در برنامه پنجم توسعه؛

عملیات آبخیزداری در خراسان شمالی در ۱۷ هزار هکتار اجرایی شده است

۱۳۹۱/۰۹/۱۳ - ۱۹:۰۱:۳۷
کد خبر: ۱۰۸۰۳۷
عملیات آبخیزداری در خراسان شمالی در ۱۷ هزار هکتار اجرایی شده است
معاون آبخیزداری خراسان شمالی گفت: عملیات آبخیزداری در استان طی برنامه پنجم توسعه از 41 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی تا کنون در سطح 17 هزار هکتار اجرایی شده است.

محمد اکبرپور معاون آبخیزداری خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا از خراسان شمالی اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری به‌عنوان سازنده‌ترین راه کار برای کنترل و جلوگیری از وقوع سیلاب و رسوب همچنین حفاظت خاک است که در دو فاز مطالعات ( شناسایی، توجیهی، تفصیلی و اجرایی ) و عملیات اجرایی در سطح اراضی منابع طبیعی انجام می‌شود.
 
وی بابیان این‌که از مساحت دو میلیون و 813 هزار هکتاری استان 72 درصد آن را اراضی منابع طبیعی تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: انجام مطالعات و اجرای طرح‌های آبخیزداری در منطقه جغرافیایی خراسان شمالی از سال 70 تا کنون در حال اجرا است. 

اکبرپور بیان داشت: تا پایان برنامه چهارم توسعه، اجرای مطالعات آبخیزداری در استان در بخش مطالعات شناسایی در حوزه اترک به مساحت یک میلیون و 491 هزار و 324 هکتار و در بخش مطالعات توجیهی در مناطق بیدواز، بارزو، شیرین دره، جاجرم و فیروزه در مساحت 786 هزار و 891 هکتار صورت گرفت.
 
این مسوول افزود: مطالعات تفصیلی نیز در 76 حوزه استان به وسعت 607 هزار و 959 هکتار و مطالعات اجرایی در سطح 168 هکتار در قالب نه طرح صورت گرفت.
 
وی در ادامه با بیان این‌که عملیات آبخیزداری در دو بخش مکانیکی (سیل بندهای خاکی، عملیات گابیونی، خشکه چین ) و بیولوژیکی ( علوفه کاری و بذر پاشی) در سطح اراضی منابع طبیعی اجرایی می‌شود، اعلام کرد: تا پایان برنامه چهارم توسعه از مطالعات صورت گرفته، تنها هشت درصد از آن مطالعات اجرایی شده است که کمبود اعتبارات تخصیصی، اجرای این عملیات را با تاخیر مواجه کرد.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه نیز باید در سطح 41 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان عملیات آبخیزداری اجرایی شود، در حالی‌که با گذشت دو سال، تنها در سطح 17 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان این پروژه‌ها انجام شده است.

اکبرپور تاکید کرد: سالانه 17.5 تن در هکتار فرسایش خاک در استان واقع می‌شود که تا پایان برنامه پنجم توسعه با اجرای عملیات آبخیزداری این حجم باید به 12 تن در هکتار کاهش یابد، این در حالی است که با روند کنونی تخصیص اعتبارات تحقق آن پیش بینی نمی‌شود.

وی در خاتمه یادآور شد: در سال جاری منطقه رازو جرگلان خراسان شمالی با بروز سیلاب‌های شدیدی مواجه بوده است که کمبود اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری و نقش ساکنان این منطقه در بهره برداری‌های نامناسب از اراضی منطقه در وقوع این بلای طبیعی بسیار موثر بوده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز