برگزاری همایش منطقه‌ای در هرسین

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۴:۴۹:۴۷
کد خبر: ۲۶۰۵۰۰
برگزاری همایش منطقه‌ای در هرسین
هرسین از نظر تاریخی داری پیشینه‌ای بسیار دیرینه و کهنی است، ولی با این وجود از شهرستان‌های محروم در استان کرمانشاه است

دومین جلسه کمیته علمی نخستین همایش منطقه‌ای شهرستان هرسین از نگاه فرهنگ و اقتصاد با حضور یاور محمدی فرماندار شهرستان هرسین؛ دکتر قدرت‌الله احمدیان ریاست محترم دفتر آموزش و پژوهش استانداری استان کرمانشاه، دکتر فرشید نادری، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی مرکز هرسین و جمعی از اساتید دانشگاه‌های این استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، دکتر فرشید نادری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان هرسین در مورد کارها و امور مقدماتی این همایش گفت: تمام کارهای لازم این همایش برای برگزاری برنامه منسجم و کارآمد در حال انجام است و اقدامات ارزشمندی در این باره صورت گرفته است که موجب نزدیکی بخش‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی با دانشگاه آزاد اسلامی مرکز هرسین خواهد شد

وی افزود: در این بین باید از حمایت‌های یاور محمدی، فرماندار محترم شهرستان هرسین در زمینه هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن این همایش تقدیر و تشکر کنم که از آغاز به کار این همایش همواره مشوق ما بودند.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی هرسین گفت: افتخار داریم که در این همایش این دانشگاه در آینده‌ای نزدیک میزبان بسیاری از نخبگان، مفاخر و چهره‌های فرهنگی و ایران شناسان به نام خواهد بود.

معتمدی دبیر اجرایی  این همایش نیز گفت: این همایش در روزهای نخستین به صورت مردمی شکل گرفته است، و مردم در شکل‌گیری این همایش نقش به سزایی را داشتند و مشوق اصلی برای برگزاری این همایش مردم شهرستان هرسین هستند و این کمبود و ضرورت علمی که تاکنون نگاهی علمی به ساختار فرهنگی و اقتصادی شهرستان هرسین به شکل چشم گیری نشده است.

وی افزود: این ضرورت و نقصان علمی از مهم ترین دلایل گزینش عنوان هرسین از نگاه فرهنگ و اقتصاد بود که با گرد هم آیی از نخبگان علمی و فرهیختگان شهرستان هرسین از نگاه فرهنگ و اقتصادی بررسی و شناسایی خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش منطقه‌ای هرسین گفت: بسیاری از مدیران بخش خصوصی و کارخانه‌ها برای برگزاری این برپایی این همایش اعلام همکاری داشته‌اند.

معتمدی ادامه داد: به همین منظور طرحی از روز اول تهیه کردیم که در قالب همایش به این موضوع نگاه علمی تر داشته باشیم.

وی افزود: موضوع برگزاری همایش منطقه‌ای هرسین شناسی را نخستین بار با حجت‌الاسلام وحید احمدی، نماینده‌ی شهرستان مطرح کردیم و ایشان نیز استقبال و علاقه مندی خود را در این زمینه اعلام کردند، لذا کارهای اجرایی این همایش وارد فاز اجرایی خود شد.

معتمدی ادامه داد: در روزهای ابتدایی این تصمیم‌گیری، برخی از دوستان فکر می کردند و اعتقاد داشتند که برگزاری چنین همایشی با این وسعت در هرسین امکان پذیر نیست، ولی بعد از مدت زمان کوتاهی این نگاه تغییر پیدا کرد و امروز به این موضوع رسیده ایم که باید بین صنعت و دانشگاه ارتباط سازنده وجود داشته باشد.

دبیر اجرایی همایش منطقه‌ای هرسین شناسی گفت: در ابتدای کار قصد داشتیم این همایش را در قالب بین‌المللی برگزار کنیم، ولی بر مبنای آیین‌نامه‌ها دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم تنها در قالب منطقه‌ای مجوزگرفتیم. با این حال رایزنی‌های صورت گرفته با جامعه علمی و استقبال بی‌نظیر فرهیختگان از این موضوع؛ موجب برگزاری این همایش در سطح بین‌المللی خواهد شد.

معتمدی ادامه داد: یکی از مهمانان خارجی و مهم این همایش، جناب آقای پرفسور کارلو چرتی هستند که ایشان ایران شناس و رایزن فرهنگی سفارتخانه ایتالیا در ایران هستند و حضور ایشان در این همایش می‌تواند فرصت مناسبی به جهت تبادل اطلاعات علمی در حوزه شناخت فرهنگ تمدن موضوع مورد گفتگو همایش باشد.

وی با اشاره به این که در بخش اقتصادی، مقالات محدودی به دبیرخانه همایش ارسال شده است، افزود: یکی از مزیت‌های مقالات ارسال شده به این همایش این است که این مقالات در قالب مجموعه مقالاتی گردآوری خواهد شد که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در آخر نمایه سازی ISC خواهد شد که این مجموعه مقالات یک منبع ارجاعی علمی و مناسبی برای آیندگان خواهد بود.

دبیر اجرایی این همایش تاکید کرد: چکیده بیشتر این مقالات در حوزه فرهنگی و جامعه شناسی است و بیشتر ارسال کنندگان این مقالات دارای تحصیلات عالی در مقاطع کارشناسی ارشد به بالا هستند.

معتمدی ادامه داد: متاسفانه بودجه پژوهشی که برای این کار داریم، محدود است، لذا مجبوریم که از پتانسیل‌های بخش خصوصی استفاده کنیم. به همین خاطرتاکنون شرکت جهادنصر کرمانشاه، پالایش نفت کرمانشاه (مهندس جمشیدی، مهندس حشمتیان، مهندس محمدی منش)، شرکت بازرگانی تنها (آقای خلیل تنها)، درویشی چهری، کمک‌های شایان توجهی به این همایش داشتند مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرسین با در اختیار قرار دادن سینما و سالن اجتماعات شهرستان هرسین و مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه با در اختیار قرار دادن محل اقامت مدعوین ویژه این همایش به ما قول همکاری را داشتند و کمک‌های که ازسوی اصحاب رسانه به این همایش شده است را نمی‌شود نادیده گرفت به ویژه زحمات بی‌دریغ آقای مهدی زارعی که حلقه واصل دانشگاه آزاد اسلامی مرکز هرسین و اصحاب رسانه بودند که جا دارد از این عزیزان تشکر و قدرانی کرد.

یاور محمدی فرماندار شهرستان هرسین نیز با ابراز رضایت از برگزاری چنین همایشی، گفت: از روز اولی که به عنوان فرماندار وارد شهرستان هرسین شدم و علی‌رغم مشکلاتی که در سطح این شهرستان داشتیم، احساس کردم که جای یک مدیریت عالمانه در آن خالی است.

وی افزود: جدای از استفاده‌های اقتصادی و فرهنگی شهرستان هرسین و پتانسیل های آن، این شهرستان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

محمدی به وجود نخبگان علمی بسیاری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان هرسین از قطب‌های علمی کشور است، ولی با این وجود یک خلاء در هرسین دیده می‌شود و نگاهی که به این منطقه شده، تنها یک نگاه روزمره بوده است.

وی افزود: متاسفانه سرانه هرسین در حوزه‌های مختلف پایین تر از میانگین می‌باشد، لذا به ذهنمان رسید که به صورت ریشه‌ای این مشکل را حل کنیم.

فرماندار شهرستان هرسین تاکید کرد: زمانی که نادری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرسین برای برگزاری این همایش وارد میدان شدند، مشکلاتی پیش روی قرار داشت، ولی تجربه نشان داده است که می‌توان با انسجام این مشکلات را از پیش روی برداشت و کارهای بزرگی را انجام داد.

محمدی ادامه داد: هدف دیگر از برگزاری چنین همایشی این بود که پای دانشگاه آزاد اسلامی به سیستم کاری ورود پیدا کند، زیرا دانشگاه باید در حوزه های مختلف نظر بدهد و به اتاق فکر شهر تبدیل شود.

وی افزود: طرح بازنگری جامع هرسین یکی از موضوع‌های اصلی ما خواهد بود.

دکتر قدرت‌الله احمدیان عضو هیات علمی دانشگاه رازی و معاونت آموزش و پژوهش استاندار کرمانشاه نیز گفت: شهر هرسین از نظر تاریخی دارای پیشینه‌ای بسیار دیرینه و کهنی است، ولی با این وجود از شهرهای محروم استان محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انتظار داریم که این همایش منطقه‌ای مثمر ثمر باشد، تاکید کرد: این همایش چندین مهمان خارجی ویژه را خواهد داشت که رایزن فرهنگی سفارتخانه ایتالیا در ایران از جمله این مهمانان خواهند کرد.

وی افزود: شاید بتوان قدیمی‌ترین هویت زیستی انسان را در این منطقه جستجو کرد، ولی از این لحاظ جای تاسف است که علی‌رغم این هویت، آن چیزی که باید معرفی شود، انجام نگرفته است.

مشاور پژوهشی استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه نگاه من به این همایش هرسین شناسی یک نگاه فرهنگی است تا اقتصادی، گفت: اگر همان اصالت فرهنگی هرسین باقی می‌ماند، فکر کنم خیلی بهتر بود، لذا باید همه دوستان بکوشند که این وجه از شهرستان هرسین هویداتر شود.

احمدیان ادامه داد: اگر هویت ما به درستی تعریف شود، بسیاری از حوزه‌های ترمیم می‌شود و خیلی از رفتارهای ما اصلاح می‌گردد.

عضو هیات عملی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: دانشگاه رازی کرمانشاه در تمام حوزه‌های مختلف آماده هرگونه همکاری و تعامل با دانشگاه آزاد اسلامی هرسین برای برگزاری این همایش منطقه‌ای را خواهد داشت.

احمدیان با اشاره به مهیا بودن 8 سویت مناسب برای پذیرایی از مهمانان ویژه این همایش در استانداری کرمانشاه، گفت: دیگر هدف ما این است که از استاندار کرمانشاه، جناب دکتر رضایی استاندار محترم استان کرمانشاه به عنوان مهمان به این همایش دعوت داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چشم انداز این همایش برای بنده روشن است، افزود: دوستان و فعالان فرهنگی و اقتصادی باید به صورت عملی این همایش را نگاه کنند، لذا اعتقاد داریم که حرکت در این راستا باید وظیفه همه ما باشد، زیرا خروجی این همایش خدمتی به جامعه است و ضروری است که هم در آن حضور داشته باشیم.

محمدی‌منش مدیر خدمات شرکت پالایش نفت کرمانشاه  نیز گفت: یکی از مسایلی که مدت‌هاست فکر بنده را مشغول کرده است، این است که اطلاعات ما درباره شهرستان هرسین کافی نیست، لذا مجموعه ما هر کاری که لازم باشد برای رفع این مهم انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت هرسین گلیم ناصری نیز گفت: متاسفانه تاکنون بی مهری بسیاری به شهرستان هرسین روا شده است.

ناصری ادامه داد: انشاالله در آینده‌ای نزدیک پژوهشگاه گلیم هرسین را در این شهر ایجاد خواهیم کرد.

وی با اعلام آمادگی خود برای برگزاری همایش منطقه‌ای هرسین، گفت: این شرکت با کمال افتخار آماده مهیا سازی دکور این همایش می باشد.

دکتر حسینی نیز گفت: باید در این همایش از تمامی پزشکان هرسینی دعوت داشته باشیم، زیرا بسیاری از پزشکان شاغل در استان کرمانشاه از شهروندان هرسینی هستند.

این پزشک تاکید کرد: این همایش باید محلی باشد که بسیاری از استعدادهای به ظهور برسد و بتوانیم توان عملی هرسین را بالا ببریم.

شکیبایی نیز گفت: هرسین را باید بهتر معرفی نماییم و این قدم را باید ما خود بر داریم.

وی افزود:هرسین خود هویت دارد و باید هویتش را هویدا کنیم.

شکیبایی گفت: برای رسیدن به این مهم از هر کوشش و تلاشی دریغ نخواهند کرد.

اما مصوبات جلسه در این همایش به شرح زیر است:

1- دفتر آموزش و پژوهش استانداری، همایش منطقه ای شهرستان هرسین از نگاه فرهنگ و اقتصاد را مورد حمایت مالی قرار دهد.

2- نیاز های مالی همایش از طریق دبیرخانه همایش به دفتر آموزش و پژوهش استانداری گزارش شود.

3- مقررگردید احکام اعضای کمیته‌ی علمی همایش هرسین ازنگاه فرهنگ و اقتصاد به امضای استاندار محترم استان کرمانشاه برسد.

4- استانداری سوئیت‌های اقامتی را در اختیار مدعوین همایش منطقه‌ی شهرستان هرسین از نگاه فرهنگ و اقتصاد قرار دهد.

5 - موانع و مشکلات همایش در قالب گزارش به استانداری انعکاس یابد.

6- خروجی این همایش در راستای اصل پایبندی به هویت ملی باشد.

7- جلسه ها در این همایش به صورت دوره‌ای برگزار شود.

8- آغاز به کار بنیاد هرسین شناسی در این جلسه مطرح گردید و یونس کاکاوند به شرح اجمالی در خصوص این بنیاد پرداخت و همایش هرسین از نگاه فرهنگ و اقتصاد را زمینه ساز تاسیس این بنیاد هویت قومی و ملی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز