نرم افزار جامع الاحادیث در قم رونمایی شد

۱۳۹۳/۰۴/۱۵ - ۱۹:۱۰:۵۹
کد خبر: ۲۰۱۳۲۹
نرم افزار جامع الاحادیث در قم رونمایی شد
نرم افزار جامع الاحادیث با بیش از ۴۰۰ هزار حدیث شیعی و ۱۸۰ عنوان کتاب در قم رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت الاسلام محمد حسین بهرامی قائم مقام مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور امروز درنشست خبری با خبرنگاران با اشاره به رونمایی از نرم افزار جامع الحادیث گفت: مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نوردر سال 68 فعالیت خود را آغاز نموده که مهمترین زمینه فعالیتی این مرکز در حوزه علوم حدیث می‌باشد که محصولات مختلفی را ارائه کرده است.

وی افزود: مجموعه نرم افزاری نور1برای نخستین بار مسایل شیعه و بحارالانوار را ارائه و در مجموعه نور2 و نیم 500 جلد مصادر الحدیث علوم اسلامی را در برداشته است. 

قائم مقام مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نورادامه داد: در همین راستا مجموعه نرم افزار جامع الاحادیث 3 ونیم به همراه ترجمه تهیه و عرضه شده است.

حجت الاسلام بهرامی تصریح کرد: در بخش موضوعی نرم افزار موضوعی بحارالانوار بزرگترین دایرة المعارف حدیث شیعی است که در قالب موضوعی ارائه شده است.

وی یادآور شد: نرم افزارجامع الاحادیث دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که همه مصادر مهم احادیث شیعی با بیش از 180 عنوان کتاب حدیث شیعه در 280 جلد کتاب را در این نرم افزار و در قالب مجموعه‌ای حدیث محور ارائه کرده است.

قائم مقام مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور اظهار داشت: در گذشته این مجموعه به صورت کتاب حدیث موجود بوده که اکنون بیش از 400 هزار حدیث شیعی در نرم افزارجامع الاحادیث گنجانده شده است.

حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه بیشترین مخاطبان پایگاه نرم افزاری جامع الاحادیث مخاطبین تخصصی فعال در حوزه علوم حدیث می‌باشند خاطر نشان ساخت: این پایگاه قابلیتهای پژوهش خوبی را دارا است کسانی که با کتابخانه حدیث در ارتباط هستند با مراجعه به این نرم افزار می ‌توانند هر حدیثی را که در کتابخانه حدیث موجود است در این نرم افزار موجود می‌باشد.

وی افزود: در این نرم افزار برای نخستین بار احادیث شیعی در فضای نرم افزار و به صورت تفکیکی ارائه شده است.

قائم مقام مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور ابراز داشت: 415 هزار حدیث در کتب حدیث بیان شده که احادیث مربوط به هر یک از معصومین به تفیک و جداگانه انتخاب و در نرم افزار جامع الاحادیث گنجانده شده است.

حجت الاسلام بهرامی افزود: همچینین در این نرم افزار امکان دسته بندی بر اساس تشابه لفظی احادیث موجود بوده و هیچ حدیث تکرارای در این نرم افزا جستجو نمی‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: مخاطبان در این نرم افزار ‌می‌توانند حدیث دلخواه و مدنظر خود را به صورت موضوعی به همراه تمام جزییات از جمله ترجمه حدیث دریافت کنند.

قائم مقام مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور ادامه داد: تهیه و تنظیم این نرم افزار از جمله اسناد، روایات، تفکیک احادیث ائمه معصومین، تصیحی و اعراب گذاری حاصل تلاش دو دهه ازمتخصصین علوم و حدیث مرکز تحقسقات کامپیوتری نور است که با تلاش مستمر در سالهای اخیر به مرحله اجرا رسیده و به صورت پایگاه اطلاعات علوم حدیث در اختیار مخاطبین می باشد.

حجت الاسلام بهرامی در پایان با اشاره به چشم اندازهای آینده این مرکز گفت: بحث رجال، بحث و تبادل نظر کاربران، لغت و ..از دیگر طراح‌های تکمیلی نرمافزار جامع الاحادیث است که در آینده‌ای نزدیک به این نرم افزار اضافه خواهد شد.
نظر شما