با همكاری ۲۷ مركز داخلی و خارجی؛

همایش علامه طباطبایی برگزار می‌شود

۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۵۵:۴۸
کد خبر: ۱۸۵۸۴۴
همایش علامه طباطبایی برگزار می‌شود
در برگزاری همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان، 27 مرکز در داخل و خارج کشور همکاری دارند که ویژه‌نامه‌ای در باره همایش منتشر خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی، در دیدار شورای سیاست‌گذاری و کمیته برنامه‌ریزی همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با آیت‌الله مصباح یزدی که در سالن جلسات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهارداشت: در دو سال پیش، از سوی گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه تصمیم گرفته شد تادرباره اندیشه‌های علامه طباطبایی و تفسیر المیزان  کاری انجام شود.

وی با بیان اینکه کارهای زیادی در این باره انجام شده  ولی با توجه به عظمت شخصیت علامه طباطبایی و تفسیر المیزان ،اندک است، ادامه داد: از جمله کارهایی که در این باره انجام شد، کار تحقیقی در راستای نگارش کتاب تفسیر تصنیف موضوعی المیزان بود که این کار با فعالیت 60 پژوهشگر و اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) آغاز شد که امید است در آینده نزدیک این اثر منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

قائم‌مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تولید نرم‌افزاری از کارهای مطالعاتی تفسیر تصنیف المیزان و ارائه آن به پژوهشگران گفت: در راستای تهیه مقالات، این نرم افزار کمک خوبی به پژوهشگران می‌کند که تا کنون پایان‌نامه‌ها و مقالات زیادی با تکیه بر طرح‌های پژوهشی این نرم‌افزار انجام پذیرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به تهیه محورهای همایش در 20 موضوع اصلی با 700 موضوع فرعی گفت: این موضوعات شامل تمامی رشته‌های علوم انسانی و اسلامی می‌شود.

وی اختصاص یافتن یکی از شماره‌های نشریات علمی تخصصی گروه‌های علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در باره اندیشه علامه طباطبایی(ره) از جمله کارها در راستای برگزاری همایش معرفی کرد و گفت: در برگزاری همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان، 27 مرکز در داخل و خارج کشور همکاری دارند که ویژه‌نامه‌ای در باره همایش منتشر خواهند کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دریافت 500 مقاله پژوهشی به دبیرخانه همایش گفت: در کنار این مقالات که به صورت فراخوان تهیه شده است، مقالاتی نیز از سوی اعضای هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در حال نگارش است.

وی درباره انتشار «کتاب شناخت المیزان» گفت: کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌های زیادی درباره تفسیر المیزان نگارش شده است که این کتاب، پژوهشگران را در باره این آثار آگاه می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: پیش از برگزاری همایش، 12 پیش نشست در قم، تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در دستور کار قرار گرفت که تا کنون 8 نشست برگزار شده و دیگر نشست‌ها نیز تا پیش از برگزاری همایش تشکیل خواهد شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان به دیگر برنامه‌ها در این عرصه اشاره کرد و گفت: دیدار با مراجع تقلید قم و اصفهان، برگزاری نشست‌های علمی و ‌دعوت از اندیشمندان داخلی و بین‌المللی در ارائه مقاله برای همایش به زبان‌های انگلیسی، فارسی، عربی، اردو و فرانسه، از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.
نظر شما