آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با اعضای هیات علمی پردیس قم دانشگاه تهران

غرب فرهنگ خود را در علوم جدید جاسازی کرده است

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۵:۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۲۲۵
غرب فرهنگ خود را در علوم جدید جاسازی کرده است
یكی از مراجع عظام تقلید قم گفت: غرب گاهی به عمد فرهنگ خود را در علوم جاسازی می‌کند و اصرار دارد فرهنگ خود را از طریق علوم جا بیندازند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس و اعضای هیأت علمی پردیس قم دانشگاه تهران گفت: زمانی علم از شرق به غرب می رفت و بعد به دلایلی قضیه وارونه شد. کتاب های زیادی درباره تاریخ تمدن اسلامی نوشته شده که بسیاری را غربی ها نوشته اند.

وی تصریح کرد: در دورانی که غرب در تاریکی قرون وسطی به سر می برد شرق در دوران نهضت علمی بود، گرچه برخی متعصبان غربی منکر آن هستند؛ ولی این حقیقتی است که نمی توان آن را انکار کرد؛ هم اینک نشانه های زیادی وجود دارد که بسیاری از اصطلاحات غربی ریشه در علوم اسلامی دارد.

وی تاکید کرد: دانشجویان ما باید بدانند تاریخ علوم اسلامی بسیار غنی و قوی است و ما باید به همان نهضت علمی و جهش های علمی برگردیم.

آیت الله مکارم شیرازی گفت در قرن اخیر علم از اروپا به سوی شرق آمد و در نتیجه زیربنای دانشگاه ها غربی و بسیاری


” خوشبختانه اخیراً در نظام جمهوری اسلامی ایران جهش خوبی در تولید علم آغاز شده که امیدواریم این حرکت علمی روند رو به رشدی داشته باشد تا در آینده همان جهش و نهضت علمی را شاهد باشیم. “از برنامه‌ها متاثر از فرهنگ غرب شد. غرب گاهی به عمد فرهنگ خود را در علوم جاسازی می‌کند و اصرار دارد فرهنگ خود را از طریق علوم جا بیندازند.

وی ادامه داد: خوشبختانه اخیراً در نظام جمهوری اسلامی ایران جهش خوبی در تولید علم آغاز شده که امیدواریم این حرکت علمی روند رو به رشدی داشته باشد تا در آینده همان جهش و نهضت علمی را شاهد باشیم.

این مرجع تقلید گفت: دانشگاه و حوزه در سرنوشت جامعه بسیار تاثیر گذار هستند؛ زیرا این دو نهاد علمی مدیران را تربیت و به جامعه تحویل می دهند، اگر خدای نکرده فرهنگ مادی و دین ستیز غربی میان دانشجویان ما رسوخ کند و با این فرهنگ تربیت شوند، مشخص نیست که آینده جامعه ما چه خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین وظیفه استادان و اعضای هیأت های علمی در تربیت دانشجویان متعهد بسیار سنگین است و باید در این زمینه تلاش فراوانی انجام دهند.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: اگر بخواهیم دانشگاه ما مستقل و اسلامی باشد باید به برنامه‌های آموزشی، متون درسی و استادان دانشگاه های آن نظارت بیشتر شود؛ زیرا استقلال دانشگاه در سایه این سه شرط به دست می‌آید.

وی تاکید کرد: غرب هرگز دانشگاه، اقتصاد و سیاست مستقل را نمی پسندد و ما باید تلاش کنیم استقلال خودمان را در همه زمینه ها به دست آوریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز