کارشناس مسئول بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان ایوان خبر داد؛

شیرخواران از اول آذر واکسن پنتاوالان دریافت می‌کنند

۱۳۹۳/۰۸/۲۸ - ۱۵:۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۳۸۵۰۵
شیرخواران از اول آذر واکسن پنتاوالان دریافت می‌کنند
علی اکبر یاسمی گفت: واکسن پنتاوالان یا پنج‌گانه، از اول آذر ماه سال‌جاری در مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت این شهرستان، به‌صورت رایگان تزریق می‌شود.

به گزارش سرویس پزشکی خبرگزاری برنا در ایلام، "علی اکبر یاسمی" کارشناس مسئول بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان ایوان با اعلام این خبر گفت: واکسن پنتاوالان یا پنج‌گانه، از اول آذر ماه سال‌جاری در مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت این شهرستان، به‌صورت رایگان تزریق می‌شود.

علی اکبر یاسمی اظهار داشت: پنتاوالان، واکسن ترکیبی جدیدی است که شامل واکسن‌های کزاز، سیاه سرفه، دیفتری و هپاتیت B است.

وی اضافه کرد: در میان اجزای واکسن پنتاوالان، تنها واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپ b، واکسنی جدید است و سایر واکسن‌ها(کزاز، سیاه سرفه، دیفتری و هپاتیت B از قبل جزء برنامه ایمن‌سازی کشور بوده‌اند.

وی با بیان این‌که واکسن پنتاوالان در سه نوبت 2، 4 و 6 ماهگی برای کودکان تزریق می‌شود،خاطرنشان کرد:با اجرای این برنامه، واکسن پنتاوالان برای شیرخوارانی که به سن دو ماهگی رسیده‌اند، تزریق می‌شود و کودکان بزرگ‌تر که از قبل برنامه‌ی واکسیناسیون آن‌ها شروع شده است، طبق همان برنامه‌ی قبلی، انجام می‌شود و نیاز به تلقیح این واکسن ندارند.

یاسمی بیان کرد: پیش از این، نوزادان به‌طور جداگانه واکسن سه‌گانه‌ی دیفتری، سیاه سرفه و کزاز و واکسن هپاتیت B را دریافت می‌کردند که از اول آذر ماه واکسن پنتاوالان یا پنج گانه جایگزین این واکسن‌ها می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون واکسن جدیدی به نام هموفیلوس آنفولانزا تیپ b به‌عنوان یکی از اجزای واکسن پنتاوالان به برنامه‌ی واکسیناسیون کشور اضافه می‌شود.

یاسمی افزود: واکسن جدید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از باکتری هموفیلوس آنفولانزا تیپ b تزریق می‌شود .

وی همچنین یادآور شد: باکتری هموفیلوس آنفولانزا تیپ b باعث ایجاد بیماری‌های خطرناکی از جمله مننژیت و پنومونی (ذات الریه) می‌شود وتخمین زده می شود بین 400 تا 700هزار نفر از کودکان دنیا، جان خود را در اثر ابتلا به بیماری‌های ناشی از این باکتری از دست می‌دهند.

یاسمی بیان کرد: با شروع واکسیناسیون پنتاوالان، در واقع یک واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپ b به تعداد کل واکسن‌های برنامه‌ی ایمن‌سازی در کشور اضافه شده و در عوض از تعداد واکسن‌های تزریقی، یک واکسن کم می‌شود که سهولت و راحتی بیش‌تر را در واکسیناسیون کودکان به همراه خواهد داشت.
 
وی در پایان افزود از مزایای این واکسن می توان به كاهش دفعات تزریق، كاهش درد و ناراحتی برای شیرخوار، كاهش عوارض ناشی از تزریق، هزینه اثربخشی و افزایش پوشش ایمن سازی اشاره کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز