وزیر جهاد کشاوزی:

ضریب خوداتکایی کشور در تولید روغن کمتر از ۱۰ درصد است

۱۳۹۳/۰۲/۱۵ - ۱۳:۳۰:۰۵
کد خبر: ۱۸۵۲۰۹
ضریب خوداتکایی کشور در تولید روغن کمتر از ۱۰ درصد است
در برنامه وزارت به منظور افزایش تولید محصول‌های کشاورزی و از جمله روغن پیش بینی شده که در دوره‌ای پنج ساله بخش قابل توجهی از این کمبود کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار برنا در ایلام، محمود حجتی وزیر جهاد کشاوزی در دیدار از مزارع کشاورزی دشت عباس شهرستان دهلران به همراه استاندار و نمایندگان مردم ایلام در مجلس گفت: شوربختانه بیشترین وابستگی در حوزه کشاورزی کشور و در خصوص محصول های غذایی مربوط به روغن است.
 
وی اظهار کرد: در برنامه وزارت به منظور افزایش تولید محصول های کشاورزی و از جمله روغن پیش بینی شده که در دوره ای پنج ساله بخش قابل توجهی از این کمبود کاهش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در نظر است در برنامه بلند مدت 10 ساله ای نزدیک به 70 درصد نیاز کشور به روغن نباتی در داخل تولید شود.

حجتی توضیح داد: توسعه کشت کلزا راهکار تحقق این رویکرد است که کلیات آن نیز مورد تایید مسوولان ارشد کشور قرار گرفته که در این زمینه برنامه های گسترده ای در حال تهیه، تدوین و اجراست که پشتیبانی های لازم نیز از آنها انجام می شود.

وزیر جهاد کشاوزی بیان کرد: متاسفانه ساز وکارهای کشور از گذشته در پیوند با روغن طوری طراحی شده که هیچ توجهی به تولید داخلی این محصول نشده است.

حجتی از بهره برداران خواست که دولت تدبیر و امید را در تولید و کاهش وابستگی به روغن همراهی و کمک خود را برای همکاری موثر و حضور به موقع برای دریافت کلزای تولیدی در کشور آماده کنند.
 
وی گفت: متاسفانه امسال آن طور که باید و شاید همکاری انجام نشد و اگر این روش ادامه یابد، دولت به طور قطع شیوه دیگری اتخاذ خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مصلحت کشور در این است که همه دست به دست هم دهیم و نگاه به تولید داخل و حمایت و پشتیبانی از آن را جایگزین نگاه به بیرون کنیم.

حجتی ادامه داد: دست اندرکاران واردات روغن و کارخانه های روغن کشی همکاری موثر و به موقع در حمایت از تولید روغن داخل داشته باشند تا هم نگرانی کشاورزان رفع شود و هم ما نیز تلاش کنیم این مشکلات بر طرف شود. سرکشی از طرح های حوزه کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان های ایلام، مهران و دهلران از دیگر برنامه های سفر دو روزه وزیر و قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در استان به شمار می رود.

نظر شما