در گفت و گو با برنا اعلام شد

راه‌اندازی ۴ موزه تخصصی در قزوین

۱۳۹۰/۰۲/۳۱ - ۱۴:۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۷۶۷
راه‌اندازی ۴ موزه تخصصی در قزوین
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از راه‌اندازی چهار موزه تخصصی‌ آب، كشاورزی، زنده سفال و موزه تخصصی فرهنگ و آموزش در سال جاری خبر داد.

اسدالله بیرانوند در گفت ‌و گوی اختصاصی با خبرنگار برنا، با بیان این مطلب از پایان عملیات اجرایی مرمت موزه کشاورزی خبر داد و افزود: همچنین 50 درصد از عملیات اجرایی مرمت موزه‌های فرهنگ و آموزش و صنایع دستی به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینكه موزه فرهنگ و آموزش در خانه تاریخی حاج فتحعلی در مدرسه دیانت و موزه صنایع دستی با عنوان موزه زنده سفال در خانه تاریخی آرازی قرار دارد، افزود: موزه کشاورزی در عمارت تاریخی سپهدار قرار دارد و اكنون احیای این مجموعه و تغییر کاربری به موزه کشاورزی در مرحله مطالعات است و موزه‌ آب در بنای تاریخی آب انبار محله راه ری راه‌اندازی خواهد شد.‌  

وی با بیان اینكه قزوین شهر تاریخی است، بیان کرد: استان قزوین به لحاظ تاریخی از جمله استان‌های مطرح كشور است كه آثار منحصر به فرد از دوره‌های مختلف را در خود جای داده است و اكنون این استان دارای 6 موزه فعال و تخصصی از جمله موزه خوشنویسی چهلستون،‌ موزه شهر قزوین، موزه مردم شناسی حمام قجر، ‌موزه سنگ حمام بلور، موزه هنر و پایداری خانه میریانزاده و موزه شهدا است.

این مسوول افزود: تجهیز و مرمت موزه كشاورزی،‌ موزه زنده سفال و موزه فرهنگ و آموزش از مصوبات دوم سفر ریاست جمهوری بود.

بیرانوند اظهار کرد: موزه‌ها به شکل‌های گوناگون از جمله موزه‌های تاریخ و باستان شناسی، موزه های فضای باز، موزه های مردم شناسی، كاخ موزه ها، موزه های علوم و تاریخی طبیعی، موزه های منطقه‌ای و محلی، موزه های سیار (گردشی)، پارك موزه ها، موزه های سلاح (نظامی) و موزه های اندیشمندان (خانه هنرمندان) طبقه‌بندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه از موزه‌های استان قزوین استقبال خوبی صورت می‌گیرد، افزود: موزه‌ها مجموعه‌ای از فرهنگ، تاریخ و هویت یك ملت و بازگوی اصالت و تمدن گذشته مردم است كه همواره مخاطبان خاص خود را داشته است.

این مقام مسوول گفت: اشیای به دست آمده از حفاری و كاوش‌ها در معرض دید قرار نمی‌گیرد و باید این اشیا مورد تحقیق و ارزیابی قرار گیرند تا اطلاعات موجود درباره آن به طور كامل استخراج شود تا بتوانیم به سوالات تاریخی مبهم پاسخ دهیم.

وی افزود: این اشیا بعد از تمیزكاری، مرمت و بیماری زدایی در محل مناسب برای اقدامات مطالعاتی قرار می‌گیرند و بعد از آن با تهیه شناسنامه كامل شی در انبار اشیای تاریخی محافظت می‌شود.

بیرانوند افزود: این سازمان برای اطلاع رسانی موزه‌های این استان به گردشگران و علاقه‌مندان اقدام به تهیه و توزیع كتابچه،‌CDمولتی مدیا و بروشور حاوی اطلاعات تخصصی درباره موزه‌ها، مكان قرارگیری آن‌ها، شماره تلفن،‌ ساعات بازدید كرده است.

وی با اظهار اینکه برای حفظ و احیا و معرفی بناهای تاریخی استان قزوین باید همت مضاعف صورت گیرد، گفت: معرفی استان قزوین در نمایشگاه كاخ موزه گلستان و افتتاحیه پروژه‌های دولت‌خانه صفوی و برنامه‌هایی از جمله مسابقه عكاسی، نقاشی، اسكیس و كروكی،‌ كارگاه‌های آموزشی از جمله برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بود.

بیرانوند اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیك در مكان‌های تاریخی- باستانی سایر شهرهای قزوین موزه موضوعی- تخصصی راه اندازی کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 1982 و به پیشنهاد شورای جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، سازمان جهانی یونسکو روز ۱۸ آوریل را به نام روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی نام‌گذاری کرده است، گفت: هر سال این شورا موضوع ویژه‌ای را در ارتباط با میراث فرهنگی مورد توجه قرار می‌دهد كه امسال شورای جهانی بناها و محوطه ها، موضوع میراث فرهنگی و آب را به عنوان موضوع برگزیده سال 2011 اعلام كرده است و برنامه‌های متنوعی در سراسر جهان به منظور پاس داشت این بخش میراث بشری اجرا می‌شود.

وی گفت: آب مایه زندگی و یکی از اصلی‌ترین عنصرهای پیشرفت تمدن‌ها، فرهنگ‌های مختلف و موجب تولید اشکال گوناگون فن‌آوری‌ها، مکان‌ها، بنا‌ها و اشیاء بوده است.

بیرانوند افزود: در طول تاریخ انسان همواره در تلاش برای به‌وجود آوردن بهترین روش‌ها برای به‌دست آوردن، ذخیره کردن و نگه‌داری، انتقال و مهار نیروی آب بوده و در این راه هزاران راه و روش مختلف را آزموده و آن‌ها را تکامل داده است.








نظر شما