افتخارات فیلمسازان کردستانی ادامه دارد؛

نمایش فیلم من یک مزدور سفید هستم در جشنواره بین‌المللی آمستردام

۱۳۹۱/۰۹/۰۱ - ۱۸:۰۳:۵۵
کد خبر: ۱۰۷۲۴۹
نمایش فیلم من یک مزدور سفید هستم در جشنواره بین‌المللی آمستردام
فیلم مستند «من یک مزدور سفید هستم» به کارگردانی «طاها کریمی» در بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام «ایدفا» در کشور هلند به نمایش در می‌آید.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان، فیلم مستند «من یک مزدور سفید هستم» به کارگردانی «طاها کریمی» و به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و با حضور این کارگردان جوان بانه‌ای در چهار سانس مختلف در بخش رقابتی «پانوراما: بازتاب تصاویر» در بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام «ایدفا» در کشور هلند به نمایش در می‌آید.

این جشنواره که یکی از مهم‏ترین جشنواره‏های مستند جهان به شمار می‎رود با حضور فیلم‌های مستندی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در بخش‎های مختلف رقابتی و غیر رقابتی، مروری بر فیلم‌های برگزیده 25 سال گذشته این جشنواره و میزگردهای تخصصی با حضور مستندسازان سرشناس جهان در مورد سینمای مستند در کشور هلند برگزار می‌شود.
 
فیلم «من یک مزدور سفید هستم» در آخرین حضور خود در دو بخش جنگ مسابقه ملی و بخش بین‌الملل ششمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین فیلم مستند بلند را از آن خود کند. این مستند بلند در نخستین حضور بین‌المللی خود، در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم «گلف» به نمایش درآمد و توانست جایزه دوم بهترین فیلم مستند بلند بخش«خلیج» را از آن خود کند.
 
این فیلم در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم«کوریتیبا» در شهر بندری کوریتیبا در برزیل به نمایش درآمده است. مستند بلند «من یک مزدور سفید هستم» روایت مردی قابل تأمل به نام «سعید جاف» است که در عملیات نسل‌کشی کردهای عراق تحت عنوان «انفال» توسط رژیم بعث به ریاست صدام حسین؛ فرمانده یکی‌ از گردان‌ها بوده است، وی معتقد است که جان هزاران نفر را از مرگ حتمی نجات داده و اکنون خود را بی‌گناه می‌داند.

در عملیات نسل‌کشی انفال و در طی هشت مرحله، 182 هزار نفر بی‌گناه از کردهای عراق توسط رژیم بعث در گورستانهای دسته جمعی مدفون شدند که تاکنون تنها 185 گور دسته جمعی در عراق کشف شده است.
 
سعید جاف در مستند «من یک مزدور سفید هستم» با یک دوربین ویدیویی به روستاهای منطقه «گرمیان» در اقلیم کردستان عراق می‌رود و یکی یکی دنبال شاهدان خود می‌گردد؛ آنها را مقابل دوربین خود می‌نشاند و از چگونگی نجاتشان می‌پرسد.

نظر شما