رییس دانشگاه علمی‌وکاربردی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با برنا

نیاز به پارک علم و فناوری از اولویت‌های خراسان‌شمالی است

۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۴:۵۲:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۱۸
نیاز به پارک علم و فناوری از اولویت‌های خراسان‌شمالی است
بزرگ‌ترین اختراع دنیا اگر ماهیت اقتصادی نداشته باشد قابل قبول نیست. تقریبا 50درصد ایده‌هایی كه به مركز رشد خراسان‌شمالی می‌آیند برای استان بازده اقتصادی دارند.
سرویس استان های برنا/خراسان شمالی

افتتاح اولین تلویزیون شهری LCD استان خراسان شمالی، تولید مواد مختلف شوینده و کودهای کشاورزی در شهرستان فاروج گوشه ای از موفقیت های مرکز رشد خراسان شمالی است که به همت دانشگاه علمی و کاربردی خراسان شمالی از دو سال پیش آغاز به کار کرده است. دکتر رضا شاهین فر رییس دانشگاه علمی و کاربردی خراسان شمالی از مدیران جوان و موفق خراسان شمالی است که توانست در مدت مدیریت 6 ساله خود در جهاد دانشگاهی استان و دانشگاه علمی و کاربردی جایگاه این نهاد فرهنگی را ارتقا بخشد.


او از خودش می گوید: متولد 1356 هستم و مدرک دکتری ام را در رشته دامپزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد گرفتم. از سال 1383 درصدد شدیم که مرکز جهاد دانشگاهی را در خراسان شمالی راه اندازی کنیم و از آن زمان به فعالیت مشغول هستم. هم اکنون در سمت رییس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی، رییس مرکز رشد واحدهای فناور بجنورد، عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان خراسان شمالی مشغول به کار هستم.


فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی در کشور و نیاز به تاسیس این ارگان فرهنگی چه بود؟

در سال 1359 در قالب ستاد عالی انقلاب فرهنگی و به فرمان رهبر حکیم انقلاب حضرت امام خمینی(ره) جهاد دانشگاهی به منظور  علمی و انقلابی کردن محیط دانشگاهی تشکیل شد.
در سال 1364 پس از تشکیل شورای انقلاب فرهنگی و بازنگری اساسنامه جهاد دانشگاهی نقش مدیریت دانشگاهی از دوش این نهاد برداشته شد و این مرکز به عنوان پل ارتباطی، کاربردی کردن فعالیت های دانشگاهی را در دستور کار خود قرار داد.
خبرگزاری ایسنا و خبرگزاری ایكنا، ایجاد سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری نیز به طور مستقیم زیر نظارت جهاد دانشگاهی در حال فعالیت هستند.
 
درباره مراحل راه اندازی دانشگاه علمی و کاربردی و جهاد دانشگاهی خراسان شمالی بگویید؟

خود اتکایی و استقلال از جمله پارامترهای برتر جهاد دانشگاهی است، توسعه فیزیکی این مرکز محقق نمی شد مگر با تلاش و کوشش همکاران ما که از تلاش های این عزیزان تشکر می‌کنم. اعتبارات لازم در این زمینه حتی نیاز یک دهم سالانه ما را هم برآورده نمی کرد اما با تلاش و همت و همیاری توانستیم مکان جدید دانشگاه را در سایت اداری استان راه اندازی کنیم. پروژه جهاد دانشگاهی در 6 هزار متر و در 2 فاز اول و دوم طراحی شده است که فاز اول با سرمایه 18 میلیارد ریالی با 80 درصد رشد فیزیکی در حال بهره برداری است و فاز دوم با زیر بنای 4 هزار و 500 متر با پیشرفت فیزیکی 20 درصد در حال اجرا است ولی به خاطر نبود اعتبارات روند رشد کمی دارد.

جایگاه دانشگاه علمی و کاربردی را در استان چگونه ارزیابی می کنید؟
استان خراسان شمالی استان نوپایی است و قاعدتا دانشگاه های آن نیز در اول راه هستند، لذا طبیعی است که این دانشگاه تا رسیدن به جایگاه اصلی خود کار زیادی در پیش داشته باشد اما در همین مدت کوتاه هم پیشرفت خوبی داشته است. هم اکنون 500 دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.
 

دانشجویان این دانشگاه درباره کمبود منابع درسی در دانشگاه با مشکلاتی مواجه هستند برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داده اید؟

جهاد دانشگاهی از معدود مراکزی است که صاحب انتشارات مجزا است و تمام تلاش خود را در جهت تهیه کتب دانشگاهی و تخصصی این مرکز انجام می دهیم. البته کمبود کتب درسی و تخصصی در استان گریبانگیر دانشگاه های دیگر نیز هست و توجه ویژه مسوولان را می طلبد.

رشته های دانشگاه جامع علمی و کاربردی با چه تدبیری انتخاب می شوند؟


رشته هایی که در این دانشگاه تدریس می شوند بر اساس نیاز بازار و نیاز استان شکل گرفته است و رشته حسابداری صنعتی و حقوق ثبتی از جمله رشته هایی است که برای اولین بار در استان پذیرش دارد.

تعریف شما از جوان و جوانی چیست؟

استعداد قدرت ایده پروری، ریسک و موفقیت های دور از انتظار ویژگی های جوان و تعریف من از جوانی است.

درباره مرکز رشد و فعالیت آن در استان بگویید؟

مرکز رشد در استان خراسان شمالی از برکات این استان است که دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. این مرکز در سال 87 تاسیس شد و هم اکنون با تحت پوشش داشتن حدود 39 واحد فناور مقدمات برای ایجاد شرکت های صنعتی بزرگ را فراهم کرده است. جوانانی که صاحب ایده هستند می توانند به این مرکز مراجعه و براساس کاربرگ هایی که در اختیار آنان قرار می گیرد فاز پذیرش را آغاز کنند.

داشتن یک ایده می تواند شروع یک کسب و کار باشد؟

داشتن ایده برای شروع البته مناسب است اما تا تبدیل شدن به یک طرح اقتصادی سودآور نه.

از طرح های مورد قبول مرکز رشد چگونه حمایت می شود؟

تا 3 سال طرح ها را حمایت می کنیم و تحت پوشش قرار می دهیم تا آن طرح تبدیل به یک امر سودآور شود، ارایه خدمات مشاوره ای، شناساندن راهکارهای بازار کیفیت کار، اصول بازاریابی و ده ها کلاس دیگر از جمله برنامه هایی است که در این مرکز ارائه می شود.
 
چه طرح هایی تاکنون در این مرکز به مرحله تولید رسیده اند؟

افتتاح اولین تلویزیون شهری LCD استان، تولید مواد مختلف شوینده و کودهای کشاورزی در شهرستان فاروج گوشه ای از موفقیت های این مرکز است.

توصیه شما به جوانان صاحب ایده چیست؟
بزرگ ترین اختراع دنیا اگر ماهیت اقتصادی نداشته باشد قابل قبول نیست، داشتن ایده تنها نوآوری و كارآفرینی را ایجاد نمی كند و تقریبا 50 درصد ایده هایی كه به مركز رشد می آیند بازده اقتصادی دارند.

برای احداث پارك علم و فناوری تاکنون اقدامی انجام داده اید؟


پارك علم و فناوری و ایجاد آن یكی از نیازهای اصلی خراسان شمالی است. مركز رشد برای شروع و استارت یك طرح اقتصادی مناسب است اما این طرح ها باید در پارك علم و فناوری شكل گیرد. در تلاشیم تا این پارك در استان تشكیل شود اما در خصوص زمان راه اندازی آن فعلا هیچ قولی نمی شود داد.

از علاقه مندی های خودتان بگویید؟

رشته اصلی من دامپروری است و علاقه اصلی من نیز در همین راستا است به شخصه معتقدم ارتقا سلامت غذای مردم یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانیم انجام دهیم.

و حرف آخر...

عزم اراده و تلاش همراه با اعتماد به نفس و پذیرش شكست راز پیروزی و موفقیت است، به نظر من آینده موفق در بخش خصوصی و كارآفرینی است. جوان ایرانی باید بتواند علاوه بر ایجاد شغل برای خود به چندین نفر نیز كمك کند چرا كه این ظرفیت را در خود دارند. جوانان اگر ناامیدی را از خود دور كنند و تلاش و كوشش را سرلوحه كار خود قرار دهند، به امید خدا موفق خواهند بود.
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز