اختصاصی برنا/

اجرای قانون ˝ارتقای بهره‌وری˝سبب نزدیک‌شدن به استانداردهای پرستاری می‌شود

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۲۱:۲۸:۰۰
کد خبر: ۳۴۴۳۴
اجرای قانون ˝ارتقای بهره‌وری˝سبب نزدیک‌شدن به استانداردهای پرستاری می‌شود
فرزاد رجبی‌یکتا گفت: با اجرای طرح قانون ˝ارتقا بهره‌وری˝ بیش از 80 درصد از مشکلات پرستاران حل خواهد شد و به استانداردهای پرستاری نزدیک می شویم.

کارشناس ارشد پرستاری و مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار برنا در قزوین به مناسبت روز پرستار، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه بیش از 85 درصد کادر پرستاری را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، بیان کرد: اضافه‌کاری و کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین مشکلات کادر پرستاری است که برای رفع این مشکل مجلس شورای اسلامی قانون طرح ارتقا بهره‌‎وری را در سال گذشته به تصویب رسانده است که با اجرای این طرح بیش از 80 درصد مشکلات پرستاری حل خواهد شد.

رجبی اظهار کرد: پرستاران نقش بسیار موثری در سلامت اعضای جامعه دارند که ضرورت نقش آن‎ها بر کسی پوشیده نیست بر این اساس خدمات پرستاران با هیچ حقوق و مزایایی قابل جبران نیست و ارزش معنوی این حرفه بالاتر از ارزش مالی آن است.

وی گفت: در سال‌های اخیر دولت خدمت‌گزار و مجلس شورای اسلامی با حمایت از کادر پرستاری، توانستند مشکلات حقوق و مزایای پرستاران را در بیمارستان دولتی حل کنند و اکنون نیز پرستاران در بیمارستان‌های دولتی بیشتر فعالیت می‌کنند.
 
رجبی با اشاره به تهیه کدهای اخلاقی پرستاران در سال گذشته توسط رهبر فرزانه انقلاب اظهار کرد: حرکت کردن در چهارچوب منشور اخلاقی و رعایت کردن کد‌های اخلاقی می‌تواند در یکپارچگی و سازماندهی پرستاران در سراسر کشور موثر باشد.

وی با بیان اینکه هزار و 500 پرستار در استان قزوین مشغول به کار هستند به طوری که از این تعداد800 پرستار تحت سیستم دانشگاهی و 700 پرستار تحت سیستم تامین اجتماعی قرار دارند، گفت: با افزایش 2 برابری این تعداد نیروی پرستار در استان قزوین، مشکلات کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌ها برطرف خواهد شد.

رجبی اظهار کرد: با اجرایی شدن قانون "ارتقا بهره‌وری"، کادر پرستاری کشور به استاندارد‌های پرستاری نزدیک خواهد شد و همچنین با افزایش نیرو و کاهش ساعت‌کاری پرستاران، سطح کیفیت ارایه خدمات به بیماران ارتقا می‌یابد.

رجبی افزود: با توجه به اینکه از استاندارد‌های پرستاری فاصله کمی داریم ولی برخی از پرستاران با قابلیت و توانایی فراوان و تسریع در ارایه خدمات به بیماران توانسته‌اند نسبت به سایر کشورهایی که پرستاران کارهای محدودی انجام می‌دهند از استاندارد‌های پرستاری جهانی نیز بالاتر باشند.

وی اظهار كرد: با بکارگیری نیروی انسانی متخصص پرستاری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ارایه خدمات پرستاری به بیماران با کیفیت بهتری انجام خواهد شد.

رجبی بیان كرد: همه پرستاران انسان‌هایی والا با وجدان‌های پاک و بیدار هستند که با کمال صداقت، اخلاص، فداکاری و ایثار برای رفع مشکلات بیماران تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: همه پرستاران با الگوگیری از اسطوره صبر و مقاومت تاریخ؛ حضرت زینب(س) که در کنار تمام مصائبی که بر آن بزرگوار گذشت توانست استقامت، صبر و شکیبایی را به نمایش و صدق، وفا، متانت و وقار را به جهانیان بیاموزد و به وظیفه خود عمل ‏كند و پرستاران نیز باید صبر و بردباری این بانوی بزرگ را سرلوحه همه کارهای خود قرار دهند.

رجبی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته جایگاه پرستاری به طور دقیق تعیین و تعریف نشده بود، بیان کرد: اكنون با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های درست حرفه پرستاری جایگاه خود را پیدا کرده است و در شناساندن این حرفه مقدس به مردم، رسانه‌های گروهی می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

وی با بیان اینکه حرفه پرستاری یکی از مشاغل سخت و پر مشقت است که نه تنها جسم پرستار را فرسوده و خسته می‌کند بلکه روح و روان او  را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: پرستاری به دلیل نوع حرفه‌اش با انواع فشارهای روانی و روحی مواجه است که مسایلی مانند شیفت شب‏کاری و دور بودن از خانواده مشکلات پرستاران را دوچندان كرده است.

رجبی با اظهار اینکه پرستاران در اولین برخورد مناسب با بیمار، روحیه و اعتماد او را ارتقا می‌دهند، افزود: پرستاران با ایجاد ارتباط روحی و مراقبت از بیماران، سعی می‌کنند که بیمار در اولین مراجعه خود به بیمارستان آرامش روحی خود را حفظ کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز