به علت كاهش نزولات آسمانی

سدهای خراسان‌شمالی با كمبود شدید آب مواجه شدند

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۴:۵۹:۴۴
کد خبر: ۶۹۱۳۱
سدهای خراسان‌شمالی با كمبود شدید آب مواجه شدند
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی از کاهش شدید ذخایر آب سدهای استان طی چند سال اخیر خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان‌شمالی، رضا نعیمی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی از کاهش شدید ذخایر آب سدهای استان طی چند سال اخیر خبرداد. 

وی علت کاهش ذخایر آب سدهای استان را کاهش شدید بارندگی در استان، بهره برداری نادرست کشاورزان و هدر رفتن بخش عمده آب در این بخش اعلام کرد. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 62 میلیون متر مکعب آب از سدهای استان برای مصارف کشاورزی و محیط زیست رها شده در حالی که در همین مدت 42 میلیون متر مکعب آب وارد مخازن این سدها شده است. 

نعیمی تصریح کرد: با وجود ورودی 17 میلیون و پانصد هزار متر مکعب آب به سد شیرین دره در سال جاری، این سد بیشترین خروجی آب را به مقدار 37 میلیون و 500هزار متر مکعب در بین سدهای استان داشته است. 

وی اعلام کرد: در سدهای اسفراین و شیروان نیز از ابتدای امسال به ترتیب 13و10 میلیون متر مکعب آب رها شده در حالی که مقدار ورودی آب به این سدها به ترتیب 17و 7 میلیون متر مکعب بوده است.

وی مجموع ذخایر موجود آب در مخازن سدهای استان در شرایط کنونی را کمتر از 90 میلیون متر مکعب اعلام و تاکیدکرد: کشاورزان باید با مدیریت صحیح بهره برداری از منابع آب موجود در پیشگیری از بروز بحران کم آبی همکاری کنند.

در استان خراسان‌شمالی تاکنون پنج سد با مجموع توان تنظیم 165 میلیون متر مکعب درسال ساخته شده است.

نظر شما