قطار شهری شیراز با حضور اصحاب رسانه به راه افتاد

۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۲۰:۵۸:۵۱
کد خبر: ۱۹۶۲۵۰
قطار شهری شیراز با حضور اصحاب رسانه به راه افتاد
فاز یک قطار شهری شیراز به طول 10 و نیم کیلومتر حدفاصل میدان نمازی تا میدان احسان با حضور اصحای رسانه به صورت آزمایشی به راه افتاد.

به گزارش خبرگزاری برنا از شیراز، مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان فارس از فاز اول خط یک قطار شهری شیراز و حرکت آزمایشی قطار در این فاز گفت: فاز یک قطار شهری شیراز به طول 24 و نیم کیلومتر که هم اکنون 10 و نیم کیلومتر از این مسیر آماده بهره برداری شده است و در حال حاظر یک رام از قطارهای پیش بینی شده برای فاز یک بین ایستگاه نمازی تا ایستگاه میدان احسان به طول 10ونیم کیلومتر به صورت آزمایشی در تردد است.

اسدالله حاج‌زمانی با بیان اینکه این پروژه در فاز اول خط یك آماده بهره‌برداری است و با رسیدن سایر رام‌های قطار، در آینده‌ای بسیار نزدیك، رسما آغاز به‌كار خواهد كرد، اظهار کرد: 20 ملیارد تومان برای آزاد سازی واگن های باقی مانده فاز دو خط یک قطار شهری شیراز نیاز است.

وی افزود: اكنون نیز امكان این وجود دارد كه با استفاده از همین تعداد واگن در ساعت‌های محدودی از روز با هدف آشنایی شهروندان با فرهنگ استفاده از مترو، از این ظرفیت استفاده كنیم اما ترجیح می‌دهیم زمانی كار رسما شروع شود كه ظرفیت درحد نیاز شهروندان در این فاز باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: با استفاده از چهاررام قطار امكان جابه‌جایی 50 هزار نفر را در هر روز با استفاده از قطار شهری خواهیم داشت و می‌توانیم با فاصله‌ای حدود 15 دقیقه به شهروندان در ایستگاه‌ها سرویس بدهیم.

حاج‌زمانی با توضیح اینكه فعلا 10.5 كیلومتر از مسیر 24.5 كیلومتری خط یک قطار شهری شیراز آماده شده است، گفت: با راه‌اندازی این سیستم حمل و نقل به ازای هر یك كیلومتر بالغ بر 70 نفر اشتغالزایی خواهیم داشت و در كنار آن نیز اشتغالزایی غیرمستقیم را نیز باید لحاظ كرد.

وی با اشاره به اینكه در مسیر فاز اول خط یک، حدود 2.8 كیلومتر قطار روی سطح زمین حركت می‌كند، گفت: تردد قطار در این بخش از مسیر به‌نوعی تنوعی برای راهبران قطار خواهد بود تا حركت در تونل‌های تاریک به‌شكل مداوم آنها را خسته نكند.

حاج‌زمانی با بیان اینكه در ایستگاه میدان احسان امكانی برای پارك خودرو با 450 واحد پارك در نظر گرفته شده است، گفت: اگرچه ایجاد سیستم حمل و نقل مترو برای جایگزین كردن آن به‌جای استفاده از خودروهای شخصی است اما شهروندان ساكن در شهرك‌های شمالغرب شیراز می‌توانند با استفاده از خودرو‌های عمومی یا شخصی به محل ایستگاه احسان آمده و از این نقطه، از امكان قطار شهری استفاده كنند.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز سیستم‌های به‌كار گرفته شده را از جمله بهترین و به‌روزترین سیستم‌ها برشمرد و گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده، امكان مانیتورینگ تمام خطوط فراهم است از طرفی امكان استفاده از تلفن همراه در تمام مسیر و گالری‌ها و تونل‌ها وجود خواهد داشت.

حاج‌زمانی همچنین در مورد فاز دوم از خط یك نیز گفت: با اتمام فاز یك، هجمه‌ای را برای تكمیل فاز دوم از خط یك آغاز كرده‌ایم و برای تكمیل این مسیر حدود 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینكه در فاز دوم، تكمیل 5 ایستگاه از 8 ایستگاه پیش‌بینی شده در اولویت قرار دارد، گفت: ایستگاه‌هایی نظیر مدرس كه با هدف تخلیه مسافرانی كه از طریق پایانه مدرس وارد شیراز می‌شدند، احداث شده است، به‌دلیل جابه‌جایی این ترمیان در آینده، فعلا و در مرحله اول در دستور كار قرار ندارد.

حاج‌زمانی گفت: تنها در میدان امام‌حسین(ع) نیازمند انجام عملیات حفاری هستیم كه به همین واسطه ممكن است محدودیت‌هایی برای تردد خودروها در یكی دو مسیر از مسیرهای چندگانه ایجاد شود و البته این محدودیت‌ها پس از تصویب در شورای ترافیك، از قبل اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در عین‌حال تصریح كرد: حتی اگر محدودیتی در تردد و در بعضی مسیرهای میدان امام حسین(ع) ایجاد شود، تنها برای خودروهای سواری شخصی خواهد بود و شامل اتوبوس و تاكسی نمی‌شود.

حاج‌زمانی با یادآوری اینكه تمركز اعتباری برای تكمیل فاز دوم از خط یك قطار شهری شیراز است، گفت: اعتبارات این خط هیچ ارتباطی با اعتبارات خط دوم پروژه قطار شهری شیراز ندارد و مسیر تامین هزینه‌ها كاملا متفاوت و مجزا خواهد بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: برای شیراز 6 مسیر قطار شهری پیش‌بینی شده است كه مطالعات آن به سال‌ 1355 باز می‌گردد و در این مطالعات طرح قطار شهری (مترو) بهترین گزینه برای این شهر عنوان شده است.

حاج‌زمانی با تصریح اینكه در مسیر خط دوم قطار شهری نیز استفاده از منوریل تقریبا منتفی است، گفت: حتی شهرهایی نظیر كرمانشاه هم كه به‌دنبال ایجاد منوریل بودند اكنون ایجاد قطار شهری را دنبال می‌كنند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز همچنین گفت: یكی از 2 رام واگن باقیمانده در گمرك با توجه به وعده شركت فروشنده، تا هفته آینده ترخیص و به سمت شیراز حمل خواهد شد.

لازم به ذکر است که خبرنگاران و عکاسان رسانه های گروهی شهر شیراز به عنوان اولین گروه از مسافران متروی شیراز مسیر میدان نمازی تا میدان احسان را در شلوغ‌ترین ساعت روز، ظرف مدت 15 دقیقه طی كردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز