مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

سعدی سفیر انسانیت، همبستگی و همزیستی است

۱۳۹۳/۰۱/۳۰ - ۱۹:۰۵:۱۷
کد خبر: ۱۸۰۸۱۸
سعدی سفیر انسانیت، همبستگی و همزیستی است
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: از استاد سخن سعدی شیرازی باید به عنوان جان مایه فرهنگ ایرانی و حرمت قلم یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس، احمدهمتی، گفت: اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی که فرهنگوران او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند، یادروز سعدی نام گرفته است.

وی بااشاره به اینکه، امسال نیز چون سال های گذشته از سوی مرکز سعدی شناسی و نهادها و ارگانهای فرهنگی فارس اول اردیبهشت ماه یاد روز سعدی در شیراز پاس داشته می شود، بیان داشت: علاوه برآیین گشایش در آرامگاه استاد سخن، نشست‌های علمی سعدی شناسی نیزدر شیراز برگزار ‌می شود.

احمدهمتی، ادامه داد: در سال 1376 پیشنهاد نام‌گذاری اول اردیبهشت به نام روز سعدی و بیستم مهرماه به نام روز حافظ ارایه شد و دو سال بدون موافقت رسمی، این روزهای دلنشین را در شهر شیراز و در جوار آرامگاه شاعران بزرگ ایران زمین به جشن نشستیم.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان فارس، اظهار کرد: در سال 1378 برگزاری و مقبولیت این دو روز فرهنگی بهانه‌ای شد که شورای فرهنگ عمومی، علاوه بر پذیرش و تصویب این پیشنهاد 10 روز فرهنگی دیگر را نیز به نام نام‌آوران سخن و اندیشه و حکمت و فلسفه بر آن بیفزایید و روزهای فرهنگی زینت بخش تقویم ایران شود.

دبیرشورای فرهنگ عمومی فارس، تصریح کرد: اول اردیبهشت ماه‏، به یُمن خوبی‌ها و زیبایی‌های اندیشه سعدی‏، چون شعر و نامش جهانگیر شد و در این سال، هر ساله همزمان با شیراز، در بسیاری از شهرهای ایران و جهان دوستدارانش این روز به جشن نشسته‌اند و از خوان حکمت‏، عشق، پند و زیبایی‌هایش خوشه‌ها چیده‌اند.

وی افزود: برگزاری پیاپی یادروز سعدی فرصت مغتنمی است که بتوان از یک سو داشته‌ها و کاستی‌های این عرصه را در هر سال به قضاوت نشست و از سوی دیگر شعله سعدی‌پژوهی را پرفروغ‌تر کرد.

همتی بااشاره به اینکه مرکز سعدی‌شناسی با استفاده از تجربه برگزاری همایش‌های مستمر و بررسی کارنامه سالانه سعدی‌پژوهی، ضرورت سامان‌دهی برنامه‌ای ملی برای سعدی‌پژوهی و عمومی کردن آثار سعدی را مدنظر قرار داد و سال 1385 تا 1395 را به عنوان «دهه سعدی‌شناسی» اعلام کرد و هر سالی را به موضوعی ویژه اختصاص داد، گفت: سال 85 دوران‌شناسی سعدی، سال 86 زندگی، اندیشه، زبان و شخصیت سعدی، سال 87 گلستان، سال 88 بوستان، سال 89 غزلیات، سال 90 قصاید، مجالس، قطعات،‌ هزلیات...، سال 91 نسخه‌شناسی‌ آثار سعدی و انتشار کلیات سعدی به عنوان نسخه مرکز سعدی‌شناسی همراه با بزرگداشت مصححان برجسته کلیات سعدی، سال 92 سعدی و معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی، سال 93 سعدی و مسایل اجتماعی، فرهنگی اخلاقی، سیاسی و ادبیات عصر ما، سال 94 هنر سعدی، سنت و نوآوری و فرهنگ مردم، سال 95 سعدی در حدیث دیگران و دیگران در حدیث سعدی همراه با برگزاری کنگره بین‌المللی سعدی‌شناسی با حضور سعدی‌پژوهان و مترجمان آثار سعدی در سراسر جهان و تهیه و انتشار گزیده کلیات سعدی به ده زبان زنده دنیا، بوده است.

این مقام مسئول، ادامه داد: بایدمقالات ارایه شده به کنگره یادروز سعدی براساس این تقسیم‌بندی سامان یابد و در هر سال کتاب‌هایی پیرامون موضوع آن سال از پژوهشگران و سعدی‌شناسان منتشر شود. هم‌چنین از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری مرتبط با موضوع هر سالهء دهه سعدی‌پژوهی، نیزحمایت شود.
 
وی افزود: در این دهه هم‌چنین بایستی به تاثیرات باغ موزه سعدی و ساختمان مرکز سعدی‌شناسی در جوار آرامگاه سعدی اهمیت داد و تلاش برای ساخت فیلم سینمایی و سریال‌های تلویزیونی براساس زندگی و آثار سعدی نیز دردستورکارمتولیان قرارگیرد.

همتی تاکیدکرد: برگزاری جشنواره‌های هنری با موضوع زندگی و آثار سعدی از قبیل جشنوارهء تئاتر سعدی، جشنواره موسیقی سعدی، جشنواره خوشنویسی سعدی، جشنواره نقاشی سعدی و جشنواره مجسمه سازی سعدی از دیگر برنامه هایی است که برغنای این مناسبت می افزاید.

وی همچنین طرح‌های پژوهشی تدوین و انتشار فرهنگ واژه‌نمای کلیات سعدی، شرح غزلیات سعدی، شرح قصاید سعدی، شرح بوستان سعدی، شرح گلستان سعدی، و شرح مجالس و قطعات سعدی و به ویژه تدوین «دانشنامه سعدی»، با همکاری و طراحی پژوهشگران، سعدی‌شناسان، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی ذ‌ی‌ربط از سوی مرکز سعدی‌شناسی راجزو فعالیت های ارزشمنددانست وگفت: تاکنون مرکز سعدی‌شناسی علاوه بر برگزاری مستمر نشست‌های علمی و فرهنگی پیرامون سعدی، کتاب‌های گوناگون از جمله فرهنگ سعدی‌پژوهی‏، عاشقانه‌های سعدی، کتابشناسی گلستان، ورق درخت طوبی و دوازده دفتر سعدی‌شناسی را منتشر کرده است.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان فارس، بااعلام اینکه اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی که فرهنگوران او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند،یادروز سعدی نام گرفته است، بیان کرد: افزون بریک دهه‌است که با مشارکت نهادها و ارگان‌های فرهنگی فارس، سعدی پژوهان و سعدی شناسان هر سال با اجتماع بر تربت استاد سخن سعدی شیرازی با نکوداشت یاداین پیام آور انسانیت به تبیین آرا و اندیشه‌های شیخ اجل می‌پردازند وبرای آنکه بدانیم سعدی کیست؟ جایگاه این شاعر گرانمایه در شعر و ادبیات پارسی کجاست و پرداختن به اندیشه‌های استاد سخن تا چه میزان به عنوان یک نیاز امروزی محسوس است باید مروری کوتاه بر آنچه درباره افکار و آرا این شاعر گرانمایه بیان شده است ‌کنیم.

احمدهمتی ادامه داد: بسیاری از دانشوران و سعدی شناسان توجه به آثار واخلاق سعدی و الهام‌گرفتن از شخصیت برجسته‌استادسخن را لازمه و ضرورت زندگی امروزی می‌دانندو معتقدند: " توجه به آثار و اندیشه‌های شیخ اجل موجب بازشناسی فرهنگ غنی‌ایرانی می‌شود" که در این‌باره می توان به جرات گفت"جامعه ایرانی باید به این موضوع بیندیشد که‌چگونه گذشته افتخارآمیز هنر، فرهنگ و ادبیات ایران اسلامی را پاس دارد و محفوظ نگاه دارد.

وی گستره تاثیر فرهنگی و ادبی سعدی را جهانی دانست و افزود: این گستره حتی سیاستمداران ایران و جهان را نیز در برمی‌گیرد از این رو برگزاری برنامه‌هایی چون یاد روز شاعران پارسی‌گو می‌تواند گامی مهم در جهت تبیین اندیشه سعدی، حافظ و سایر شاعران بزرگ قلمداد گردد که باید از آن بهره کافی برد زیرا سعدی شاعری با ابعاد جهانی و بین‌المللی است و درکنار ابعاد مختلف شخصیتی شاعری گرانمایه است و معنای زندگی ایرانی مسلمان را درابعاد بیرونی و درونی می‌توان از شخصیت سعدی الهام گرفت.

همتی افزود: یکی از ابعاد شخصیت سعدی توجه به درون و توجه به دل است که این بعد در روحیه ایرانی نهفته است و مورد توجه قراردارد و همچنین توجه به اخلاق و فرزانگی نیز مورد تاکید سعدی بوده است که این بعد نیز در بین ایرانیان جایگاه متعالی دارد واز این رو اصحاب فرهنگ، ایرانیان را به بعد اخلاق شهره می‌دانند و همچنین نقطه‌اشتراک بین شخصیت شاعران بزرگ داشتن روح ایرانی فرهنگ ایران است و تلاش فرهنگوران ایرانی نیز باید همین باشد که این روح را زنده نگهدارند.

این مدیرفرهنگی دو کتاب پر مغز و ارزشمند سعدی را بوستان و گلستان عنوان کرد و بیان کرد: گلستان و بوستان سعدی حاصل شناخت او از انسان است و این دو اثر گرایش انسانی دارد اما آن چه سعدی در کتاب‌های خود جمع‌آوری کرده است حاصل 30 سال دنیا دیدن، تجربه زندگی همراه با تامل، شناخت از ماهیت انسان و بهره‌گیری از حکیمان و عارفان است و این استاد سخن در مرحله‌ای از زندگی به سیر و سیاحت در بیشتر کشورهای اسلامی پرداخت، به بلخ و غزنه رفت، به گجرات در هندوستان سفر کرد و با تجربه برهمن‌های هند آشنا شد و در دهلی زبان هندی را فرا گرفت و در این دوران سعدی از طریق دریا به یمن و حبشه و سپس به کشورهای عربی رفت وپس اززیارت کعبه‌مدتی در شام به ویژه در دمشق،بعلبک لبنان‌و بیت‌المقدس ساکن شد.

وی از بازگشت سعدی پس از سفرهای بسیار به شیراز گفت و افزود: او تجارب خود را به نگارش در آورد، این شاعر گرانمایه در سال 655 هجری زیباترین و لطیف‌ترین شعرهای خود یعنی بوستان را در ده باب سرود و در آن به مهم‌ترین مسایل اخلاقی و انسانی مانند عدل، احسان، عشق، تواضع ، قناعت، شکر و توبه پرداخت و همچنین در سال 656 اثر دیگر خود یعنی گلستان را به رشته تحریر در آورد که آمیزه‌ای از نظم و نثر و مجموعه حکایاتی است که سعدی موضوع آن را تجربه کرده یا ساخته ذهن او است.

همتی باتاکیدبراینکه، در کنار همه ‌اوصافی که برای سعدی به عنوان شاعر پر آوازه‌ی ایرانی، آورده اند بسیاری سعدی را به عنوان پیام آور انسانیت می‌شناسند، اظهارداشت: سعدی سفیر انسانیت ، همبستگی و همزیستی است و برای گفت وگوی فرهنگ ها و تمدنها با اشعار زیبای خود زمینه‌سازی کرده است، ازاین رو استاد سخن در اشعار خود به عالم معنویت، عرفان و فلسفه ورود کرده است و به بیان دردها و مشکلات بشریت و ارائه راه حل پرداخته است وتاثیر پذیری شاعران سرزمین‌های دیگر از شعر و ادبیات سعدی نیز موضوعی است که در پژوهش‌های مختلف به آن پرداخته شده است.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان فارس، بااشاره به این موضوع که افراد اندیشمند و ادیبان بسیاری پیش از سعدی شیرازی ظهور کردند اما تاثیر سعدی در عرصه اخلاق و ادبیات ایران و جهان اسلام بیش از همه بوده است، گفت: شیخ اجل و دو کتاب گلستان و بوستان او در تار و پود اندیشه و فرهنگ ایرانیان رسوخ کرده است و با سپری شدن قرن‌ها از وفات وی همچنان به عنوان شخصیت تاثیرگذار بر شعر و ادبیات فارسی مطرح است از این رو سعدی نه تنها در شیراز و نه تنها در کشور خود بلکه در همه جهان نامی آشنا و شناخته گردیده به طوری که از میان بزرگان ادب، تنها شعر او است که بر سردر مقر سازمان ملل در نیویورک نوشته شده است.

وی افزود: در هر حال از سعدی باید به عنوان جان مایه فرهنگ ایرانی و حرمت قلم یاد کرد ، بی‌شک سعدی از پیشگامان عرصه‌ای است که اینک پس از گذشت قرن ها روندگان بیشماری یافته است، این شاعر گرانمایه نه یک شاعر که جان‌مایه یک فرهنگ،نه یک مصلح که روح یک ملت و نه یک نویسنده که خود حرمت قلم است و متن تاریخ فرهنگ این سرزمین را با نشان‌های بایسته خویش آذین بسته است ودر طول قرن‌های گذشته در ایران و خارج از ایران کسانی که زبان و ادب فارسی آموخته‌اند، همگی از برکت وجود سعدی و آثار گرانبهای وی چون گلستان بوده است و این ارزش ها است که پاسداشت نام و یاد سعدی را پیش از پیش ضروری ساخته است.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان فارس، عنوان کرد: امسال نیز چون سال های گذشته از سوی مرکز سعدی شناسی و نهادها و ارگانهای فرهنگی فارس اول اردیبهشت ماه یاد روز سعدی در شیراز پاس داشته شد و علاوه بر مراسمی ویژه در آرامگاه استاد سخن نشست‌های علمی سعدی شناسی نیزدر شیراز برگزار ‌می شود.

همتی همچنین از اجرای کنسرت مجید درخشانی به خوانندگی محمد معتمدی همزمان با روز بزرگداشت سعدی در کنار آرامگاه این شاعر بزرگ خبردادو گفت: این کنسرت همزمان با روز بزرگداشت سعدی - یکم اردیبهشت ماه- در فضای باز آرامگاه این شاعر بزرگ برگزار می شود.

وی افزود: در این اجرا که به خوانندگی محمد معتمدی برگزار می شود یک گروه بزرگ از هنرمندان شیراز قطعاتی از ساخته های مجید درخشانی را که بر اساس اشعار سعدی تدوین شده اجرا خواهد شد که مجید درخشانی نوازنده تار و سرپرست گروه خورشید و ماه است و تاکنون اجراهای متعددی را با همکاری دیگر خواننده موسیقی سنتی در ایران و خارج از کشور به صحنه برده است.

*برنامه‌های دیگر ی در یادروز سعدی با عنوان «برخوان سنت‌ها و نوآوری‌های سعدی» برگزارمی شود.

کوروش کمالی سروستانی - مدیر مرکز سعدی‌شناسی - در ادامه اعلام برنامه‌های این روز گفت: منت خدای را عز و جل که با عنایتش در اول اردیبهشت‌ماه جلالی همگام با رستاخیز سبز نوبهار به میمنت نام بلند سعدی به طریق مالوف یادروزش را پاس خواهیم داشت. شاعر بلندآوازه‌ای که در شعر و ادب فارسی طرحی نو درانداخت. او را پیامبر زبان و ادب فارسی می‌دانند. او صاحب سبک و هنر و اندیشه و حکمتی است که بیش از هفت قرن است که بر ذهن و زبان ایرانیان جاری و ساری است. سعدی با بهره‌مندی از سنت دیرپای اسلامی ایرانی و نواندیشی فکری طرزی تازه در ارکان ادب فارسی پی ریخت.

کمالی افزود: در پی برگزاری یادروزهای سعدی در سال‌های پیشین با موضوع‌های دوران‌شناسی سعدی، زندگی و اندیشه و زبان سعدی، گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید، معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی، و فرهنگ مردم، امسال در هفدهمی سال برگزاری یادروز سعدی، سعدی‌شناسان و اندیشمندان به منظور شناخت و معرفی لایه‌های نهفته اندیشه سعدی در بطن آثار او، با موضوع «سعدی؛ سنت و نوآوری» به ارائه یافته‌های خود خواهند پرداخت.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی گفت: در نشست علمی یادروز سعدی که در ساعت 9 صبح روز دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه 1393 در تالار همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در شهر شیراز برگزار خواهد شد، دکتر اصغر دادبه درباره «سعدی و سنت‌های پایدار انسانی – ایرانی»، دکتر میرجلال‌الدین کزازی درباره «سعدی کهن‌گرای نوآور»، دکتر سیروس شمیسا درباره «سعدی متجدد معتدل»، دکتر غلامرضا خاکی درباره «آموزه‌های سعدی در تدبیر اجتماعی» و دکتر خواگین رودیگز بارگاس مترجم اسپانیایی گلستان سعدی درباره «گلستان در دیار سروانتس و چالش‌های ترجمه» سخنرانی خواهند کرد. همچنین هم‌اندیشی و پرسش و پاسخ با حضور سعدی‌پژوهان و سعدی‌دوستان برگزار خواهد شد.

او در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه سعدی در دهه گذشته گفت: اگرچه دهه گذشته با همه فرازها و نشیب‏‌های «سعدی‌شناسی» کامیاب‏‌تر از دهه پیشینش بود، اما هنوز تا امکان ارائه گزارش کارنامه‏‌ای پربار در عرصه سعدی‏‌پژوهی راهی طولانی مانده است و سعدی‏‌شناسان و دوستداران سعدی که وامداران سخن، حکمت، عشق، شعر و نثر سعدی‏‌اند، هنوز چنان که باید حق عظیمی را که شیخ بر گُرده تکامل فرهنگ ایران‏‌زمین و فارس دارد، ادا نکرده و کارنامه پرباری در سعدی‏‌پژوهی به یادگار نگذاشته‏‌اند.

وی در پایان سخنان خود گفت: برگزاری پیاپی یادروز سعدی فرصت مغتنمی است که بتوان از یک سو داشته‏‌ها و کاستی‏‌های این عرصه را در هر سال به قضاوت نشست و از سوی دیگر شعله سعدی‏‌پژوهی را پرفروغ‏‌تر کرد تا در آینده‏‌ای نه چندان دور شاهد آفرینش آثار گرانسنگی در این عرصه باشیم.

نظر شما