مدیركل امور عشایر خراسان شمالی:

افزایش تولیدات گوشت دام‌های عشایری مستلزم اجرای طرح پرواربندی است

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۷:۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۴۵۲۲۵
افزایش تولیدات گوشت دام‌های عشایری مستلزم اجرای طرح پرواربندی است
جلیل رمضانی گفت: افزایش تولید گوشت دام‌های عشایری استان مستلزم اجرای طرح پرواربندی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان شمالی جلیل رمضانی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاكنون 6هزار و 500 تن گوشت قرمز توسط عشایر استان تولید شده است كه در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 500 تن كاهش یافته است.

وی خشكسالی و كاهش بارندگی را از جمله دلایل كاهش تولید گوشت عنوان كرد و افزود: كمبود علوفه مرتعی به موجب بروز خشكسالی و كاهش نزولات جوی سبب جابجایی متناوب دام عشایر در چراگاه ها می شود كه این امر نیز باعث كاهش وزن دام و كاهش تولید گوشت قرمز می شود.

وی همچنین افزایش قیمت نهاده های دامی را از دیگر علل كاهش تولید گوشت قرمز بیان كرد و گفت: این افزایش قیمت سبب فروش بره های نارس در بازار شده است كه این امر باعث متضرر شدن خانوار های عشایری استان شده است.

رمضانی افزود: امسال با اجرای طرح پرواربندی دام عشایر در استان با پرداخت 23 میلیارد ریال تسهیلات به 356 خانوار عشایری از محل صندوق حمایت از توسعه بخش كشاورزی و عشایری، 18هزار راس بره پرواری توسط عشایر پرورش یافت كه تولید 540 تنی گوشت قرمز را به همراه داشته است.

وی در مورد مزایای طرح پرواربندی دام عشایر استان گفت: اصلاح زنجیره غذایی، افزایش تولید گوشت، افزایش بهره وری فعالیت دامداران، ایجاد اشتغال پایدار برای عشایر، خروج دام مازاد از طبیعت و كوتاه كردن دست دلالان و فروش مستقیم دام توسط عشایر به بازار از جمله اهداف و مزایای اجرای این طرح است.

نظر شما