با حضور معاون رییس جمهور و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد؛

دفتر استانی برنا در یزد دیار قنوت قنات و قناعت

با حضور معاون رییس جمهور ، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و معاون سیاسی استاندار یزد دفتر استانی برنا در استان یزد افتتاح شد.
۱۳۸۹/۰۷/۰۶ - ۱۳:۵۹:۰۰
به گزارش خبرنگار برنا در یزد ، همزمان با هفته دفاع مقدس ، نمایندگی خبرگزاری برنا در استان دارالعباده و دارالعلم یزد ، دیار قنوت و قنات و قناعت ، طی تماس تلفنی مهرداد بذرپاش معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان و پرویز کرمی مدیر عامل خبرگزاری برنا و معاون فرهنگی آموزشی سازمان ملی جوانان با غلامحسین دشتی معاون سیاسی استاندار یزد و ریاست شورای اطلاع رسانی استان ، افتتاح گردید .
در این مراسم اولین خبر در صفحه استان یزد این خبرگزاری ، توسط ریاست شورای اطلاع رسانی استان یزد ارسال و رسما شروع به کار خبرگزاری حوزه جوانان آغاز به كار شد .
گفتنیست این مراسم با حضور محمد حسین پارساییان ریاست سازمان ملی جوانان استان ، سید عبدالمجید قائم محمدی مشاور استاندار و ریاست روابط عمومی استانداری یزد برگزار شد .

پیشینه یزد آکنده از پایمردی و استواری مردمانی سخت کوش و پرتلاش است که به رغم طبیعت گرم و خشک این دیار، کمر همت بسته و با پشتکار و خلاقیت و ذوق هنری خود نام شهر و دیارشان را پرآوازه کرده اند.
منطقه یزد یکی از سرزمینهای باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن و ادوار مختلف تاریخی با قدمت سه هزار سال است.یزد به معنی پاک و مقدس و شهر یزد نیز به مفهوم شهر خدا و سرزمین مقدس است.برخی از مورخین بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسکندر مقدونی نسبت می دهند و به اعتقاد عده ای دیگر از تاریخ نویسان این شهر در دوره ساسانیان به فرمان یزدگرد اول و با نام یزدان گرد بنا شده است.
یزد در ادوار گذشته با نامهای ایساتیس،‌ یسنا و ... خوانده شده اما پس از ظهور اسلام لقب دارالعباده به خود گرفت و به راستی که این لقب به واسطه ایمان مردم و پرورش مردان خدا در این دیار شایسته این استان است.
استان یزد به لحاظ زمین شناختی دارای ذخایر بسیار عظیم معدنی است و مهمترین مناطق کشاورزی استان نیز دشتهای یزد، اردکان، بهادران، بهاباد، هرات، مروت، چاهک و ابرکوه می باشد . محصولات کشاورزی استان شامل انار، پسته، بادام، غلات، آفتابگردان، انگور، پنبه، چغندر قند و کنجد است .
استان دارالعباده در نقاط مختلف خود کوهها، کویرها، دشتها، باغات و مناطق بکر و سرسبز را همزمان دارد و مردم آن نیز از این مواهب الهی بهترین بهره را برده اند و هیچگاه کم آبی و گرمای سوزان آنها را از کار و تلاش بازنداشته است.
همانگونه که گفته شد با توجه به شرایط آب و هوایی و محدود بودن فعالیت های کشاورزی و دامپروری در استان یزد، سایر فعالیتهای انتقالی و افزون بر همه فعالیت در رشته های مختلف صنایع دستی در استان رشد کرده است. نساجی سنتی، سفال و سرامیک سازی، زیلو بافی قالیبافی و ساخت مصنوعات مختلف فلزی از جمله صنایع دستی رایج در استان یزد است.
بادگیرها و قناتها از ادوار گذشته همواره افتخار معماری استان یزد بوده است و عده ای این دو را مظهر هوش و ذکاوت و مقاومت مردم یزد در مقابل گرما و بی آبی دانسته اند.
در استان یزد 737 رشته قنات وجود دارد که از این تعداد 367 رشته در دشتها و سرزمینهای نیمه کوهستانی با دبی سالانه 210 میلیون متر مکعب و 370 رشته کوهستانی با دبی سالانه شش میلیون متر مکعب است.
بناهای تاریخی منحصر به فرد استان یزد نیز برای همه مردم کشور شناخته شده است و کمتر کسی است که حداقل عکسی و توصیفی از مسجد جامع یزد، مجموعه میرچخماق، زندان اسکندر، آتشکده زرتشتیان، بافت تاریخی یزد، مساجد تاریخی، آب انبارها، نارین قلعه میبد، سرو ابرکوه،‌ باغ گلشن طبس، چک چک ، قلعه مهریز، ییلاقات تفت و خانه های تاریخی این استان ندیده و نشنیده باشد.
این استان همچنین زادگاه مردان نام آور و افتخار آفرینی همچون آیت الله حائری یزد موسس حوزه علمیه قم، آیت الله صدوقی،‌ آیت الله طباطبایی، آیت الله مدرسی و مهد پرورش مردان و زنان بزرگی در عرصه های مختلف دینی،‌ علمی و فرهنگی بوده و در طول دوران دفاع مقدس نیز چهار هزار شهید به ایران اسلامی تقدیم کرد.
استان یزد در طول سالهای پس از انقلاب با جهشی فوق العاده به استانی توانمند تبدیل شد و با سفرها و مصوبات دولت نهم و دهم نیز شاهد دگرگونی قابل توجه در عرصه های مختلف صنعتی، آب و کشاورزی، ورزشی و ... شد.
یزد هم اکنون دارای رتبه دوم باسوادی کشور، کسب رتبه اول کنکور سراسری در 16 سال متوالی، کمترین نرخ بیکاری، رتبه ششم صنعت،‌ رتبه دوم تولید پسته کشور،‌ رتبه چهارم محصولات گلخانه ای، رتبه دوم تولید زعفران‌، رتبه پنجم تولید انار و .. است.
همچنین در حال حاضر 80 درصد تولید سنگ آهن کشور، 45 درصد تولید کاشی و سرامیک کشور، 27 درصد تولید صنعت نساجی کشور و تولید 26 درصد ذغال سنگ کشور در این استان صورت می گیرد.
یزد قطب درمان ناباروری کشور طی 20 سال گذشته و پوشش 100 درصدی پزشک خانواده و برخورداری از پیشرفته ترین، مجهزترین و ارزانترین خدمات پزشکی و بهداشتی نیز از دیگر افتخارات این استان شهیدپرور است.