حجت الاسلام ساجدی خبر داد

تدوین كتاب «اولویت‌های پژوهشی در حوزه دین»

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۳:۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۲
تدوین كتاب «اولویت‌های پژوهشی در حوزه دین»
مدیركل مطالعات پژوهشی معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه گفت: كتاب «اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های علمی و اجرایی كشور در حوزه دین» تدوین شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام‌ محمد ساجدی مدیركل مطالعات پژوهشی معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه گفت: با وجود اینكه حوزه‌های علمیه بیش از هزار سال سابقه دارد اما تشكیلات مدیریت آن سازمان نوپایی است و حوزه علمیه قم بعد از پیروزی انقلاب سازمان مدیریتی را ایجاد كرد.

وی ادامه داد: معاونت پژوهش مركز مدیریت‌های حوزه علمیه نیز 12 سال سابقه فعالیت دارد و از جمله مدیریت‌های مستقر این معاونت مدیریت مطالعات پژوهشی است كه با اتكای اندوخته‌ غنی حوزه‌های علمیه و با استفاده از تجربیات سایر دستگاه‌های ملی و بین‌المللی پیشرفت‌هایی داشته است.

مدیركل مطالعات پژوهشی معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه یادآور شد: پژوهشگران حوزوی به طور مستقل و خودکفا فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی خود را انجام می‌دهند. نقش معاونت پژوهشی نقش مدیریتی است كه هماهنگی‌های لازم را ترتیب می‌دهد، ضوابط، استانداردها و شاخص‌ها را تدوین می کند و در مجموع تلاش می کند نقش مدیریتی خود را ایفا كند.

وی خاطرنشان كرد: وظایف معاونت پژوهش كه به تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه رسیده است، 30 بند دارد كه برخی از آنان با وظایف مدیریت مطالعات پژوهش مرتبط است كه طراحی، استقرار و بهسازی نظام جامع پژوهش، مطالعه و پژوهش برای مدیریت علوم حوزوی، نیازسنجی و تعیین اولویت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه، تعیین شاخص‌ها و استانداردهای نظام حوزه پژوهش حوزه‌های علمیه و پیشنهاد برنامه‌های كلان بلند مدت و میان مدت از جمله آن است.

حجت‌الاسلام ساجدی با بیان اینكه ماموریت دفتر مدیریت پژوهشی انجام مطالعات مربوط به امر پژوهش و تولید دانش‌های حوزوی است، یادآور شد: مدیریت پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه متشكل از پنج بخش نیازسنجی پژوهشی، استانداردسازی پژوهشی، توسعه علوم، ارزیابی پژوهش و سیاست‌گذاری پژوهش است.

مدیركل مطالعات پژوهشی معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه اذعان داشت: دفتر مدیریت مطالعات پژوهشی نرم‌افزارهای موردنیاز معاونت شامل استانداردها، ضوابط و اولویت‌ها را تولید كرده و بخشی از آن را در اختیار سایر مدیریت‌های معاونت و برخی را به طور عموم منتشر كرده كه در حكم راهنمایی برای پژوهشگران قرار می‌گیرند.

وی در ادامه اظهار داشت: معاونت پژوهش در دوره جاری دارای برنامه میان مدت است كه این برنامه شامل هشت اولویت در سه گروه الف، ب و ج است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی افزود: با توجه به محدودیت فرصت‌ها، امكانات، منابع مالی و اعتباری و نیروی انسانی برای آنكه معاونت بتواند مهم‌ترین برنامه را در دستور كار خود قرار دهد پس از یك سلسله كارهای مطالعاتی سند اولویت برنامه‌های میان مدت معاونت را تدوین كرده كه در راس آن تدوین نقشه جامع راه تولید دانش بوده است.

مدیركل مطالعات پژوهشی معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه با اشاره به اولویت‌های دیگر تصریح كرد: تحقق كلان نظام پژوهشی از طریق فرهنگ‌سازی، طراحی كلان نظام و اجراسازی، طراحی و استقرار نظام تعاملات علمی معاونت پژوهش با دستگاه‌های بیرون حوزوی و ارتقای جایگاه معاونت‌ پژوهش حوزه در نظام علمی كشور از دیگر اولویت‌های مورد توجه این دفتر است.

وی بیان داشت: حوزه‌های علمیه یك نهاد خودجوش در مسایل علمی و فعالیت‌های پژوهشی است اما ارتباط و تعامل سازمانی ما در سطح ملی خوب نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز