رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه:

معادن سنگ‌های تزئینی کرمانشاه از بهترین‌ها در کشور هستند

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۳:۵۴:۰۹
کد خبر: ۲۶۰۴۸۳
معادن سنگ‌های تزئینی کرمانشاه از بهترین‌ها در کشور هستند
سود تسهیلاتی مصوبات سفر مقام معظم رهبری برای جامعه صنعتی کرمانشاه کاهش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با انتقاد از خام‌فروشی سنگ تزئینی در کرمانشاه گفت: متاسفانه برخی از استان‌های دیگر سنگ‌های تزئینی ما را می‌خرند و پس از فرآوری با قیمت بسیار بیشتر به ما می‌فروشند.

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، مهندس رضا رحیمی اظهار داشت: پتانسیل خوب سنگ‌های تزئینی کرمانشاه که در زون زاگرس رورانده واقع شده است.

وی افزود: تعداد پروانه‌های بهره برداری معادن سنگ‌های تزئینی و انواع مرمریت و دولومیت را 53 مورد است.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از روش‌های غیراصولی استخراج سنگ‌های تزئینی کرمانشاه انتقاد کرد و گفت: این کار باید به جای استفاده از انفجار که باعث تخریب منابع می‌شود، از طریق سیم برش انجام گیرد.


رحیمی ادامه داد: واحد فرآوری مدرن و بزرگی برای فرآوری سنگ‌های تزئینی در استان نداریم .

وی افزود: ما در بخش سنگ‌های تزئینی هم مانند بسیاری از مواد معدنی دیگر درگیر خام‌فروشی هستیم.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: تنها واحدهایی که در حوزه سنگ تزئینی کرمانشاه کار می‌کنند، دو یا سه واحد سنگ‌بری هستند که ظرفیت بسیار کمی هم دارند.


رحیمی ادامه داد: این شرایط باعث شده بسیاری از استان‌های مرکزی سنگ‌های تزئینی ما را به قیمت پایین خریداری کنند و پس از برش و فرآوری با قیمت چند برابری دوباره به ما بفروشند تا برای نمای ساختمان از آن استفاده کنیم.


وی هدر رفت ثروت را از جمله پیامدهای این خام‌فروشی دانست و افزود: این شرایط فرصت اشتغال را نیز از جوانان ما می‌گیرد.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: راه‌اندازی واحدهای سنگ‌بری و فرآوری سنگ بزرگ، با روش‌های لیزری و ظرفیت زیاد ظرورت دارد.

رحیمی ادامه داد: در مورد فوق فراخوان داده‌ایم تا سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند پای کار بیایند، اما هنوز به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم.


وی افزود: سرمایه‌گذارانی که استقبال کنند، می‌توانند از تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی بهره‌مند شوند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: محوری‌ترین برنامه و مژده در ایام دهه فجر برای صنعت کرمانشاه راه‌اندازی دوباره 36 واحد از 220 مرکز تعطیل صنعتی در استان و همچنین پیگیری بازگشت مصوبات تجاری سفر مقام معظم رهبری به این خطه با حداقل سود بانکی است.
رحیمی ادامه داد: بهترین مژده همزمان با گرامیداشت دهه فجر در کرمانشاه برای شهروندان، حیات دوباره واحدهایی همچون تولید روغن نباتی، رب گوجه و ... با اشتغالزایی بیش از 200 نفر، آغاز بکار واحدهای نیمه فعال شهرک های صنعتی و بازسازی رسمی واحد تولید اسید سیتریک که بهترین اسید سیتریک دنیا را تولید می‌کند، می‌باشد.
وی افزود: طی نه ماه اخیر علاوه بر تلاش در مسیر راه‌اندازی این واحدها در دهه فجر، حدود 25 واحد دیگر هم با سرمایه‌گذاری 330 میلیارد ریال و اشتغال زایی مستقیم 337 نفر راه‌اندازی شده بودند و در همین راستا قصد داریم با ایجاد فضای مساعد جذب تسهیلات آسان و همچنین فضای ایمن برای تجار بخش خصوصی، جانی تازه به واحدهای صنعتی کرمانشاه ببخشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نگاه دانش محور در بطن صنعت و تجارت استان را جزء اولویت های کاری خود ذکر کرد و گفت: با تدوام حضور فعال و ارتباط بیشتر با جامعه علمی، دانشگاه‌ها و پژوهشگران استان سعی براین مهم قرار گرفته که با ایجاد آشتی و اعتماد دوطرفه بین جامعه صنعتی و علمی مسیر رشد و رونق اقتصادی را هر چه زودتر طی کنیم.
رحیمی ادامه داد: استفاده از تجارب مراکز دانش بنیان و بها دادن به ایده‌های کارآفرینان یکی از ارکان مهم توسعه صنعتی کرمانشاه محسوب می‌شود.

وی افزود: در ادامه همین مسیر هم توانسته‌ایم موفقیت‌های قابل توجهی را در زمینه تولید صنایع غذای، کشاورزی و پتروشیمی استان کسب کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: مصوبات و تسهیلات خوبی در طی سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به بخش صنعت کرمانشاه تعلق گرفته بود که متاسفانه از سود بانکی بالایی برخوردار بود و طی این مدت با رایزنی‌ها و حمایت‌های ویژه استانداری توانستیم سود تسهیلاتی این طرح‌ها را به 8 درصد کاهش دهیم.
رحیمی ادامه داد: در بعد دیگر این مصوبات از محل کمک‌های فنی و اعتباری سفر رهبر (مدظل‌العالی) به کرمانشاه میزان 100 میلیارد تومان تصویب شده بود که متاسفانه در گذشته به دلیل عدم پیگیری در حال مسیر از بین رفتن قرار داشت و خوشبختانه با حمایت همه جانبه مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی موفق به بازگشت این رقم در بودجه سال 94 برای استان شدیم.
وی کل پیشرفت طرح‌های مصوب صنعتی حاصل از سفر رهبری به استان را در بخش ایران خودرو تنها 10 درصد عنوان کرد و افزود: این عدم پیشرفت به علت ناهماهنگی‌ها و بروز اختلافاتی با حوزه تامین اجتماعی بود که خوشبختانه در این زمینه هم توانستیم به توافقات و تفاهم‌های لازم دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه درباره پروانه‌های بهره‌برداری استان کرمانشاه گفت: تاکنون 903 فقره پروانه بهره‌برداریبا اشتغالزایی کلی 28 هزار نفر اعطا شده که در همین زمینه دارای رتبه 24 در میان استان‌های کشور است و به لحاظ سرمایه‌گذاری سه هزار و 388 میلیارد تومان در واحدهای صنعتی جذب اعتبار شده که کرمانشاه را در رتبه هفدهم کشوری قرار داده است که از این میزان بطور کلی در مجموع سال جاری تاکنون 254 فقره پروانه فعالیت با اشتغالزایی دو هزار و 700 نفر صادر شده است.
رحیمی بیشترین واحدهای فعال استان را مربوط به واحدهای کانی غیرفلزی دانست و گفت: تولید سیمان، سنگ‌شکن‌ها و واحدهای فعال حوزه خاک و معدن ازجمله این واحدها هستند که 29 درصد از کل واحدها صنعتی استان کرمانشاه در این حوزه قرار دارند و در رتبه بعدی واحدهای شیمیایی با کسب 26 درصد قرار دارند و البته کمترین واحدها در حوزه نساجی، پوشاک و چرم می‌باشند.

وی با بیان خبر که جوازهای تأسیس به عنوان شاخصی برای علاقه‌سرمایه‌گذاری می‌شود، افزود: در این زمینه استان کرمانشاه دارای رتبه 19 کشوری و در زمینه اشتغال برآورد شده این جوازها رتبه 17 کشوری را دارد که البته بیشترین آنها مربوط به واحدهای صنعتی کانی غیرفلزی بوده است و در رتبه‌های بعدی 32 جواز تأسیس فنی و مهندسی و 49 پروانه خدمات فنی و مهندسی و همچنین 10 گواهی تحقیق و توسعه در استان کرمانشاه صادر شده است.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: 21 شهرک و ناحیه صنعتی در استان کرمانشاه وجود داردو

 رحیمی ادامه داد: مشکل تغییر کاربری شهرک زاگرس رفع و در حال حاضر فاز اول آن آماده بهره‌برداری است و هیچ یک از شهرک ها از نظر تامین امکانات اولیه همچون گازرسانی، آب، برق و ... مشکلی نادشته و همچنین در جذب منابع صندوق توسعه ملی رتبه 17 کشوری را دارد.

 

 


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز