رییس مجلس شورای اسلامی هشدار داد

فشار آمریكایی‌ها بر مردم بحرین به ضرر آنها تمام می‌شود

۱۳۹۰/۰۱/۱۹ - ۱۴:۴۳:۰۰
کد خبر: ۳۳۹۱۶
فشار آمریكایی‌ها بر مردم بحرین به ضرر آنها تمام می‌شود
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دفاع آمریكا از دیكتاتورها گفت: فشار آمریكایی‌ها بر مردم بحرین به ضرر آنها تمام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، علی لاریجانی كه به قم سفر كرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به پروژه آبرسانی به قم گفت: امید است این پروژه به زودی به بهره‌برداری برسد و كام مردم به آب گوارا شیرین شود.

وی در ادامه به پیگیری مشکلات کشاورزان قمی اشاره کرد و بالا بودن قیمت برق را از جمله این مشکلات برشمرد که طی مذاکراتی که با وزیران مربوطه صورت گرفت قرار شد قیمت آن به‌گونه‌ای تعیین شود که کشاورزان قدرت پرداخت داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات اخیر منطقه اشاره کرد  و گفت: مجموعه خیزش‌های مردمی که در منطقه و شمال آفریقا شکل گرفته، یک باور واقعی را در بین قدرت‌مندان باید به وجود آورد. این مسأله چیزی نیست که با چند قرص مسکن قابل رفع باشد.

وی تاکید کرد: مطالبات ملت‌های مسلمان خواسته‌های واقعی هستند که کشورهای اروپایی چند قرن قبل به آن رسیدند اما این حق پس از جنگ جهانی اول و دوم با زور غرب از مردم منطقه سلب شد.

لاریجانی با بیان اینکه ملت‌های مسلمان دموکراسی و حق رای در تعیین سرنوشت خود می‌خواهند که امر عجیب و غریبی نیست، خاطرنشان ساخت: انتظار از اروپا و آمریکا این است که مدافع خواستی باشند که چند قرن قبل برای مردم خودشان آن راتامین کردند.

وی یادآور شد: علت آنکه جمهوری اسلامی پیگیر این موضوع است و از خیزش‌های مردم مسلمان منطقه دفاع می‌کند، این است که احقاق آن حق طبیعی مردم است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه کشورهای غربی به ویژه آمریکا در این قضایا از دیکتاتورها دفاع می‌کنند، تصریح کرد: دفاع از حاکمان دیکتاتور از سوی غرب به وجهه آنان خیلی صدمه می‌زند چون در قرن 21، هنوز با حمایت از سلاطین حرف‌های قرن 19 را تکرار می‌کنند.

وی افزود: مردم بحرین اکنون در فشار مضاعفی قرار گرفته‌اند، هم آمریکایی‌ها فشار می‌آورند و هم برخی کشورهای منطقه، که البته به ضرر خودشان است. چون نفرت از ایالات متحده به این کشورها نیز در حال تسری است.

وی تاکید کرد: در موضوع بحرین، لیبی و یمن توجه به خواست مردم هم به نفع قدرت‌های جهانی و هم حکام منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: موضع ایران در این وادی همواره روشن بوده، چون مخالف اینگونه دخالت‌ها و ستم ها هستیم که کشورهای غربی و حکام منطقه بر ملت‌های مسلمان روا می‌دارند.

لاریجانی تصریح کرد: اگر این شگردهای شیطنت‌آمیز ادامه یابد قطعا غرب و عمال آنها با یک خواست مضاعفی مواجه خواهند شد؛ بنابراین اصرار روی این رویکرد به نفعشان نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی در مورد اظهارات ضدایرانی وزیر امور خارجه و رییس پارلمان اردن نیز اظهار داشت: صحنه فعلی منطقه، صحنه فرافکنی نیست آنچه که در متن موضوع است از خواست مردم برای تامین حقوق اولیه آنها در رابطه با دموکراسی و تعیین سرنوشت به دست خودشان حکایت می‌کند.

وی افزود: مقاماتی که در این رابطه علیه ایران اظهار نظر می‌کنند باید ببینند که حرفشان چقدر با این موضوع تطابق دارد. مشکل مقامات یاد شده با تمسک به چند مساله حاشیه‌ای حل نمی‌شود.

رییس مجلس با اشاره به ادعاهای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه ایران اگر از تحرکات بحرین حمایت می‌کند به خاطر تشیع است، متذکر شد: مردم بحرین شیعه هستند امامسلمانند و نباید به خاطر شیعه بودن تحت ظلم قرار بگیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران از قیام‌های مردم مصر، تونس و یمن نیز حمایت کرد در حالی‌که اکثریت مسلمانان آن کشورها اهل تسنن هستند؛ بنابراین موضوع ایران بحث فرقه‌ای نیست بلکه از منظر انسانی به مسایل نگاه می‌کند.

لاریجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی با هیچ کشوری دشمنی ندارد و با همه رابطه دوستانه خود را ادامه می‌دهد اما ملت‌های کشورهای مسلمان خواسته‌هایی طبیعی دارند که باید مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: خواسته حقوقی مردم را نباید با گلوله جواب داد. کسی که در حاکمیت است نباید علیه ملت خود سلاح به کار برد. از این رو جمهوری اسلامی از مردم بحرین، تونس، لیبی، یمن و مصر دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی مقامات کشورهای عربی می‌خواهند قیام‌های منطقه را وارد تفرقه‌افکنی کنند، خاطرنشان ساخت: این راه حل مشکل نیست مگر با حضور نظامی سایر کشورها در بحرین اوضاع آرام شد؛ بلکه بغض مردم آن کشور را بیشتر کرد.

نظر شما