معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور در كرمانشاه

كمبود نیرو در سازمان دامپزشكی كشور یک معضل جدی است

مشكوة گفت: در حال حاضر تعداد 6000 نفر نیروی انسانی در سطح 755 واحد اداری و فنی در كشور داریم كه این تعداد نیرو به نسبت آنچه كه باید باشد، تقریباً نصف است.
۱۳۹۱/۰۸/۲۸ - ۱۸:۲۵:۱۳

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کرمانشاه، مشكوة معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور با اعلام این خبر اظهار داشت: بحث كمبود نیرو در سطح سازمان دامپزشكی كشور یک معضل و مساله جدی است به نحوی که در حال حاضر تعداد حدود 6000 نفر نیروی انسانی در سطح 755 واحد اداری و فنی در كشور داریم كه این تعداد به نسبت آنچه كه باید باشد، تقریباً نصف است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور در ادامه ضمن اظهار رضایت از عملكرد دامپزشكی استان گفت: از اینكه می‌بینیم این اداره كل علاوه بر انجام مطلوب فعالیت‌ها از نظر ساختمان اداری هم اصلاحاتی را انجام داده است، احساس خوشحالی می‌كنم چراكه اداره‌ای مانند دامپزشكی به‌عنوان یک دستگاه بهداشتی باید در یک فضای مناسب به ایفای نقش وظایف بهداشتی خود بپردازد.

مشكوة با اشاره به تعداد دانشكده‌های دامپزشكی در ایران گفت: آمار دانشگاه‌های دامپزشكی در ایران منطقی و معمول نیست و ما حدود 23 دانشكده دامپزشكی را در سطح كشور دارا هستیم كه هر روز هم در حال توسعه است كه این مساله از یک طرف نكته‌ای مثبت است اما از سوی دیگر بحث اشتغال این فارغ التحصیلان در آینده نزدیک با مشكلاتی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد؛ اگر تعداد دانشكده‌های دامپزشكی در ایران را با سایر كشورها مثلاً فرانسه مقایسه كنیم می‌بینیم با وجودی كه نخستین دانشكده دامپزشكی در فرانسه ایجاد شده است هم اكنون این كشور دارای حدود 4 دانشكده دامپزشكی است، در نتیجه در بحث اشتغال هم اگر بتوانیم حدود 3000 نفر نیروی انسانی جذب كنیم، آن‌هم با تركیبی مناسب از دامپزشک و سایر رده‌های دامپزشكی، می‌شود امیدوار بود كه بتوان تا حدودی مشكل نیروی انسانی را حل كرد.

ایشان در ادامه به ارایه آمار كشتار دام و طیور تحت نظارت سازمان دامپزشكی كشور در سال 90 اشاره كرد و گفت: در سال 90 در دام سبک حدود 6 میلیون رأس گوسفند و بز، در دام سنگین حدود 3/1 میلیون رأس گاو و گوساله و در حوزه طیور نیز بین 550 تا 600 میلیون قطعه كشتار بهداشتی تحت نظارت دامپزشكی در سراسر كشور داشته‌ایم.

مشكوة در پایان گفت: امسال سازمان دامپزشكی كشور هدفمند سازی واكسیناسیون آبله را در دستور كار خود قرار داده است و ما معتقدیم كه اگر حجم كارها را از كمی به سمت كیفی شدن تغییر دهیم و از نظر كیفی فعالیت‌ها را ارتقا دهیم قطعاً این كیفی شدن بحث كمیت‌ها را نیز جبران كرده و نتایج بهتری را به بار خواهد آورد.

همچنین ایشان بحث تضمین كیفیت و سلامت مواد غذایی با منشاء دامی را كه شعار امسال دامپزشكی نیز بود مدنظر قرار داد و بیان داشت: سازمان دامپزشكی حساسیت خاصی روی این موضوع دارد و بی وقفه و با تمام توان خود در پی تحقق این شعار است.

گفتنی است؛ در ابتدای این جلسه مدیركل دامپزشكی استان گفت: با همه مسایل و مشكلات موجود سعی كرده‌ایم تا وظایف محوله را به بهترین نحو ممكن انجام دهیم، چرا كه وظایف دامپزشكی بسیار حساس بوده و مستقیماً با سلامت و بهداشت عموم مردم سروكار دارد.

در ادامه جلسه مسوولین فنی ستادی به ارایه نظرات و پیشنهادات خود در حوزه‌های فنی دامپزشكی پرداختند.