه های مازوت سوز پلمب شدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: این اداره کل به هیچ عنوان در قبال آلایندگی این نیروگاه ها مماشات نخواهد کرد و به هیچ عنوان اجازه استفاده مجدد از سوخت آلاینده مازوت را به آنها نخواهد داد.

وی ادامه داد: مصرف برق کشور در تابستان امسال که نیروگاه های اصفهان با کمترین ظرفیت ممکن فعالیت کردند، نشان می دهد که در مدار بودن یا نبودن دو نیروگاه اصفهان در عبور از پیک مصرف برق کشور اثربخش نیست.

ظهرابی تصریح کرد: از مجمع وزارت نیرو این درخواست کرده ایم که اگر مصرف گاز در فصول سرد سال برای نیروگاه های اصفهان امکانپذیر نیست از نیروگاه هایی که سوخت دوم آنها گازوئیل است، استفاده شود زیرا آلودگی سوخت گازوئیل 6 برابر کمتر از مازوت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: این اقدام در راستای پیشگیری از تضییع حقوق محیط زیست ساکنین کلان شهر اصفهان و سایر نقاط شهری و روستایی تحت تاثیر آلودگی ناشی از مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه انجام یافت.

وی افزود: تعطیلی مشعل های مازوت سوز این نیروگاه ها تضمین کننده استفاده مستمر از سوخت گاز توسط این واحد تولیدی است که از محورهای مهم و اقدام های اساسی برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان است.

ظهرابی افزود: بر اساس برآوردهای کارشناسان، پس از تشدید برخورد با صنایع آلاینده اصفهان، کیفیت هوای اصفهان در شش ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه گذشته، 25 درصد بهبود یافته است .

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان افزود: بهبود کیفیت هوای اصفهان نتیجه تلاش های رییس سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری مسوولان استان بویژه استاندار و مقامات قضایی استان با اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان است.

توزیع سوخت یورو 4 در اصفهان

وی اضافه کرد: با توجه به درصد بالای تأثیر خودروها در آلایندگی هوا یکی از اتفاقات خوب در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان تامین سوخت استاندارد یورو 4 می باشد که اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: استاندارد شدن سوخت مصرفی خودروهای اصفهان و استفاده از سوخت یورو 4 گام مهم در کاهش آلودگی اصفهان است.

ظهرابی تاکید کرد: میزان آروماتیک بنزین توزیعی اصفهان در حال حاضر در حدود 37 درصد و میزان بنزن آن 1.1 درصد است که نشان می دهد بنزین توزیعی کاملا استاندارد می باشد.

این مسوول با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 20 جایگاه توزیع سوخت شهر اصفهان و دو جایگاه سوخت در اطراف اصفهان بنزین یورو 4 توزیع می کنند، افزود: در تلاشیم طی یک ماه آینده، سوخت استاندارد را برای تمام جایگاه های موجود تا شعاع 50 کیلومتری اصفهان تامین کنیم.

وی افزود: تغییر گازوئیل توزیعی اصفهان و کاهش میزان گوگرد موجود در این نوع سوخت از 7 هزار ppm به حدود 50 ppm اقدام موثر دیگری به منظور بهبود هوای اصفهان است.

*** استقرار بیش از 30 درصد صنایع آلاینده در اصفهان

وی استقرار حدود دو سوم واحدهای صنعتی و خدماتی در شش درصد مساحت استان را از جمله دلایل مهم افزایش آلاینده های هوا در شهر اصفهان و اطراف آن بیان کرد و گفت: وجود صنایع آلاینده ای مانند فولاد، ذوب آهن، پالایشگاه و نیروگاه ها بر میزان آلودگی هوای استان اصفهان اضافه کرده است.

ظهرابی افزود: از مجموع 3 هزار و 200 صنعت آلاینده موجود در لیست سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیش از 30 درصد آنها یعنی 948 عدد در استان اصفهان مستقر هستند.

*** تشدید برخورد با صنایع آلاینده

وی از تشدید برخورد با صنایع آلاینده خبر داد و اظهار کرد: معرفی حدود 100 واحد آلاینده به مراجع قضایی از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان تاکید کرد: به منظور کاهش آلایندگی صنایع طی بازدیدهای مکرر از این صنایع و سنجش میزان آلایندگی آن ها، همچنین تدوین برنامه جامع کاهش آلایندگی صنایع اصفهان، از واحدهای صنعتی خواستیم برنامه خود به منظور کاهش آلایندگی های موجود را جهت بررسی از سوی این اداره کل ارائه کنند.

وی افزود: در حال حاضر 30 واحد صنعتی بزرگ اصفهان برنامه دو ساله خود به منظور کاهش آلایندگی را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار داده و کارشناسان مربوطه در حال بررسی و رفع نواقص برنامه ها به منظور ابلاغ برای اجرا هستند.

***خروج صنایع آلاینده از مرکز شهر

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به نقش ذوب آهن اصفهان در آلایندگی این استان ، افزود: از این صنعت بزرگ خواسته ایم که اولویت نخست خود را به محیط زیست اختصاص دهد و از مسوولان ذوب آهناصفهان برای توقف فعالیت های توسعه ای این صنعت و تمرکز بر روی رفع آلایندگی های موجود تعهد گرفته ایم.

ظهرابی همچنین با اشاره به اینکه صنایع آلاینده از مرکز شهر باید منتقل شوند، تصریح کرد: در اینخصوص در حال پیگیری جابه جایی ریخته گری ها هستیم و در گام بعدی به سراغ کوره های آجرپزی خواهیم رفت و در این راستا مذاکراتی را با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام داده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان و خریداری 150 دستگاه اتوبوس جدید برای شهر اصفهان با همکاری و مساعدت شهرداری را از دیگر اقدامات در راستای اجرایی کردن برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اصفهان بیان کرد و افزود: این اقدام در کنار اعمال محدودیت های ترافیکی می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا اصفهان داشته باشد.

*** اختصاص نخستین حق آبه محیط زیستی در اصفهان

ظهرابی با اعلام خبر اختصاص نخستین حق آبه محیط زیستی در اصفهان، گفت: پیرو پیگیری های فراوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست در شورای عالی آب و کمیته های مرتبط با مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز زاینده رود برای نخستین بار حق آبه محیط زیست مشخص و وزارت نیرو متعهد شد 176 میلیون متر مکعب حق آبه تالاب گاوخونی را بپردازد.

وی ادامه داد: این حق آبه از نیمه آبان در زاینده رود جاری خواهد شد و پیش بینی ما این است که در پی این اقدام در اردیبهشت ماه سال آینده شاهد جان گرفتن دوباره زاینده رود خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد: این اقدام منجر به ساماندهی وضعیت منابع اصفهان، همچنین تجهیز اصفهان به سیستم تصفیه فاضلاب به منظور بازگشت آب و جلوگیری از هدر رفت آب شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: شرکت آبفا اصفهان اولویت نخست خود در سال جاری را رفع نواقص تصفیه خانه های اصفهان به منظور تصفیه بیش از 200 میلیون متر مکعب آب و بازگشت آن به چرخه آب اعلام کرده است.

وی پیگیری تغییر الگوی کشت به ویژه در حوزه زاینده رود طی برنامه ای پنج ساله از سوی وزارت جهاد کشاورزی و استانداری اصفهان متناسب با ظرفیت اکولوژیکی، توان سرزمینی و منابع آب اصفهان را از دیگر اقدامات ارزشمند در حوزه منابع آب اصفهان بیان کرد.

ظهرابی با اعلام خبر نصب کنتورهای حجمی در تمام نقاط برداشت آب از سوی وزارت نیرو، گفت: این اقدام گام موثر در راستای صرفه جویی و مدیریت منابع آب است.

*** تدوین برنامه جامع برای احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از تدوین برنامه جامع برای احیای روخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا پایان سالجاری برنامه مدیریت زیست بومی را تهیه و اقدامات اجرایی آن را فراهم کنیم.

وی با اشاره به شرایط صنعتی اصفهان و مصرف بالای آب از سوی صنایع اصفهان، اظهار کرد: لازم است این کارخانجات از پساب فاضلاب کل استان استفاده و اجازه ندهند که در این شرایط، آب کشاورزی و شرب مردم هدر رود که این موضوع نیاز به کار کارشناسی است.

به گزارش روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان، ظهرابی با اشاره به اینکه برای ایجاد اشتغال ، توسعه نیاز است، درعین حال تصریح کرد: اما در کنار توسعه ، باید مراقب معضلات زیست محیطی و آسیب صنعت به بخش هایی مانند کشاورزی باشیم و بتوانیم در کنار حفظ محیط زیست، زمینه استفاده بهینه از صنایع را در اصفهان فراهم نماییم.

نظر شما