آیت‌الله مصباح‌یزدی در دیدار با رحیم صفوی:

شیطان به دنبال القای طرز فکری انحرافی در جامعه است

۱۳۹۰/۰۲/۲۹ - ۱۹:۰۱:۰۰
کد خبر: ۴۹۴۰۸
شیطان به دنبال القای طرز فکری انحرافی در جامعه است
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: باید نسبت به حوادث و فتنه‌ها حساس باشیم و بدانیم كه شیطان به دنبال القای طرز فكری انحرافی در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان در دیدار با سردار رحیم صفوی و جمعی از سرداران سپاه پاسداران، درباره نگرش اسلام نسبت به جهان گفت:‌ بینش اسلام این نکته را الهام می‌کند که مسیرهای پر پیچ و خم و پرفراز و نشیبی برای افراد و گروه‌ها و جوامع وجود دارد که برای رسیدن به سر منزل مقصود و قرب الهی، باید از این مسیرها با سلامت عبور کرد. و به همین دلیل است که حوادث پیش‌بینی نشده و غافل‌گیر کننده اتفاق می‌افتد و شیطان در صدد است در این موقعیت‌ها، هم افراد و هم جامعه را به انحرافات خطرناک سوق دهد.

آیت‌الله مصباح تأکید کرد:‌ هر چه سطح کمال افراد واجتماع بالاتر رود، امتحانات سنگین‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و سختی امتحان دلیل رشد جامعه است تا پاداش بالاتری به دست آید.

وی اظهار داشت: برقرای نظام اسلامی زیر سایه رهبری و نائب امام زمان (عج) از نعمت‌ها و موهبت‌های ویژه الهی است بنابراین وظیفه ما در چنین جامعه‌ای سخت‌تر است و امتحانات الهی نیز شکل خاص‌تری پیدا می‌کند.

وی دو اصل کلی مرتبط با جامعه اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: باورها، اعتقادات و بینش‌های ما نسبت به خود، جامعه و جهان هستی و هم‌چنین گرایش‌ها از عواملی است که باید مراقب آنها بود و محتاطانه عمل کرد، و از باورهای غلط و گرایش‌های انحرافی که انسان را از اهداف اصیل دور و سرگرم لذت‌های زودگذر می‌کنند پرهیز کرد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به گذشت بیش از چهارده قرن از ظهور اسلام، یادآور شد: استفاده از تجربیات دوران طولانی، ملت ما را آماده کرده تا از بسیاری از امتحانات سربلند بیرون بیاید و توطئه‌های شیطانی را خنثی کند؛ زیرا سختی‌هایی که از سوی بیگانگان و مزدوران داخلی بر ملت ما تحمیل شده، ‌موجب شده تا مردم در راه حفظ نظام اسلامی فداکاری کنند و چه بسا دلیل این‌که امام خمینی (ره) این ملت را از مسلمانان صدر اسلام بهتر معرفی کردند همین باشد.

وی اضافه کرد: در مقابل این فتنه‌های پیچیده، بسیاری از افراد زیرک و با فراست هم فریب می‌خورند و باید برای نجات از این فتنه‌ها به فضل الهی و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام امید داشت.

وی ادامه داد: استفاده از همین تجربیات اخیر هم، نیاز به تدبر و عبرت‌گیری دارد، چرا که هر گاه مردم احساس مسئولیت را رها کردند و خود را نسبت به حوادث بی‌تفاوت نشان دادند، شیطان بر آن‌ها مسلط می‌شود. بنابراین باید خیلی هشیار باشیم، حساسیت نشان داده، وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت:‌ از طرف دیگر شیطان با این تجربیات طولانی که از فریب انسان‌های مختلف به دست آورده، می‌داند از کجا شروع کند.
او از نقطه‌ای بسیار کم‌رنگ شروع می‌کند وتدریجا پیش می‌رود به طوری که حساسیتی ایجاد نشود و بعضی‌ها هم به خاطر صداقت و صفا و اندکی سادگی، حساسیتی نشان نمی‌دهند؛ یا توجیه می‌کنند و یا گمان می‌کنند که مبارزه با این انحرافات به هزینه‌هایش نمی‌ارزد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها نسبت به خطر اطلاع دارند ولی آن را ساده می‌انگارند و مسامحه می‌کنند، بعضی هم که عمق خطر را بیشتر درک می‌کنند، ‌به خاطر تعلق به گروه خاص، واکنش به خطر را به مصلحت گروه خود نمی‌بینند و عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.

عضو مجلس خبرگان اضافه کرد: ‌تنها افراد اندکی هستند که چشم تیزبینی دارند، خطر را می‌بینند، آینده‌اش را درک و ارزیابی می‌کنند و طبعا حساسیت نشان می‌دهند، اما غالبا با چنین افرادی رفتارهای نامهربانانه می‌شود، و این نامهربانی‌ها نه تنها از سوی دشمنان بلکه گاهی اوقات از طرف دوستان نیز دیده می‌شود که جای تعجب دارد.

آیت‌الله مصباح تصریح کرد:‌ ما باید به این هشدارها توجه كنیم، مخصوصا اگر تجربه مثبتی نسبت به این هشدارها در گذشته وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت:‌ در چند سال اخیر، چنین احساسی پیش آمده كه خطری پیچیده نسبت به اساس فكری جامعه در حال شکل‌گرفتن است و شیطان تمام تجربیات وحیله‌های خود را به كار گرفته تا طرز فكری انحرافی را در جامعه القاء كند.

استاد اخلاق حوزه علمیه به نقطه شروع این تفكر اشاره كرد وگفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی كه با بینش عمیق و درك خاص امام (ره) نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی و مدیریت شایسته ایشان و هم‌دلی و یكپارچگی ملت به‌وقوع پیوست، دشمنان کوشیدند نقش امام (ره) را در ایجاد این تحول عظیم اسلامی كم‌رنگ كنند.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد:‌ ظهور یك رهبر دینی و نفوذ فوق‌العاده او در توده مردم، ‌دشمنان را نسبت به روحانیت حساس كرد بنابراین کوشیدند از این محبوبیت ونفوذ جلوگیری كنند و تفكر ضد روحانیت را در میان اقشار جامعه رواج دهند.

وی ادامه داد: استراتژی قطعی شیطان این است كه بتواند مرتبه و قداست روحانیت شیعه را تضعیف كند چون تنها راه تضعیف اقتدار اسلام و دور كردن جامعه از خداوند، تضعیف روحانیت است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به چند نمونه از این اقدامات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان كرد:‌ قدم اول در القای این تفكر، سعی در کاستن از محبوبیت روحانیت با بزرگ جلوه دادن نقاط ضعف برخی روحانیان و حتی لغزش‌های ایشان در تكلم و پوشش، و قدم دوم مطرح كردن اسلام منهای روحانیت بود.

آیت الله مصباح یزدی اضافه كرد: این استراتژی تمام نشده و امروز هم با الگو قرار دادن اروپا در كنار زدن كلیسا، تلاش می‌كنند تا روحانیت را مانع پیشرفت ایران جلوه دهند و با این ایده، درصدد كنار گذاشتن روحانیت و القای تفكر ضد روحانیت در جامعه هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد:‌ امام خمینی (ره) ایران را برای اسلام می‌خواست، اما این گروه اسلام را فدای ایران می‌كنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تأكید كرد:‌ كمال استادی این شیاطین در اینجا ظاهر می‌شود كه با القای این فكر كه امام زمان (عج) كشور را اداره می‌كند، سعی در تضعیف جایگاه ولی‌فقیه دارند و نیاز به وجود ولی‌فقیه را زیر سؤال می‌برند.

وی اظهار داشت:‌ این طرز فكر به سمتی در حال حركت است كه می‌گوید ما با رابطه‌ای معنوی می‌توانیم خواسته امام زمان (عج) را به دست آوریم و كشور را بی‌واسطه و بدون نیاز به متخصصان اسلام‌شناس اداره كنیم.

آیت‌الله مصباح تصریح كرد: این خطر بزرگی است كه به نام اسلام، با استفاده از خون شهیدان و بعد از تحمل این همه سختی‌ها بگویند انتخاب شدن چنین کسی که نه شناخت درستی از اسلام دارد و نه سوابق روشنی در انقلاب، مرتبه‌ای از ظهور است! بدین ترتیب شیطان وسایلی فراهم كرده كه در دل یك كشور اسلامی با شعارهای دینی، نطفه یك حركت ضد اسلامی منعقد شود.

وی افزود: اکنون اگر احتمال ضعیفی هم بدهیم که شیطان چنین نقشه‌ای كشیده است، باید حواسمان جمع باشد، احتیاط كنیم و نسبت به حوادث و فتنه‌ها حساسیت وعكس العمل مناسب انجام دهیم.

نظر شما