فاطمه رضایی طراح و گرافیست کرمانشاه در کفتگو اختصاصی با برنا:

کرمانشاه هنرمندان بزرگی در عرصه‌ هنر به جهان معرفی کرده است

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۸:۵۳:۱۶
کد خبر: ۲۶۰۶۳۷
کرمانشاه هنرمندان بزرگی در عرصه‌ هنر به جهان معرفی کرده است
کرمانشاه به علت محرومیت‌ با وجود پتانسیل‌های طبیعی و منابع انسانی، هیچ‌گاه جایگاه اقتصادی محکمی نداشته است.

هنر یعنی پذیرفتن واقعیات و خبرگزاری برنا در کرمانشاه برآن شده است که در راستای اعتلای فرهنگ کرمانشاه و معرفی هنرمندانی این دیار که سالیان‌سال بدون چشمداشتی در این خطه به کارهای بزرگ هنری مشغول هستند، تاکنون با وجود کسب عناوین کشوری، مظلوم واقعه شده‌اند و هنوز آنچنان به هنر و هنرمند این دیار توجه جدی نشده است، کارهای این هنرمندان کرمانشاهی را به نسل جوان معرفی می‌نماید. ابتدا برای شناخت بیشتر خوانندگان این هنرمندان را معرفی و سپس از این هنرمند نامی کرمانشاهی در مورد کارهای هنری و فعالیت‌هایش در این زمینه خواهیم پرسید.

فاطمه رضائی را اکثر کسانی که دستی بر آتش هنر در کرمانشاه دارند، به خوبی می‌شناسند. استاد خوش برخورد، باوقار و متانت خاص با هنرمندان برخورد می‌کند. خانم رضائی در سال 1361 در کرمانشاه چشم به جهان گشود.

مدرک کاردانی خود را از دانشگاه بوعلی‌سینا همدان دریافت کرد و سپس در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته‌ی ارتباط تصویری (گرافیک) از دانشگاه کمال‌الملک نوشهر تحصیلات خود را ادامه داد.

فاطمه رضائی در سال‌های حضور خود در حوزه‌های مختلف هنری عناوین و فعالیت‌های چشم‌گیری را در راستای پیشبرد و معرفی فرهنگ و هنر کرمانشاه داشته است.

این هنرمند در راستای معرفی فرهنگ کرمانشاه هم به مدت دوسال با هفته نامه‌های محلی کرمانشاه ندای‌جامعه و فال‌و‌تماشا بعنوان خبرنگار، نویسنده کاریکاتوریست فعالیت کرده و مدتی هم با نشر لاهیتا (تهران) مشغول فعالیت بوده  در حوزه نشر نیز کتاب‌های هنری، فلسفه و تاریخ سابقه خوبی دارد.

اکنون این هنرمند برجسته معاصر کرمانشاهی  از سال 90 تا 93 به عنوان مشاور هنری ـ طراح و گرافیست کارهای قابل قبولی انجام داده است.

خانم رضائی به عنوان یک زن هنرمند در راستای فعالیت‌های توسعه هزاره فعال بوده و به صورت پروژه با سازمان ملل‌متحدUNODC (دفتر مقابله با موا مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران)ـ در قالب دفترچه راهنما با عنوان تامین حمایت‌های اجتماعی برای زنان مصرف کننده‌ی مواد که برای اولین بار در سطح ایران کار کرده است و در دست چاپ از سوی سازمان هست که این همکاری بدلیل رضایت نهایی از انجام کار ادامه‌دار خواهد بود. این پروژه در پایان سال 92  انجام شده است. کسب گواهینامه‌ی مهارت حرفه کارور‌فتوشاپ از سازمان فنی‌و حرفه‌ای در سطح خیلی خوب در سال 92 از افتخارات این هنرمند کرمانشاهی است که در مورد وضعیت هنر و هنرمندان گفتگویی خبرنگار خبرگزاری برنا  انجام داده که تقدیم هنردوستان عزیز می‌شود.

     سرکار خانم رضائی جایگاه و وضعیت هنر گرافیک را در ایران و استان کرمانشاه چگونه می‌بینید؟

وضعیت متفاوت است، هنوز راه طولانی در پیش هست تا گرافیک به عنوان رشته‌ای که هم جنبه‌های بصری قوی وقدرتمند دارد و هم از علم وصنعت بهره می‌گیرد، بتواند در ایجاد فضاهای بهتر بصری در محیط‌های شهری، عرصه‌های صنعت و تبلیغات و همین طور زبان گویای هنرمند در ارائه دید گاه‌های هنری و فرهنگی در جامعه موثر و جایگاه ویزه خود را پیدا کند.

     آیا ارتباط هنر گرافیک با مباحث اقتصادی چگونه است؟

استان کرمانشاه به دلیل محرومیت‌های عمده و جایگاه اقتصادی ضعیف در کشور، با وجود پتانسیل‌های بسیار عالی خود چه به لحاظ منابع طبیعی و چه منابع انسانی، هیچ‌گاه جایگاه اقتصادی محکمی در اقتصاد نداشته و از نیروهای خود بهره‌مند نبوده و نیست. گرافیک به خاطر گره خوردنش با بخش‌های صنعت و تبلیغات بسیار متاثر از وضعیت اقتصاد است. استان کرمانشاه طی سالیانی بس طولانی هنرمندان شاخصی در عرصه‌ی هنر به جهان معرفی کرده است، اما متاسفانه اکثر این هنرمندان ساکن شهر و استان کرمانشاه نیستند و استان از توانایی این افراد بی‌بهره است.علت آن هم، وضعیت نابسامان کار واقتصاد است و همچنین افراد هنر را یک کالای لوکس می بینند و خود هنر مند نیز نیاز به منبعی برای تامین معاش و کسب در آمد دارد.

 شما به عنوان یک هنرمند حمایت‌ها و آسیب‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حمایت‌های که ابتدا در سطح کشور می‌تواند اتفاق بیافتد، این است که در سطوح دانشگاهی، کارگاه‌های تخصصی و براساس نیاز وتفکیک تخصص‌ها وزیر شاخه‌های این رشته به وجود آید و بعدش در محیط کار به افراد اجازه داده شود تا بر اساس استعداد خود در عرصه‌ی اقتصاد، گام بردارند و موثر باشند.

برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه ی کشور باید با عدالت و با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هر استان به طور دقیق صورت گیرد و در ساخت خانۀ هنرمندان، فرهنگ‌سراها، برپایی نمایشگاه‌های با استانداردهای بین‌المللی انجام شود نه این که به چند مرکز خاص، اختصاص داده شود.

ذهن هنرمند با دیدن و با به کار گرفته شدن، پویا وخلاق می‌شود و اگر امکانات لازم نداشته باشد، فرایند رشد وشکوفایش با چالش روبه رو خواهدشد.

در استان کرمانشاه دفاتر تبلیغاتی بسیاری در عرصه‌ی گرافیک فعالیت دارند، اما چقدر از این فعالیت‌ها در رشد و اعتلای هنر وفرهنگ استان تاثیر گذار بوده‌اند؟! چه تعداد از متولیان فرهنگی و دولتی استان به زیبایی محیط و تاثیر گذاری پیامهای گرافیک محیط شهری اهمیت می‌دهند؟ چقدر برای آرامش روح و روان مردم و محیط زندگی افراد برنامه  دارند و از هنرمندان واقعی استفاده می‌برند؟!

 

     نقش صدا وسیما و مطبوعات را در رشد فرهنگ وهنر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صدا وسیما به دلیل طیف بسیار وسیعی از مخاطبان جامعه می‌تواند در ارتباط و تعامل هنر وهنرمندان با اجتماع، نقش موثری داشته باشد و با ساخت برنامه‌هایی برای معرفی هنر و جایگاه ویژه‌ی آن در زندگی اجتماعی و فردی در اعتلای فرهنگ وهنر سهم قابل توجهی ایفا نماید.

     شما اهیمت وضرورت پرداختن و حمایت از هنر وهنرمندان را در چه می‌بینید؟

هنرمندان با ذوق و توانایی و نگاه ظریف و موشکافانه به اتفاقات و رویدادهای محیط و ظرافت‌های ذهنی و فکری می‌توانند، جنبه‌های زیبا شناسانه را در امور بکار گیرد و این اتقاق نتیجه‌اش تلطیف فضای محیط خانه و زندگی می‌باشد. هرچه ذهن پرورش یافته باشد، کارائی و کارامدی دوبرابر می‌شود. اعتماد و بکارگیری ذهن توانای هنرمندان درامور جاری اجتماعی و بیان آسیب‌ها و مباحث گوناگون اجتماعی با دید و بیانی هنرمندانه، درسلامت عاطفی وروحی و روانی جامعه تاثیر گزار است. چرا که محیط زیبا و هنرمندانه، در موفقیت افراد تاثیر بسزائی دارد.

در پایان به خاطر انعکاس مطالب و گفتگوی حاضر، از دست‌اندرکاران خبرگزاری برنا سپاسگذارم.

گفتگو از فخرالدین دوست‌محمد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز